سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران و متخصص داروسازی بالینی گفت: مصرف بی رویه برخی از آنتی بیوتیك ها در بیماران دارای مشكلات كلیوی زمینه ای بدون علامت، می تواند منجر به بروز عوارض شدیدتر مانند نارسایی كلیوی پیشرفته و حتی دیالیز شود.
 
سیمین دشتی در گفت و گو با ایرنا افزود: كلیه به عنوان یكی از مهمترین ارگان های بدن، علاوه بر حذف مواد زائد حاصل از متابولیسم وظیفه حذف بسیاری از داروهای مصرفی را نیز در بدن به عهده دارد.
وی اظهار داشت: سلامت كلیه، تاثیرپذیری بالایی از خانواده های دارویی به ویژه آنتی بیوتیك ها دارد؛ بنابراین پزشكان در مراجعه بیماران باید نسبت به این موضوع بیش از پیش توجه كنند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: برخی از بیماری ها و نارسایی های كلیه در ابتدا ممكن است بدون علامت باشد؛ بنابراین ناآگاهی بیماران از بیماری خود و بی توجهی پزشكان می تواند آسیب های جدی به كلیه وارد سازد.
دشتی با بیان اینكه مصرف داروهای دارای عوارض كلیوی می تواند منجر به نارسایی كلیه شود، گفت: بسیاری از داروها نیاز به تنظیم دز (مقدار) دارویی دارند، بنابراین مقدار مصرفی دارو باید با توجه به عملكرد كلیه فرد بیمار، تنظیم شود.
وی افزود: آنتی بیوتیك ها علاوه بر كلیه می توانند در سیستم اعصاب مركزی، قلب، كبد، عضلات و سیستم استخوانی عارضه و آسیب ایجاد كنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: برخی از بیماران مبتلا به مشكلات كلیوی در معرض عفونت های مكرر قرار دارند و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها در این افراد می تواند منجر به بروز مقاومت میكروبی و شكست درمانی عفونت های بعدی آنها شود.
به گفته این متخصص داروسازی بالینی، داروهایی مانند جنتامایسین، توبرامایسین، آمیكاسین و وانكو مایسین، عوارض شدیدی روی كلیه ها دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha