چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 263889

30 سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما خوزستان هر روز زخمی تازه بر‌می‌دارد. یک روز گردوغبار نفس‌ مردمانش را بند می‌آورد، روزی دیگر خشکسالی و بی‌آبی بر سرشان نازل می‌شود. اکنون نیز سیل به زندگی‌شان افتاده و جان و مال‌شان را تهدید می‌کند.

خوزستان در محاصره سیلاب

سلامت نیوز: 30 سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد، اما خوزستان هر روز زخمی تازه بر‌می‌دارد. یک روز گردوغبار نفس‌ مردمانش را بند می‌آورد، روزی دیگر خشکسالی و بی‌آبی بر سرشان نازل می‌شود. اکنون نیز سیل به زندگی‌شان افتاده و جان و مال‌شان را تهدید می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،آسمان خوزستان این روزها سخاوتش را برای ساکنان این استان که بی‌آبی آنها را گرفتار انواع و اقسام بلاها و بحران‌ها کرده بود، نشان داده است، اما بی‌تدبیری و تعلل برخی از مسئولان استانی سخاوت آسمان را تبدیل به خسارت کرده و پایتخت نفتی ایران که مشکلات‌اش سال، ماه و روز نمی‌شناسد و رنجش به تناسب و توالی اتفاقات تمدید می‌شود، با بحران جدیدی مواجه کرده است.


امسال بارندگی در خوزستان و اغلب استان‌های همجوارش بسیار مطلوب بود، به‌گونه‌ای که به گفته «کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، بارندگی امسال این استان در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بارش‌‌های پی‌در پی سطح رودخانه‌ها را به بالاترین میزان خود رسانده و دریاچه‌های پشت سدهای خوزستان که خود نقش اول تغییرات مخرب اقلیمی در استان را بازی می‌کنند، پر شده است. در این شرایط برخی از سیل‌بندها -که سال‌ها به دلیل خشکسالی استفاده نشدند - به علت فرسودگی و تخریب تاب و تحمل حجم آب را نداشتند و شکستند. با شکسته شدن آن‌ها آب وارد روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی خوزستان شده است.


اولین خطر در این راه متوجه روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها شد، چراکه سیل بند‌های احداثی روستا‌ها به‌رغم همه تذکرات، ترمیم و احداث نشده بود. باوجود تلاش دهیاران و مردم و برخی مسئولان برخی سیل بند‌ها توان مقابله با آب را نداشتند و شکستند.

در این میان «جواد کاظم نسب الباجی» نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، در معرض سیل قرار گرفتن روستاهای بخش مرکزی را نتیجه تعلل و بی‌توجهی متولیان اصلی محافظت از آب در زمینه احداث و ترمیم سیل بندها دانست و یادآور شد با احداث سیل بندهای تخریب شده که یک کار بسیار ساده به شمار می رود می‌توانستیم جلوی همه حوادث را بگیریم ولی در این زمینه یک تعلل نابخشودنی صورت گرفته است.


به گفته «علی خدادادی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان مناطقی از شهرستان های شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آبگرفتگی متاثر شده اند.

در شرایطی که سازمان‌های عریض و طویل خوزستان به دلیل عدم پیش‌بینی و نداشتن آمادگی غافلگیر شدند، استاندار خوزستان خروج مدیران ارشد این استان را به استان‌های دیگر با هدف مدیریت بحران پیش آمده، ممنوع اعلام کرد.


«غلامرضا شریعتی» با توجه به شرایط اضطراری پیش آمده تمام ماموریت‌های مدیران استانی خوزستان را لغو و از مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان خوزستان درخواست کرد که در استان حضور داشته باشند. وی درنشست ستاد بحران خوزستان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید کشیک در مدیریت بحران استان قرار دهند. فرمانداران شهرستان‌ها نیز از حضور در مرکز استان برای جلسات خودداری کنند.


دیروز نیز رئیس شورای شهر «رفیع» با بیان این که مردم سیل زده تاوان بی توجهی و بی کفایتی مسئولان را می‌دهند وضعیت این شهر را بحرانی توصیف کرد و به مهر گفت: شرایط شهر بسیار بحرانی و ورودی شهر را آب گرفته است. متاسفانه نتوانستیم ورود سیل را مهار کنیم. «علی سواری» افزود: سهل انگاری و کم کاری مسئولان باعث شد، اکثر مردم شهر را ترک کنند.

به رغم این‌که امکان مهار آب وجود داشت اما مسئولان ستاد بحران استان بسیار دیر وارد عمل شدند. وی با بیان اینکه بسیاری از مردم این شهر چهار هزار نفری گاومیش دار هستند، گفت: اکنون ما با مشکل تامین علوفه برای سه هزار راس گاومیش مواجه هستیم.


با توجه به بارندگی‌های شدید در استان‌هایی مثل ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری و سرریز آب ناشی از این بارندگی به سد‌ها و رودخانه‌های خوزستان روستا‌های خوزستان هنوز در معرض خطر هستند و گفته می‌شود برخی دیگر از روستا‌های خوزستان نیز به زودی زیر آب می‌روند.در واقع سیل اصلی در راه است.

البته این بار اول نیست که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان استان خوزستان، سخاوت آسمان به قیمت خسارت مردم و کشاورزان این استان تمام می‌شود. مردم خوزستان بعد از گذشت دو سال هنوز خاطره سیل سال 95 را فراموش نکرده‌اند.


فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ وقوع سیلاب زمین‌های کشاورزی روستاهای مسیر دز و کرخه را نابود کرد. حجم سیلاب سال ۹۵ در خوزستان نیز در آن سال بی‌سابقه اعلام شد.

زمان پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی از زمان وقوع سیلاب فاصله چندانی نداشت و سدها از همان زمان شروع به تخلیه مخزن کردند و سیلاب به ترتیب شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر و اهواز را درگیر و خساراتی را به این شهرستان‌ها خصوصاً روستاییان وارد کرد.


طبق گزارش جهاد کشاورزی خوزستان در سال ۱۳۹۵ در مجموع به ۲۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به ارزش ۴۸۱ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. همچنین به هفت هزار هکتار از باغات نیز ضرر وارد شده و نابودی بیش از چهار هزار راس دام نیز از دیگر خسارت‌ها بوده است.

کشاورزان سیل زده خوزستانی اکنون مضطرب‌تر از بقیه مردم هستند، آنها می‌ترسند تجربه تلخ سال 95 باز برایشان تکرار شود. چرا که تمام سرمایه آن‌ها در معرض سیل است و آن‌ها هنوز بابت سیل سال ۱۳۹۵ پول خسارتشان را دریافت نکرده‌اند.


یک کارشناس محیط زیست با بیان این که واقع شدن ایران در اقلیم مدیترانه ای باعث شده که ریزش های جوی اغلب به صورت ناگهانی و در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیفتد و باعث راه افتادن سیل در پهنه خاکی ایران شود، گفت: وقوع سیل در هر نقطه‌ای از کشور محتمل بوده و تقریباً تمام نقاط کشور برخی مواقع از این پدیده متاثر می‌شوند و این زنگ خطری دیگری برای مدیریت بحران در ایران است.


«مریم مرادیان» افزود: آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که در سال‌های اخیر، تناوب، شدت و خرابی‌های سیلاب‌هایی که درکشور اتفاق افتاده، رو به افزایش است و این می تواند نشان از گرم شدن جهانی جو و تغییر اقلیم باشد. البته باید در نظر داشت از عواقب پدیده تغییر اقلیم رخداد پدیده‌های هواشناسی است، بدین معنا که همانطور که فراوانی وقوع دوره های خشک و خشکسالی‌ها در اثر پدیده تغییر اقلیم افزایش می یابد، به همان نسبت تغییر الگوی بارش به شکل بارش های سیل آسا و در زمان نامناسب هم افزایش می یابد.


وی گفت: علت وقوع سیل در رودخانه ها و مسیل‌های کشور، بارش های شدید و مداوم در حوضه های آبریز مناطق سیل گرفته و بالادست آنهاست. اما برخی اقدامات و عوامل مانند دست خوردگی حوضه آبریز، خالی کردن اراضی منابع ملی از درخت و پوشش گیاهی، ساخت وسازها در حریم و بستررودخانه، ابنیه و احداث تاسیسات راه‌ها باعث تشدید خسارات سیل می‌شوند.


مرادیان یادآور شد: اگرچه هیچ یک از سیل‌های کشورمان هنوز هم با سیل‌های ویرانگر کشورهای همسایه مانند سیل چند سال پیش پاکستان که منجر به کشته‌شدن هزاران نفر و خسارت میلیارد دلاری به زیر ساخت‌های این کشور شد قابل مقایسه نیست، اما جلوی بسیاری از سیل‌های کشورمان را می‌توان با مدیریت بهتر منابع آب، جلوگیری از فرسایش خاک و عدم تعرض به حریم رودخانه‌ها گرفت تا هر ساله کشور مجبور به جبران خسارات دهها میلیارد تومانی سیل نباشد.


به نظر می‌رسد تا زمانی که به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ادامه بدهیم باید منتظر بلاها و فجایع طبیعی که عکس العمل طبیعت نسبت به عملکرد انسان‌هاست باشیم، زیرا طبیعت در قبال تعرض و تعدی که به آن می شود ساکت نخواهد نشست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha