مدتی است كه بحث قطع یارانه شیر و پرداخت نقدی آن مطرح است، در حالی كه بسیاری از كارشناسان حوزه سلامت این تصمیم را موجب حذف شیر از سبد غذایی بسیاری از مردم به خصوص فقرا می‌دانند.

سلامت نیوز : مدتی است كه بحث قطع یارانه شیر و پرداخت نقدی آن مطرح است، در حالی كه بسیاری از كارشناسان حوزه سلامت این تصمیم را موجب حذف شیر از سبد غذایی بسیاری از مردم به خصوص فقرا می‌دانند.

به گزارش فارس، مدتی است كه در تهران و برخی از استان‌ها توزیع شیر یارانه‌ای كاهش پیدا كرده و قیمت آن افزایش پیدا كرده است و حتی در برخی از مناطق توزیع شیر یارانه‌ای نیز قطع شده است.

توزیع شیرهای یارانه‌ای می‌تواند به سلامت خانواده‌هایی كه سطح درآمد آنها پایین است كمك كند ولی حذف یارانه شیر موجب بروز مشكلاتی در این خانواده‌‌ها شده است كه باید این وضعیت اصلاح شود زیرا به گفته كارشناسان حوزه سلامت خرج كردن برای افزایش مصرف شیر توسط مردم و پرداخت یارانه به آن هزینه نیست بلكه سرمایه‌گذاری برای داشتن نسلی سالم در فردای ایران اسلامی است.

پیش از این و قبل از اینكه یارانه شیر كاهش پیدا كند، بسیاری از مردم برای خرید شیر در صف‌های طولانی می‌ایستادند اما كاهش یارانه شیر صف‌های خرید شیر را تحت تأثیر قرار داد و در برخی مناطق طول این صف‌ها كم شد.

* سرانه مصرف شیر در كشور بسیار پایین تر از معدل جهانی است
----------------------------------------------------------------------------

با وجود اینكه سرانه مصرف شیر در كشور بسیار پایین تر از معدل جهانی است، حذف یارانه شیر موجب حذف شیر از سبد غذایی خانوار می‌شود و معنای دیگرش این است كه سرانه مصرف شیر باز هم كمتر می‌شود.

وزارت بازرگانی دلیل این افزایش قیمت را بهره‌مندی طیف بیشتری از مردم از شیر عنوان كرده است و به گفته مسئولان این دستگاه اجرایی با توجه به اجرا شدن هدفمندی یارانه‌ها به این روش هم صف برای دریافت شیر یارانه‌ای برداشته شده و هم قیمت شیر به واقعیت و هزینه تمام شده آن نزدیك‌تر شده است.

تحقیقات نشان داده است كه مصرف روزانه شیر در كودكان و بزرگسالان موجب كاهش فشار خون بالا می‌‌شود و به نظر می‌‌‌رسد كه كلسیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین شیر نقش مهمی در تأمین این مواد در سبد غذایی مردم داشته باشد.

*مصرف شیر از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌كند
----------------------------------------------------------

مصرف شیر و لبنیات، خطر بروز بیماری‌های قلبی -‌عروقی را كاهش می‌دهد و مردانی كه بیشتر از دیگران شیر مصرف می‌‌كنند، كمتر دچار حملات قلبی می‌شوند.

مصرف شیر كم‌ چرب به دلیل سرشار بودن از كلسیم میزان كلسترول بد را در خون كاهش داده و میزان كلسترول خوب را بالا می‌برد و مردانی كه روزانه 1،5 لیوان شیر مصرف می‌كنند، 35 درصد كمتر احتمال دارد كه به سرطان روده بزرگ مبتلا ‌شوند.

عابدی 50 ساله در رابطه با حذف یارانه شیر می‌گوید: مدتی است كه شیرهای یارانه‌ای بسیار كم شده است و در مغازه‌هایی كه شیر توزیع می كنند نیز بیش از 2 عدد شیر به افراد نمی‌دهند.

وی می‌گوید: هم‌اكنون بیشتر از شیرهای آزاد استفاده می‌كنیم و بسیاری از مغازه‌دارها می‌گویند كه سهمیه شیر بسیار كم شده است و به زودی یارانه شیر به طول كامل قطع می‌شود.

*گشتیم نبود، نگرد نیست...
----------------------------------

مردی 25 ساله در این رابطه می‌گوید: شیر یارانه‌ای هم اكنون مانند كالایی نایاب شده است كه در كمتر مغازه‌ای یافت می‌شود مانند جست‌وجوی سوزن دركاهدان است.

وی می‌گوید: بیشتر از شیرهای آزاد یا پاكتی در منزل مصرف می‌كنیم و قیمت شیرهای یارانه‌ای نیز افزایش پیدا كرده است و با توجه به اینكه در رسانه‌های مكتوب و صدا و سیما مدام تبلیغ می‌كنند كه افراد باید روزانه 3 واحد لبنیات مصرف كنند، آیا با وجود حذف یارانه شیر باز هم مردم می‌توانند، 3 واحد لبنیات مصرف كنند.

*حذف یارانه شیر به خانواده‌های كم‌درآمد لطمه وارد می‌كند
---------------------------------------------------------------------

وی می‌افزاید: در خانواده‌های كم‌درآمد كه معمولاً تعداد فرزندان آنها بیشتر است حذف یارانه شیر موجب صدمه و لطمه به خانواده‌های آنها می‌شود. باید یارانه شیر برگردد در غیر این صورت باید در‌ آینده شاهد بیماری‌های استخوانی و پوكی استخوان در سنین پایین باشیم.

م. 26 ساله در این رابطه می‌گوید: در گذشته برای خرید شیرهای یارانه‌ای در صف‌های طویل می‌ایستادیم و صبح زود باید از خانه خارج می‌شدیم ولی هم‌اكنون كه یارانه شیر كاهش پیدا كرده است.

وی می‌گوید: افراد مسن و سالمند برای حفظ استخوان‌های خود به شیر احتیاج دارند. مصرف شیر از بروز بیمار‌ی‌ها پیشگیری می‌كند. شیر سرشار از كلسیم، فسفر و منیزیم است كه می‌تواند برای كودكان و همچنین بزرگسالان مفید باشد.

*یارانه شیر به بخش تولید داده می‌شود
----------------------------------------------

صادق خلیلیان وزیر جهاد كشاورزی در خصوص وضعیت یارانه شیر می‌گوید: ما تلاش می‌كنیم كه یارانه شیر به بخش تولید داده شود و این برخلاف رویه قبلی است كه به مصرف‌كننده داده می‌شد.

وی در پاسخ به سؤال فارس كه آیا این روش موجب كاهش مصرف این ماده حیاتی بین مصرف‌كنندگان نمی‌شود، گفت: با اختصاص یارانه شیر به تولیدكنندگان آنها مؤظف خواهند بود قیمت شیر را در حد منطقی و متعادل در اختیار مصرف‌كنندگان قرار دهند و مشكلی برا‌ی آنها به وجود نمی‌آید.

*نظام توزیع شیر یارانه‌ای در كشور نابسامان است
------------------------------------------------------------

حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره شیر‌های یارانه‌ای می‌گوید: یارانه شیر حذف نشده است و قرار بر این است كه دولت یارانه شیر را مانند یارانه نان نقدی پرداخت كند.

وی اضافه می‌كند: پرداخت نقدی یارانه شیر به مردم می‌تواند خطراتی را در جامعه ایجاد كند. در مورد نان مردم مجبورند نان را در سبدغذایی خود داشته باشند و یارانه آن را صرف خرید دیگر مایحتاج خود نمی‌كنند ولی به دلیل اینكه سرانه مرف شیر در میان مردم ما كم است این خطر وجود دارد كه یارانه شیر را صرف خرید دیگر مایحتاج خود كنند و سرانه مصرف شیر از این مقدار كه هست هم كمتر شود.

شهریاری می‌گوید: سرانه مصرف شیر در كشور معادل نصف میانگین جهانی است. اختصاص یارانه شیر به تولیدكنندگان در صورتی كه موجب افزایش قیمت آن شود می‌تواند عاملی باشد تا شاهد كاهش بیشتر مصرف این ماده غذایی مفید و حتی حذف آن از سبد غذایی مردم باشیم كه معنای آن آسیب جدی به سلامت مردم كشور است.

وی نظام توزیع فعلی شیر را كه در آن یارانه‌ به مصرف كننده اختصاص می‌یابد را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: در روش فعلی شیر یارانه‌ای شامل حال تمام همه مردم كشور به ویژه افراد مقیم شهرهای كوچك و روستایی نمی‌شود. 40 درصد شیر‌های یارانه‌ای در شهرهای بزرگ مانند تهران مصرف می‌شود و توزیع شیر یارانه‌ای در شهر‌های كوچك بسیار جزئی است.

به گفته وی دولت با مشورت دست‌اندركاران بهداشتی و اقتصادی كشور باید برای اختصاص یارانه به تولیدكنندگان شیر خام و دارای كیفیت اقدام كند كه در این صورت تا حدودی سرانه مصرف پایین این ماده حیاتی در كشور نیز جبران خواهد شد.

*پرداخت یارانه شیر كمكی به بهبود مصرف شیر نكرده است
------------------------------------------------------------------------

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌افزاید: تاكنون پرداخت یارانه شیر به مصرف كننده هیچ‌گونه كمكی به بهبود مصرف شیر در جامعه نكرده است. دولت باید یارانه شیر را به اندازه‌ای كه قیمت آن در سال 90 افزایش نیابد، در اختیار خود دامداران قرار دهد تا فرآورده‌های شیری هم با قیمت ثابت و با رشد ناچیز در اختیار تمام مردم كشور قرار گیرد.

اكبر رنجبرزاده، عضو كمیسیون بهداشت، درمان مجلس در این باره می‌گوید: هدفمندی یارانه‌ها در تمام زمینه‌ها و از جمله برای تغذیه سالم در كشور ضروری است و نابسامانی در این زمینه تأثیر منفی بر سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی و مصرف كنندگان مواد غذایی خواهد داشت.

به گفته وی باید از هر روشی برای افزایش مصرف شیر در بین مردم استفاده كرد، توزیع شیر یارانه‌ای باید در كشور تقویت شود و حتی شیر رایگان نیز در تمام مقاطع آموزشی، اداری كشور توزیع شود.

رنجبرزاده می‌افزاید: پرداخت یارانه شیر به دامدار و مشاركت دولت در فرهنگ‌سازی مصرف آن حائز اهمیت است و با توجه به اینكه رسانه‌ها به نقل از كارشناسان بهداشتی و اقتصادی به لزوم توجه به مصرف شیر تاكید داشته‌اند، دولت آن گونه كه باید پاسخ شایسته‌ای به این مطالبه سلامت عمومی مردم نداده است.

عضو كمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه اقدام اخیر دولت برای حذف یارانه شیر موجب كاهش سرانه مصرف آن می‌شود، گفت: دولت باید از هر روشی برای افزایش سرانه مصرف شیر در كشور تلاش كند.

مرتضی صفوی، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در زمینه حذف یارانه شیر می‌گوید: به دلیل اینكه از حضور كارشناسان در برخی از مباحث اختصاصی مربوط به یارانه‌ها استفاده می‌شود دچار مشكلاتی می‌شویم.

*بیش از 90 درصد مردم كشور شیر یارانه‌ای دریافت نمی‌كنند
----------------------------------------------------------------------

به گفته وی بیش از 90 درصد مردم كشور شیر یارانه‌ای دریافت نمی‌كنند و بالای 90 درصد مردم جامعه كلسیم كم دریافت می‌كنند و امروزه مشكلات پوكی استخوان در سنین پایین پیدا می‌كند.

*امروزه پوكی استخوان را در سنین 35 سالگی نیز شاهد هستیم
--------------------------------------------------------------------------

صفوی می‌گوید: امروزه پوكی استخوان را در سنین 35 سالگی نیز شاهد هستیم و در كودكان نیز كمبود كلسیم وجود دارد كودكانی كه كلسیم به میزان كافی دریافت نمی‌كنند، كوتاه قد می‌شوند. اگر بحث شیر یارانه‌‌ای حل نشود شاهد مشكلات بیشتری خواهیم بود و اختصاص یارانه به شیر یكی از ضروریات است.

وی اضافه كرد: متأسفانه در كشور هر نفر سالانه حدود 30 كیلوگرم قند و شكر مصرف می‌كنند كه از معدل جهانی بالاتر است و حدود 17 كیلوگرم روغن مصرف می‌كند كه بیشتر از معدل جهانی آن است ولی ایرانیان لبنیات را به میزان بسیار كم مصرف می‌كنند كه نگران كننده است بنابراین بهتر است به جای حذف یارانه شیر یارانه روغن و قند و شكر را به شیر اختصاص دهیم تا مردم سالمتری داشته باشیم.

*مردم ایران روزانه به 2070 كالری نیاز دارند
------------------------------------------------

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان می‌افزاید: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت مردم ایران روزانه به 2070 كالری نیاز دارند و طبق مطالعاتی در كشور صورت گرفته است مردم ایران روزانه 52 گرم گوشت سفید و قرمز مصرف می‌كنند كه این میزان باید 98 گرم باشد.

*مردم به جای 240 گرم روزانه 128 گرم لبنیات مصرف می‌كنند
--------------------------------------------------------------------

به گفته وی مردم ایران روزانه به240 گرم لبنیات نیاز دارند اما میزان مصرف روزانه لبنیات توسط مردم 128 گرم است.این آمار تأمل بر انگیز است و همچنین روزانه به 50 گرم چربی و روغن مصرف می‌كنند ولی نیاز آنها به چربی و روغن 35 گرم است.

مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: در هدفمند كردن یارانه‌ها برخی از كالاهای حیاتی نقش كلیدی پیدا می‌كنند. یكی از این كالاهای حیاتی شیر است كه افراد از نوزادی تا سالمندی خود به آن احتیاج دارند. كاهش یارانه آن می‌تواند موجب كاهش مصرف این ماده غذایی شود.

*كاهش یارانه شیر می‌تواند شیر را از سبد غذایی خانواده‌ها حذف كند
--------------------------------------------------------------------------------

این متخصص تغذیه می‌افزاید: كاهش یارانه شیر می‌تواند شیر را از سبد غذایی خانواده‌ها حذف كند. قبل از اینكه یارانه‌های شیر كاهش پیدا كند، مردم شیر را كمتر از حد لازم مصرف می‌كردند و كاهش یارانه‌ها ممكن است شیر به كل حذف شود.

*سرانه شیر مصرفی مردم در برخی استانه از یك استكان در روز هم كمتر است
------------------------------------------------------------------------------------------

كیمیاگر می‌گوید: هم اكنون در برخی از استان‌های كشور سرانه شیر مصرفی مردم از یك استكان در روز هم كمتر است. در حال حاضر سرانه مصرف شیر در بین مردم ایران روزانه كمتر از یك لیوان شیر است.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید: هر چند دولت وعده داده كه یارانه شیر و لبنیات را به صورت نقدی پرداخت كند، اما به دلیل انجام نگرفتن فرهنگ‌سازی مصرف مواد غذایی بهینه مانند گروه لبنیات به ویژه شیر، بیم آن می‌رود كه یارانه‌های دریافتی از سوی مردم صرف دیگر هزینه‌های جاری زندگی و نه خرید لبنیات شود.

وی با اشاره به اینكه بدن به مواد پروتئینی و اسید آمینه‌های نیاز ضروری دارد و ضروری است، حداقل به طور هفتگی از این گروه مواد غذایی استفاده شود، تصریح می‌كند: گران شدن قیمت لبنیات و دسترسی نداشتن مردم به مواد پروتئینی ارزان قیمت به ویژه در روستاها در آینده نه چندان دور، عوارضی از قبیل پوكی استخوان را به همراه دارد.

*توزیع كوپن برای قند، شكر و روغنی كه سیاستی مقطعی مربوط به زمان جنگ بود
---------------------------------------------------------------------------------------------

خسرونیا می‌افزاید: توزیع كوپن برای قند و شكر و روغنی كه سیاستی مقطعی و مربوط به زمان جنگ بود، متأسفانه هنوز ادامه دارد و این روند طی سال‌های گذشته افزایش سطح انواع چربی‌های خون از قبیل كلسترول و تری گلیسرید، سرم خون، چاقی، دیابت، انسداد و تنگی عروق را در قالب غذاهای پركالری به دنبال داشته است.

وی اضافه می‌كند: بدون شك كم شدن مصرف بنزین و گازوئیل فوایدی را برای سلامت مردم به دنبال داشت، اما بدون فرهنگ‌سازی و اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت، حذف یارانه شیر مخاطراتی را برای سلامت هموطنان به همراه دارد.

وی گفت: در صورت حذف یارانه‌های دولتی از داروها و امور بهداشتی درمانی با توجه به اینكه هموطنان ما برای امور بهداشت و درمان خود هیچ گونه برنامه‌ای را در نظر ندارد در صورت ابتلا به بیماری فرد و خانواده‌ وی با كمبود منابع مالی روبه‌رو خواهند شد.

به گفته رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران، هر چند مردم ما برای مصرف برق، گاز، آب از قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی بسیار كم دیده شده كه آنان برای بروز بیماری‌های مختلف و امور سلامت، پس‌اندازی را در نظر گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به امكان شیوع برخی بیماری‌های واگیر در نقاطی از كشور در صورت درمان نشدن شخص، فقط فرد بیمار زیان نمی‌كند بلكه انتقال بیماری ممكن است، باعث شیوع بیماری شود.

خسرونیا گفت: ضروری است، 10 درصد از درآمد هدفمند كردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص یابد و با توجه به بودجه قبلی، این حركتی مثبت و رو به جلو به شمار می‌رود كه بسیاری از مشكلات موجود در امر بهداشت و درمان را رفع خواهد كرد.

وی اظهار داشت: بدون شك سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را نمی‌توان هزینه دانست و سرمایه‌گذاری در این امر را می‌توان بیمه كردن سلامت هموطنان و جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور درمان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha