شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2639

براساس مطالعه تازه محققان دانشگاه هاروارد مصرف نمك كمترمی تواند خطر بیماری قلب و عروق را به اندازه یك چهارم و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را یك پنجم كاهش دهد.

مصرف روزانه نمك به طور ایده آل نباید از شش گرم تجاوز كند و دولت بریتانیا مایل است مصرف نمك تا سال 2010 به این میزان برسد.


از مدت ها قبل معلوم بود كه كاهش مصرف نمك می تواند فشار خون را كاهش دهد اما شواهد خیلی كمتری در مورد اینكه تاثیر آن بر خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق چیست وجود داشت.


محققان دانشگاه هاروارد وضع سلامتی بیش از سه هزار نفر را كه در مرز ابتلا به فشار خون بالا (pre-hypertension) قرار داشتند دنبال كردند.


در كسانی كه مصرف روزانه نمك را به طور قابل توجهی كاهش دادند، خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق طی 10 تا 15 سال به میزان 25 درصد كاهش یافت.


به علاوه خطر مرگ ناشی از این نوع بیماری ها در آنها 20 درصد كاهش یافت.


شركت كنندگان در این مطالعه، مصرف سدیم را 25 تا 35 درصد یعنی از حدود 10 گرم در روز به 7 گرم كاهش دادند.


در كشورهای توسعه یافته مانند بریتانیا و آمریكا میانگین مصرف نمك در میان بزرگسالان تقریبا 10 گرم در روز است. بخش اعظم این مقدار نمك در غذاهایی كه مردم خریداری می كنند از جمله نان وجود دارد.


بسیاری از كارشناسان می گویند: مصرف نمك باید به روزانه سه گرم محدود باشد.


به گفته آنها بهترین راه كاهش مصرف نمك دوری گزیدن از غذاهای آماده، دقت در برچسب اطلاعات مواد غذایی و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه است.


پروفسور گراهام مك گرگور، مشاور طب قلب و عروق در بیمارستان سن جورج لندن و رئیس "گروه اجماع عمل در مورد نمك" آن را "یك مطاله خیلی مهم" خواند و گفت: "این مطالعه نشان می دهد كه اگر مردم مصرف نمك را كم كنند شمار كسانی كه از حملات قلبی، سكته مغزی و ایست قلبی رنج می برند كاهش می یابد. ما قبلا چنین شواهدی در اختیار نداشتیم."


"به علاوه ما تنها در مورد كاهش خیلی كم مصرف نمك كه تاثیر زیادی دارد حرف می زنیم."


نتایج مطالعه تازه در نشریه The British Medical Journal چاپ شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha