مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد، گفت:‌ به علت برداشت بی‌رویه آب، در برخی مناطق تهران مثل مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فرونشست زمین رخ داده است.

5 منطقه تهران دچار فرونشست زمین شد

سلامت نیوز:مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد، گفت:‌ به علت برداشت بی‌رویه آب، در برخی مناطق تهران مثل مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فرونشست زمین رخ داده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ، سیدحسن رضوی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان تهران ۲۰ درصد جمعیت کشور را پذیراست، گفت: متاسفانه دلایل زیادی باعث فرونشست زمین در استان تهران شده، اما اصلی‌ترین دلیل فرونشست در دشت‌های تهران و حتی برخی از مناطق شهری شهر تهران به علت برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی به وجود آمده است. رضوی گفت: برای حل مشکل بحث فرونشست‌ها در تهران، بحث تعادل‌بخشی سالهاست که اجرا می‌شود، اما متاسفانه فرونشست زمین که یک پدیده‌ قابل مشاهده در تمام دنیا است،‌ در تهران نیز به وجود آمده است، به طوری که در استان تهران در دشت ورامین سالانه ۱۳ سانتیمتر، در شهر ری سالانه ۲۵ سانتیمتر و در دشت تهران ۱۷ سانتیمتر سالانه فرونشست رخ می‌دهد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه در شهریار سالانه ۳۶ سانتیمتر فرونشست رخ می‌دهد و حتی در برخی از مناطق ورامین فرونشست به ۲۵ سانتیمتر نیز رسیده است،‌گفت: فرونشست زمین دلایل زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلیل آن، برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی است، به طوری که وقتی آمارهای این فرونشست را در مقیاس جهانی می‌سنجیم، می‌بینیم که این اعداد و ارقام فراتر ازاین مقیاس جهانی است.


وی افزود: برخی از نقاط در استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارند و متاسفانه باید اعلام شود که در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و حتی برخی از اتوبان‌های مهم تهران مثل کمربندی آزادگان و اتوبان جاده ساوه تحت تاثیر فرونشست‌ها قرار گرفتند. به گفته وی،‌ شهرهای اطراف تهران مثل اسلام‌شهر،‌ چهاردانگه و نسیم‌شهر نیز تحت‌تاثیر فرونشست‌های دشت‌های تهران قرار گرفته است.


رضوی با تاکید بر اینکه حق خودمان می‌دانیم که فرونشست زمین را اطلاع‌رسانی کنیم، گفت: برای این موضوع راهکارهای فنی نیاز است، همان اقداماتی که در تمام مناطق دنیا صورت گرفته است، اما متاسفانه مصرف زیاد آب در استان تهران باعث شده به منابع زیرزمین اتکا زیادی شود و این فرونشست‌ها رخ دهد. 


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا در اطراف سدهای تهران فرونشست زمین داریم یا خیر، گفت: فرونشست در سطح کرج و لتیان در حد متعادل وجود دارد، اما باید اذعان شود فرونشست زمین پدیده غیرمتعارفی نیست، اما در تهران در حال زیاد شدن است، چون برداشت آب افزایش دارد.
وی با بیان اینکه برای مقابله با این پدیده نیازمند مطالعات جدی‌تر و فنی‌تر است، گفت: برای این موضوع باید یک ردیف بودجه خاص ایجاد شود تا هر ارگان به صورت جزیره‌ای این موضوع را بررسی نکند.


به گفته وی، شاید وزارت راه و شهرسازی نگاه دیگری به پدیده فرونشست زمین داشته باشد، بنابراین درخواست ما این است که باید مطالعات جدی در این خصوص صورت گیرد. رضوی با بیان اینکه سرانه مصرف آب و آب تجدیدپذیر در استان تهران نسبت به چهل سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، گفت: قبل از سال ۵۰ سرانه آب تجدیدپذیر در کشور ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر بود و اکنون این سرانه آب تجدیدپذیر به ۱۴۰۰ مترمکعب کاهش یافته است و در استان تهران این عدد به ۳۵۰ مترمکعب رسیده است.


وی با بیان اینکه با بحران تامین آب در استان تهران مواجه هستیم، گفت: باید یک راهبرد مناسب برای مقابله با این وضعیت بیندیشیم، چرا که در ۵ دهه گذشته رویکردهای ما در آب عرضه‌محور بوده، یعنی هر چه آب تامین کنیم و در اختیار مصرف‌کننده‌ها بگذاریم، توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم، اما زمان نشان داد که این رویکرد، رویکرد درستی نبود و عرضه‌محوری رویکرد خوبی به حساب نیامده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha