سلامت نیوز : یک متخصص نوزادان در خصوص استفاده خانواده ها از لامپ های مهتابی در درمان زردی نوزادان گفت: استفاده از فتوتراپی (نوردرمانی) در درمان زردی باید با طول موج مخصوصی صورت گیرد و به هیچ عنوان استفاده از این نوع لامپ ها به خانواده ها توصیه نمی شود.

دکتر سید محمد میلانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه زردی نوزادان اغلب یک بیماری شایع و کم خطر است، بیان کرد: نوزادان نارس و کم وزن بیشتر در معرض این بیماری هستند که با مراقبت های اولیه به تدریج بهبود می یابند.

وی در ادامه زردی را بر دو نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم کرد و توضیح داد: در نوع فیزیولوژیک، زردی در طی هفته اول بعد از تولد دیده می شود و پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می کند و اگر زردی از 13 میلی گرم در دسی لیتر تجاوز کند زردی پاتولوژیک و درمان آن ضروری است.

عقب ماندگی ذهنی و جسمی از عواقب ابتلا به زردی شدید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عوارض این بیماری را بسیار سنگین و خطرناک دانست و افزود: زردی ممکن است اثرات شدیدی بر سیستم عصبی گذاشته و بیمار را تا آخر عمر معلول و ناتوان کند و همچنین دیگر عوارض آن ناشنوایی است و اگر ناشنوایی کامل باشد عدم تکلم را به همراه خواهد داشت.

این متخصص کودکان بهترین راه تشخیص زردی را بیلی روبین غیر مسقیم خون دانست و بیان کرد: بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب گلبول‌های قرمز در داخل بدن ایجاد می شود.

وی مصرف آب و مایعات دیگر را در کاهش زردی بی اثر دانست و تاکید کرد: تعداد دفعات زیاد تغذیه نوزاد از شیر مادر بهترین راه پیشگیری در زردی است.

دکتر میلانی در پایان خاطر نشان کرد: برخی از مردم با توجه به باورهای قدیمی خود فکر می کنند که تعویض خون باعث تغییر شخصیت می شود در حالی که خون دائم در حال تغییر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha