شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 26378
سلامت نیوز : عضو موسسه تحقیقات حجامت کشور گفت: درباره طب اسلامی كم كار شده است و افراد به اشتباه آن را با حجامت یكی می‌دانند، در حالی كه حجامت تنها زیرشاخه‌ای از طب اسلامی است.

به گزارش ایسنا ، دكتر سید محمد سیادتی در همایش حجامت كه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، افزود: مقایسه طب سنتی و اسلامی و حجامت با اهدای خون اشتباه است چرا كه مبنای متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: هدف از اهدای خون، كاهش حجم خون در بیمار و خدمت‌رسانی به بیماران دیگر از طریق تهیه فرآورده‌های خونی است در حالی كه حجامت مبنایی متفاوت دارد.

دكتر سیادتی اضافه كرد: حجامت پیشگیرانه و درمانی و به عنوان شاخه‌ای از طب اسلامی به حساب می‌آید.

وی حجامت دوره‌ای را تنها راهی دانست كه مواد زاید بدن را از بین می‌برد و افزود: بین حجامت و اهدای خون تفاوت‌های زیادی وجود دارد از جمله اثرات زمان بر حجامت.

مدرس دانشکده طب سنتی و دوره‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد اظهار داشت: فاكتور زمان در حجامت بسیار دارای اهمیت است در حالی كه در اهدای خون تفاوت زیادی نمی‌كند. حجامت یك فاكتور مهم در دفع سموم و فضولات است، به این دلیل كه خود سم را بیرون می‌كشد و دیگر اینكه یكی از وظایف مهم كبد سم‌زدایی بدن است و شاید حجامت مكانیزم‌هایی را فعال می‌كند كه خاصیت سم‌زدایی را در كبد فعال‌تر می‌سازد.

وی گفت: حجامت بر روی اندام‌های سرد و به اصطلاح اندام‌هایی كه دچار اختلال گردش خون شده‌اند موثر است.

عضو موسسه تحقیقات حجامت کشور تصریح كرد: تاثیر دیگر حجامت بر سیستم ایمنی بدن است به گونه‌ای كه سیستم ایمنی افراد را كه دچار ضعف شده‌اند، بهبود می‌بخشد؛ همچنین با حجامت دوره‌ای عفونت‌ها كاهش پیدا می‌كند.

وی ادامه داد: كم‌كاری و پركاری سیستم دفاعی، بدن را دچار مشكل می‌سازد كه حجامت در پركاری این سیستم یعنی آلرژی حكم ترمز را دارد و در كم‌كاری سیستم ایمنی مثل پدال گاز عمل می‌كند.

مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد اظهار داشت: در اهدای خون از هر رگی كه خون گرفته شود، مهم نیست ولی در حجامت تعدادی رگ تعریف شده كه فقط از آن‌ها استفاده می‌كنند كه نشان از دقت طب سنتی دارد هر چند كه خونی كه در حجامت گرفته می‌شود خون رگ نیست بلكه خون بین اعضای بدن است.

وی درخصوص حجامت غیرطبی خاطرنشان كرد: باید شرایطی ایجاد شود تا كسانی كه حجامت غیرطبی می‌كنند، مورد بازخواست قرار گیرند چون ضعف در حجامت را سبب می‌شوند و در بعضی موارد انتقال بیماری به وجود می‌آید.

دكتر سیادتی تصریح كرد: به طور كلی حجامت یك عمل علمی است.

 آیین‌نامه حجامت را از سال 83 به علت ناقص بودن حذف كردند

دکتر حسین خیراندیش رییس موسسه تحقیقات حجامت کشور نیز در این همایش گفت: در سال 83 آیین‌نامه حجامت را به علت ناقص بودن حذف كردند و تا امروز هیچ ترمیمی در آن صورت نگرفته است و این به واسطه جهل به موضوع نیست بلكه مقابله عالمانه است.

وی اظهار داشت: درست است كه انتقادهایی به طب حجامت وارد است اما طب كلاسیك هم دارای مشكلاتی است و باید از كلان موضوع حمایت شود.

وی اضافه كرد: حجم احادیث مطرح شده در مورد حجامت فراوان است به گونه‌ای كه هیچ موضوع دیگری این حجم احادیث را به خودش اختصاص نداده است.

دكتر خیراندیش بیان كرد: در طب اسلامی حجامت یك رفتار پیشگیری است در حالی كه در طب سنتی از آن صحبتی نشده است، در مقایسه دیدگاه طب سنتی و اسلامی، استفاده از روایات مطرح می‌شود همچنین زمینه‌ بودن دعا در درمان كه مساله مهمی است و تنها طب اسلامی دارای آن است و در حقیقت خیانت طب كلاسیك، جدا كردن دعا از درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha