شهرهای غرب و جنوب غرب ایران دوباره درگیر بارش شدید باران و خسارت های ناشی از سیل شد.

حكایت تكراری سیل و بی خانمانی/پای مدیریت می لنگد!

سلامت نیوز: شهرهای غرب و جنوب غرب ایران دوباره درگیر بارش شدید باران و خسارت های ناشی از سیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون،  اتفاقی که در سال های اخیر بارها و بارها اتفاق افتاده و همواره نیز خسارت‌های مادی و البته جانی برای شهروندان همراه داشته است. در 48 ساعت گذشته، بارش شدید باران و سیلاب، شهرها و روستاهای زیادی از استان های ایلام و خوزستان را درگیر خود کرده است. ورود آب به منازل مردم و خسارات ناشی از آن به قدری زیاد بود که دیروز واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری، نیز عازم مناطق سیل‌زده شد تا شاید در روند امداد رسانی به سیل‌زدگان تاثیری داشته باشد.

جمعیت هلال احمر و دستگاه‌های نظامی و انتظامی نیز چون همیشه بسیج شده اند تا کمکی به مردم خانمان شهرها و روستاها داشته باشند. آخرین خبرها از تخلیه شدن چندین شهر و روستا در استان‌های سیل‌زده دارد و نیاز مبرم به امداد رسانی در آن‌ها وجود دارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان در همین باره از امدادرسانی به 2830 خانوار سیل زده این استان و تخلیه 33 روستا و شهر رفیع خبرداده و گفته «این امدادرسانی‌ها شامل برپایی اردوگاه اسکان اضطراری، توزیع اقلام امدادی و زیستی، تخلیه اضطراری مردم آسیب‌دیده و انتقال به مناطق امن، امداد و کمک‌های اولیه و کمک به ترمیم سیل‌بندها و سایر امور بوده است.صادق سلامت، با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان در روز گذشته، بیان کرد: ترمیم سیل‌بند آلبوعفری همچنان ادامه دارد. سیل‌بند رفیع نیز تا حدودی کنترل شده است و ترمیم آن با تجهیزات جدید ادامه دارد.

همچنین قسمتی از بالادست سیل‌بند رفیع تخریب شد که با تلاش اهالی محلی و عوامل امدادی ترمیم شد.

حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد و بیش از ۲۰۰ تن از عوامل امدادی هلال احمر در مناطق سیل‌زده حاضر هستند.

بسیاری از اهالی روستاهای مناطق متاثر از سیل تخلیه شده‌اند و در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاه‌های اسکان اضطراری استقرار یافته‌اند.

دستور امدادرسانی فوری رییس جمهور

اما به دنبال وخیم شدن اوضاع در شهرهای سیل‌زده روز گذشته رییس جمهور پس از اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در شماری از استان‌های جنوبی و غربی کشور، به وزیر کشور دستور داد، همه امکانات لازم در سطح استان‌های سیل‌زده و مناطق همجوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارت و هرگونه کمک لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند. حسن روحانی همچنین از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط، روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر و همچنین رسیدگی به مناطق سیل‌زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود. روحانی همچنین آمادگی کلیه دستگاه‌های مربوط و تمهید پیش بینی‌های لازم در جهت به حداقل رساندن خسارات و به‌ویژه آمادگی و هماهنگی کامل نیروهای امدادی و هلال احمر را مورد تاکید قرار داد.

بالا زدن حجم آب سدها و رودخانه ها

بارندگی‌های شدید رخ داده در دو روز گذشته در بالادست استان خوزستان سبب شد که حجم ورودی به سدهای دز و کرخه افزایش یابد که با کنترل بیشتر سد برای جلوگیری از رخدادهای سال ۹۵ حجم خروجی از سدهای بالادست استان افزایش یافت و نتیجه آن شد که رودخانه‌ها طغیان کرده و سرریز آن وارد مزارع و خانه‌های روستاها و شهرهای اطراف آن شود. مدیریت بحران خوزستان در پی اعلام هشدارهای لازم به روستاها و شهرهای در معرض خطر همچون شوش، دزفول، ایذه، هویزه و دشت آزادگان، ساکنان مناطق مورد تهدید را جابه‌جا کرد و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر به‌کار گرفت. در پی شکستن چند سیل بند در شهرها و روستاهای سیل زده خوزستان، عده‌ای از مردم این شهرها با هشدار مدیریت بحران شهرهای سیل زده را تخلیه کرده و عده‌ای نیز با کمک ماشین‌های‌شان به خاک‌ریزی پرداخته و مانع از ورود بیشتر آب به خانه‌های‌شان شدند و در نتیجه خانه‌های‌شان را ترک نکردند.

شهر «رُفَیِع» از توابع شهرستان هویزه در محاصره آب قرار گرفته است و نیروهای امدادی در حال کمک به مردم هستند، به گفته مردم منطقه از شب گذشته که سیل‌بند رفیع شکسته است، آب وارد شهر شده و شرایط را بسیار دشوار کرده است. با توجه به ورود آب به میدان ورودی شهر، نیروهای امدادی، ارتش و نیروهای مردمی در حال ترمیم سیل‌بندها برای جلوگیری از ورود آب به خانه‌ها هستند اما شدت جریان آب در منطقه بسیار زیاد است. به همه ساکنان رُفَیِع اخطار داده شده که باید شهر را تخلیه کنند، زیرا احتمال ورود سیلاب به منازل در این منطقه زیاد است. از شهرهای استان لرستان نیز خبر رسیده که میزان خسارات ناشی از وقوع سیل بالا بوده و میلیاردها تومان خسارت به زیر ساخت های استان وارد شده است. احمد مرادپور معاون استاندار لرستان در این باره با بیان اینکه دیوارهای سنگی رودخانه آسیب دیدند و حتی اگر آب فروکش کند خیلی از دیوارهای دیگر تخریب خواهند شد، بیان کرد: پیگیر خسارات هستیم و مهندس رضایی مدیرکل بنیاد مسکن استان ارزیابی از واحدهای مسکونی مردم داشته باشند و میزان خسارت به وسایل منازل و ساختمان را داشته و گروه ارزیابی تا آخرین لحظه، ارزیابی لازم از منازل مردم به نام و مشخصات افراد را انجام دهند. مرادپور با اشاره به اینکه باید ابتدا خانه‌های خیابان ساحلی و معلم تمیز شوند تا مردم به‌جای اسکان در چادر در خانه‌های خود اسکان داده شوند، یادآور شد: برای چندمین بار است که پل‌های موقت برای مردم دردسر ساز شده‌اند و معتقدم باید پل‌های موقت را تخریب کنیم.

تهدیدی که هنوز هست!

با گذشت دو روز از بارش باران در غرب کشور همچنان خطر افزایش سطح آب رودخانه ها و سدها و جاری شدن سیل مردمان مناطقی از شهرهای کشور را تهدید می‌کند. مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در این باره گفته که دبی رودخانه دز برای بار دوم در سال زراعی جاری به صورت تدریجی افزایش یافته و طی ساعات آینده دبی رودخانه در سطح شهرستان و حوزه پایین دست رودخانه از مرز ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه فراتر می رود. کرمی، به شهروندان به ویژه دامداران، عشایر و صاحبان واحدهای خدماتی، پذیرایی و تفریحی حاشیه دز هشدار داد با رعایت فاصله ایمن از بستر رودخانه، تمهیدات لازم را پیش بینی کنند. گزارش‌ها حاکی است میزان بارندگی در دوروز یک شنبه و دوشنبه در بخش سردشت ۹۰ میلیمتر، سطح شهر دزفول ۷۸.۳، اداره هواشناسی صفی آباد ۵۷.۱ و ماهور برنجی ۵۵ میلیمتر بوده است.بارندگی‌های خوب امسال موجب پرشدن مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و مخزن سد دز شده است و با توجه به پیش بینی بارندگی‌های بیشتر در روزها و هفته های آینده مسئولان تصمیم به افزایش دبی رودخانه دز تا حدود یک‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه گرفتند.هدف از این افزایش دبی، جلوگیری از سرریز سد و پیشگیری از خطرات احتمالی برای شهروندان و اهالی روستاهای حاشیه دز بود ولی این کار بوستان‌ها و پارک‌های ساحلی دز و بخشی از مزارع کشاورزی نظیر گندم و کلزا در پایین دست رودخانه را به زیر آب برد.در همین ارتباط، ستاد مدیریت بحران دزفول در روزهای گذشته در صورت آماده باش کامل بوده تا حادثه سیلاب سال ۱۳۹۵ تکرار نشود چراکه در آن سال خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های شهری و بخش کشاورزی وارد شد.

پای مدیریت می لنگد!

مدیریت منابع آب و خاک از جمله موضوعاتی است که در همه کشورهای دنیا با حساسیت ویژه ای دنبال شده تا بیشترین میزان بهره‌بری و کم‌ترین میزان خسارات در این حوزه وجود داشته باشد.در کشورما اما با وجود ویژگی های منحصر به فرد زیادی که در مناطق مختلف به لحاظ آب و هوا وجود دارد، همواره در حوادث طبیعی اصل غافلگیری مدیریت‌ها را تحت الشعاع قرارداده و امکان بهره‌مندی مناسب از منابع آب و خاک را نمی‌دهد. در همین شهرهای استان خوزستان که اکنون در گیر سیل و آبگرفتگی است ، روزهای زیادی از سال خشکسالی و گرد و غبار شهروندان را تهدید کرده و خسارات زیادی می‌آفریند. در مقابل و در فصول بارشی سال، همین شهرها از سیلاب و طغیان رودخانه ها خسارات می‌بینند تا هر دو بخش خشکسالی و ترسالی برای‌شان هزینه بر باشد. این درحالی است که اعمال سیاست‌های صحیح مدیریت منابع آب و خاک می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که این خسارت‌ها به حداقل رسیده و بیشترین بهره‌مندی شامل حال شهروندان شود. حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله، طوفان، رانش زمین و غیره همواره کشور ما را تهدید کرده و با وجود پیشرفت‌های علمی در کشور هنوز آسیب‌پذیری به‌طور چشمگیری کاهش پیدا نکرده است. یکی از خطرات بالقوه ای که همواره کشور ما را تهدید کرده و نسبت به زلزله نیز زیان‌های زیادی وارد ساخته، وقوع سیل است . اما متاسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور ما مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می شود و فاجعه ای به‌وجود می آید توجه مسئولان و متخصصان به آن جلب می شود. در حالی که در اغلب سال‌های گذشته حدود 70درصد اعتبارات سالانه طرح کاهش اثرات بلایای طبیعی و ستاد حوادث غیر مترقبه صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است. از برداشت ناصحیح از جنگل‌ها و مراتع گرفته تا عوامل غیر طبیعی از قبیل بی توجهی به ضوابط و دستورالعمل های فنی و حرفه ای درطراحی دخل و تصرف غیرمجاز دربستر و حریم رود خانه، تخریب پوشش گیاهی، اشغال حریم مجازی آب تغییر کاربری تخریب جنگل‌ها و مراتع ، فرسایش خاک جملگی در وقوع سیل و خسارت‌های ناشی از آن نقش دارند و با وجود آنکه همواره از آن‌ها در مباحث علمی و مدیریت صحبت می شود، اما در عمل اقدامی کارا صورت نمی گیرد تا همچنان جزو پرخسارت ترین کشورها از بلایای طبیعی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha