گوشت قرمز تبدیل به معمای این روزهای بازار ایران شده است. حالا در شرایطی که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تا ١٠٠‌هزار تومان هم رسیده است، ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مردم شبانه برای خرید گوشت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صف کشیده‌اند.

سلطان گوشت گم شده است!

سلامت نیوز:  گوشت قرمز تبدیل به معمای این روزهای بازار ایران شده است. حالا در شرایطی که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تا ١٠٠‌هزار تومان هم رسیده است، ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مردم شبانه برای خرید گوشت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صف کشیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند در ادامه نوشت: در این میان علت گرانی گوشت قرمز مشخص نیست. مدیران وزارت کشاورزی می‌گویند افزایش قاچاق دام زنده باعث گرانی گوشت شده، این درحالی است که نیروی انتظامی اعلام کرده تنها یک‌درصد از گوشت مصرفی مردم قاچاق می‌شود و از سوی دیگر واردات گوشت امسال نسبت به‌ سال گذشته ٢٥‌درصد افزایش داشته و با این حساب گرانی گوشت هیچ توجیهی ندارد. از سوی دیگر تولیدکنندگان کمبود خوراک دام و مشکلات واردات آن را دلیل کاهش تولید عنوان می‌کنند و سازمان تعزیرات هم اعلام کرده است که واردکنندگان در برخی موارد قیمت گوشت را تا حدود دو برابر افزایش داده‌اند. این درحالی است که قیمت منطقی گوشت وارداتی چیزی حدود ٢٥ تا ٣٠‌هزار تومان تمام می‌شود، اما دیده شده است که گوشت وارداتی تا ٥٠‌هزار تومان به فروش می‌رود.  با این شرایط که مقصر گرانی گوشت گم شده است، مدیران تنظیم بازار می‌گویند واردات گوشت منجمد را تا زمان کاهش قیمت‌ها ادامه می‌دهند و مردم برای خرید گوشت وارداتی می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه‌وتره‌بار مراجعه کنند.


میزان واردات گوشت چقدر است؟
چندی پیش بود که رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور اعلام کرد روزانه ١٥٠تن گوشت قرمز گرم وارداتی و ماهانه ١٠٠٠تن گوشت منجمد به کشور سرازیر می‌شود. براساس آمارهای منتشرشده درحال حاضر ٨٠ تا ٨٥درصد گوشت قرمز گرم و منجمد عرضه‌شده در بازار تهران وارداتی است، در حالی که پیش از این اعلام شده بود قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه گوسفندی استرالیایی برای عمده‌فروشان ٣٦هزارو٨٠٠ تومان و اوراسیا ا ٣٣هزارو٥٠٠ تومان است که نباید با قیمت بالاتر از ٤٠‌هزار تومان به دست مردم برسد، اما با توجه به افزایش قیمت گوشت داخلی در روزهای اخیر قیمت گوشت‌های منجمد هم افزایش پیدا کرده و حتی به ٥٠‌هزار تومان هم رسیده است. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرده مردم از خرید گوشت‌های منجمد خارج از شبکه توزیع دولتی و با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب خودداری کنند. با این وجود از روز گذشته ویدیوها و تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شده که نشان از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت‌های منجمد داشت.


آیا قاچاق گوشت، روی قیمت تاثیر داشت؟
این روزها پدیده قاچاق گوشت هم تبدیل به یکی از معضل‌های بزرگ شده است. چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اعلام کرد قاچاق گوشت باعث افزایش قیمت آن شده است. فعالان این عرصه هم با انتقاد از سیاست‌های دولت خواستار کنترل قاچاق شده بودند. اما به تازگی سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که قاچاق دام تاثیری در افزایش قیمت گوشت ندارد و بسیار کم و محدود است: «موضوع قاچاق دام ‌درصد کمی از این کمبود گوشت را شامل می‌شود و درواقع علت اصلی نیست. این موضوع تاثیر خیلی محدودی دارد، یعنی به آن حدی نیست که تاثیری در افزایش قیمت داشته باشد، طبق صحبتی که با وزیر جهاد داشتیم، خود ایشان نیز تاکید کرد که علت افزایش قیمت گوشت، قاچاق نیست و اگر هم هست خیلی پایین است. از طرفی، همین مقدار هم که دام قاچاق می‌شود، از آن جلوگیری می‌کنیم و در شهرهای مرزی کنترل لازم را داشته‌ایم؛ طی چند ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها، روند کنترل و برخورد با قاچاق صورت گرفته و بازهم تاکید کرده‌ایم که کنترل‌های لازم صورت گیرد.»


واردات گوشت تا چه زمانی ادامه دارد؟
«تا زمانی که قیمت گوشت داخلی تنظیم نشود، واردات گوشت قرمز ادامه خواهد داشت.» حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اعلام این خبر گفته: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا هفته آینده ۵۰‌هزار رأس گوسفند زنده وارد می‌شود، تا با عرضه آنها به قیمت ۴۰‌هزار تومان، قیمت گوشت در بازار داخلی کاهش پیدا کند. در واقع پیش‌بینی می‌شود واردات گوشت قرمز تا شب عید و‌ سال آینده هم ادامه پیدا کند، چون در ‌سال‌جاری هم واردات گوشت ٣٧‌درصد نسبت به ‌سال گذشته افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود دولت به همین روند برای تنظیم قیمت گوشت ادامه دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha