سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است كه باید اجازه داده شود كه بدون دخالت دولت، پزشكان، خود بخش درمان را در دست بگیرند.

به گزارش ایسنا، سید امیر حسین قاضی‌زاده در همایش آخرین روز از هفته سلامت كه روز گذشته در خانه معلم شماره یك مشهد برگزار شد، افزود: پزشكان نباید بیمارستان‌داری كنند بلكه باید بخش درمان را به گونه‌ای در دست گیرند تا خانواده ها قبل از وقوع بیماری و با آموزش جهت پیشگیری، خود نزد پزشك بروند و در حقیقت 30 درصد بیشتر از نیاز كشور بیمارستان وجود دارد.

وی ادامه داد: باید مربیان بهداشت از مدارس بیرون آیند و حوزه آموزش بهداشتی خود را در نقش مشاور بهداشت در خانواده‌ها تغییر دهند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه بسیاری از بیماری‌های جامعه امروز ناشی از استرس و تغذیه نادرست است، خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه سالانه 49 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل استرس و تغذیه نادرست است، باید در آموزش بهداشت خیلی زیر‌ساختی‌تر عمل شود و نگاه به سلامت، نگاه خاص برای خانواده‌ها باشد.

وی ابراز داشت: امروزه كشورها بر اساس شاخص رشد اقتصادی كه شامل سه عنصر رشد اقتصادی، وضعیت آموزش و امید به زندگی است، تقسیم‌بندی توسعه یافتگی می‌شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: ایران بر اساس این شاخص‌ در 23 كشوری كه در منطقه چشم‌انداز است، در اقتصاد رتبه 5 تا 6، در سلامت 9 تا 11 و متاسفانه در آموزش رتبه 17 را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به آمار و ارقام جهانی به دست آمده در خصوص شاخص‌ رشد اجتماعی و نیروی انسانی اظهار داشت: ایران تنها 37 درصد از شاخص رشد اجتماعی و نیروی انسانی خود استفاده می‌كند، به طوری كه این رقم در معدن 49 درصد و در منابع طبیعی 23 درصد است و این یعنی فقط از منابع و ذخایر خدادادی استفاده می‌نمایند در حالی كه ژاپن 85 درصد از شاخص‌ نیروی انسانی خود استفاده می‌كند.

قاضی‌زاده شاخص توسعه كودكان را به عنوان شاخص آینده‌ساز هر كشور خواند و افزود: شاخص توسعه كودكان نشان از آن است كه اگر میزان مرگ و میر و بی‌سرپرستی مادران، مرگ و میر كودكان و تعداد كودكانی كه فرصت تحصیل پیدا می‌كنند، در وضعیت مطلوب باشد، آن كشور می‌تواند در جهان سرآمد باشد.

وی ادامه داد: این شاخص در ایران، تنها به 85 درصد می‌رسد به این معنا كه 85 درصد از كودكان 6 تا 7 سال فرصت رفتن به مدرسه را پیدا می‌كنند در حالی كه ژاپن 99.5 درصد است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: باید در سرمایه‌گذاری‌ها و تدابیر‌ی كه برای سلامت در اجتماع انجام می‌شود، روش‌هایی اتخاذ شود تا علاوه بر رشد اقتصادی بالا، رشد اجتماعی و سلامت جوامع پایین نیاید بلكه هر دو شاخص با هم و در كنار رشد‌ شاخص‌های دیگر ارتقا پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha