عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: براساس آخرین نتایج تحقیقات و بررسی ها در لندن کودکانی که با افراد مبتلا به زونا در ارتباط هستند 5 برابر بیشتر از بقیه کودکان به آبله مرغان دچار می شوند.

تماس با مبتلایان به زونا خطر ابتلای کودکان به آبله مرغان را 5 برابر می کند
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: براساس آخرین نتایج تحقیقات و بررسی ها در لندن کودکانی که با افراد مبتلا به زونا در ارتباط هستند 5 برابر بیشتر از بقیه کودکان به آبله مرغان دچار می شوند.

 اعظم دبیریان در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: هنوز علت اصلی بیماری زونا مشخص نیست اما وجود عواملی افراد را برای ابتلا به آن مستعدتر می کند که از آن جمله می توان به تروما، استراسورهای درونی و بیرونی به ویژه شوکها و استرس های روحی، اضطراب و برخی بیماری های سیستم ایمنی اشاره کرد.

وی درباره علایم زونا توضیح داد: در ابتدا و 3 روز پیش از تظاهر علایم محل ایجاد بثورات بسیار دردناک می شود که غالبا یک طرفه است بثورات جلدی در ابتدا به رنگ قرمز به همراه سوزش، احساس گزگز، تب، سردرد، تهوع و گیجی است سپس به سرعت به تاول تبدیل می شود.

این استادیار دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی افزود: تاول ها بسیار شبیه ضایعات آبله مرغان است و انتشار آن اصولاً به صورت یک خط و در مسیر یک رشته عصبی است اغلب یک طرفه است و برای 2 تا 3 هفته باقی می مانند.

دبیریان ادامه داد: این تاولها پیش از دلمه شدن ممکن است چرکی شوند یا در آنها خون تیره تجمع یابد که وضعیت اخیر به مراقبت متفاوت و خاصی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه درد می تواند تا مدتها پس از بهبودی بثورات ادامه داشته باشد، گفت: بیشترین محل گرفتاری زونا تنه و نشیمنگاه است اما گاهی روی دستها و پاها و حتی اطراف چشم را هم گرفتار می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی با بیان اینکه زونا عوارض زیادی ندارد، افزود: بیشترین عارضه زونا دردهای طولانی مدتی است که برای ماهها و حتی سالها باقی می ماند.

دبیریان با بیان اینکه عفونت بثورات دومین عارضه شایع زوناست، ادامه داد: این بیماری از فرد مبتلا به سالم منتقل نمی شود اما در کودکان تماس با تاولهای ترکیده شده خطر ابتلا به آبله مرغان افزایش می یابد.

وی استامینوفن را بهترین مسکن برای تسکین درد و کالامین را بهترین دارو برای کاهش خارش برشمرد و در ادامه به مبتلایان توصیه کرد که مکررا دستها را به مدت 2 تا 3 دقیقه ( به خصوص لای انگشتان دست و زیر ناخن) بشویند تا احتمال آلودگی بثورات کاهش یابد.

این استادیار دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: تاولها نباید دستکاری شوند و از خاراندن بثورات به شدت پرهیز شود و چنانچه به استفاده از کرم یا لوسیون نیاز شد از مالیدن کرم فراوان برای جلوگیری از تحریک پوستی خودداری شود.

به گفته دبیریان، برای کاهش میزان خارش می توان از ترکیب کالامین با آیزوپروپیل الکل به میزان 20 درصد استفاده شود.

وی یادآور شد: مبتلایان به زونا باید از استفاده خودسر از لوسیونهای پوستی خودداری کنند و شست وشو با آب ولرم بهترین راه تسکین درد در مبتلایان به زوناست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha