سلامت نیوز : یك پزشك متخصص ریه با اشاره به اینكه هوای آلوده به ریزگرد برای كودكان خطرناك است گفت: كودكان به علت رشد ناكارآمد ریه ها و نوع تنفس، بیشتر در معرض حملات ریوی هستند و در مقابل این ریزگردها بسیار حساسترند.
 
اردا كیانی در گفت وگو با ایرنا افزود: افراد بالای 60 سال نیز در مقابل ریزگردها و آلودگی هوا بسیار آسیب پذیرند و باید مراقبت بیشتری از خود كرده و در چنین هوایی در سطح شهر تردد نكنند.
این پزشك متخصص از شهروندان خواست به هیچ وجه در هوای آلوده به ریزگرد فعالیت ورزشی نكنند.
وی اظهار داشت: با تردد در هوای آلوده به ریزگرد، سرعت تنفس و نیز عمق تنفس افراد بیشتر شده و این امر سبب می شود تا ریزگردها بیشتر وارد ریه های تنفسی آنان شود.
كیانی در پاسخ به این پرسش كه آیا استفاده از ماسكهای طبی اثری در كاهش ورود ریزگردها به ریه های تنفسی دارد یا خیر؟ گفت: استفاده از ماسك های معمولی به علت آنكه منافذ آن درشت تر از دو ونیم میكرون است و ریزگردها براحتی از آن ورود می كنند تاثیرچندانی در جلوگیری از ورود ریزگردها به ریه ندارند اما بكارگیری آنها بهتر از عدم استفاده است.
وی اضافه كرد: استفاده از ماسك هایN95   با عنوان ماسك های فیلتردار برای جلوگیری از ورود ریزگردها و ذرات معلق به درون ریه های تنفسی در افراد مناسب هستند كه شهروندان می توانند درصورت لزوم نسبت به تهیه آن اقدام كنند.
كیانی گفت: در صورت عدم دسترسی به ماسك های فیلتر دار، ‌شهروندان می توانند با استفاده از دو لایه كردن ماسك های معمولی و قراردادن یك دستمال مرطوب یا یك ماسك خیس درون آن از ورود ریزگردها به درون ریه ها جلوگیری كنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینكه ورود ریزگردها به درون سیستم تنفسی افراد چه خطراتی بدنبال دارد؟گفت: خطرات ورود ریزگردهای هوا به درون سیستم تنفسی بسته به منشا ورود آنها و نیز موارد همراه با این آلاینده ها متفاوت است اما عمده ترین عوارض آن تشدید حملات تنفسی در افراد است.
این پزشك متخصص ریه اضافه كرد: هوای آلوده بویژه آنكه همراه با ریزگرد باشد تعداد حملات تنفسی را افزایش می دهد.
وی در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینكه آیا استفاده مكرر از اسپری های ویژه رفع آسم و تنگی نفس در هوای آلوده به ریزگرد را به بیماران تنفسی توصیه می كنید یا خیر؟ گفت: استفاده بیش از حد از این اسپری های دارویی سبب لرزش دست و افزایش ضربان قلب بیماران تنفسی می شود كه استفاده بیش از اندازه آنها بیش از دو بار در روز بنابر تجویز پزشك به بیماران تنفسی توصیه نمی شود.
وی اضافه كرد: در هر 20 دقیقه استفاده دو پاف از این اسپری ها كافی است و استفاده بیش از حد آنها نیز اثربخش نخواهد بود.
كیانی تاكید كرد: پس از هربار استفاده از این اسپری ها 15 دقیقه زمان لازم است تا این دارو اثر خود را نشان دهند بنابراین نباید بیش از حد اندازه از آنها استفاده كرد.
این پزشك متخصص ریه به شهروندان توصیه كرد: پس از مشاهده علایم حملات تنفسی بویژه افرادی كه برای اولین بار دچار این حملات می شوند به پزشك یا اورژانس مراجعه كنند.
وی از شهروندان درخواست كرد كه در شرایط فعلی از تردد غیر ضروری در هوای آزاد آلوده به ریزگرد پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha