سلامت نیوز :یك استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیة‌الله(عج) گفت: با پیروی از شیوه زندگی سالم، احتمال ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، پرفشاری خون و دیابت كاهش می‌یابد.

دكتر علی مهرابی توانا در گفت وگو با ایسنا، افزود: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید سطح زندگی افراد افزایش یابد بنابراین افراد باید دست كم، روزی 15 تا20 دقیقه نرمش كنند، علاوه بر آن سیگار نكشند و تغذیه سالم داشته باشند. به ‌جای مصرف غذاهای چرب، غذاهایی حاوی میوه و سبزیجات بخورند و شبی 8 ساعت بخوابند. برای ارتقای سطح بهداشت روان نیز مسافرت كردن ضروری است.

یك متخصص میكروب شناس بالینی خاطرنشان كرد: الگوهای بیماری‌ها در جهان از بیماریهای واگیر به بیماریهای غیرواگیر تغییر پیدا كرده است به گونه‌ای كه در گذشته بیماری‌هایی مانند سل، سرخك و فلج اطفال باعث مرگ و میر انسانها می‌شد ولی در حال حاضر بیماریهایی مانند عوارض قلبی و عروقی و سرطان‌ها موجب فوت افراد می‌شود.

وی با بیان اینكه روز به روز روند ارتقای سلامت در حوزه پیشگیری در ایران بیشتر توسعه می‌یابد، گفت: در ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها در سطوح مختلف كارهای خوبی انجام شده است به گونه‌ای كه نزدیك به صد درصد از كودكان بویژه در روستاها علیه بسیاری از بیماریها واكسینه شده‌اند علاوه بر آن آب‌ها سالم سازی شده است. آگاهی مردم نیز درباره مسایل بهداشتی افزایش پیدا كرده است.

این استاد دانشگاه افزود: قبل از انقلاب میزان مرگ و میر كودكان زیر یكسال حدود 126 نفر در هزار نفر بود ولی در حال حاضر این میزان به 26 نفر در هزار نفر رسیده است. میزان امید به زندگی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 55 سال بود ولی در حال حاضر این آمار در مردان به 71 سال و در زنان به 73 سال رسیده است.

مهرابی توانا در پایان با بیان اینكه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها ممكن است حتی باعث مرگ بیمار شود، توصیه كرد: آنتی بیوتیك‌ها را زیر نظر پزشك مصرف كنید. بنابراین خوددرمانی نكنید چون این كار بر سلامت انسان و محیط زیست تاثیر منفی می‌گذارد و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و از بین رفتن باكتریهای مفید بدن می‌شود در نتیجه طول درمان افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha