معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز تحت نظر بهزیستی فعالیت می کنند که از این تعداد ۸۰۰ مرکز برای نگهداری است و با توجه به سیاست ها و نیازهای فوریتی به ۲۰۰ مرکز نگهداری دیگر نیاز داریم.

نیاز بهزیستی به ۲۰۰ مرکز نگهداری سالمندان

سلامت نیوز:   معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز تحت نظر بهزیستی فعالیت می کنند که از این تعداد ۸۰۰ مرکز برای نگهداری است و با توجه به سیاست ها و نیازهای فوریتی به ۲۰۰ مرکز نگهداری دیگر نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، حسین نحوی نژاد گفت: کمبودهای بودجه بهزیستی، توسعه مراکز را محدود می کند. هر ساله بهزیستی با افزایش تعداد سالمندان و معلولان ناشی از حوادث روبه رو است و نیاز به توسعه مراکز نگهداری دارد.

نحوی نژاد افزود: طی چند سال اخیر به لحاظ بودجه ای دست ما در توسعه مراکز بسته بوده است؛ در حالی که به ویژه در مناطق محروم نیاز به مراکز نگهداری داریم.

وی ادامه داد: همچنین مراکز نگهداری در مناطق محروم توانایی بازاریابی ندارند و به بهزیستی وابسته هستند.
وی تعداد مراکز روزانه سازمان بهزیستی را 1200 تا 1300 مرکز عنوان کرد و گفت: نیاز به افزایش مراکز روزانه داریم و در طولانی مدت باید این مراکز به مرور توسعه یابند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: سیاست سازمان بهزیستی، نگهداری معلول و سالمند کنار خانواده است که حتما نیاز به آموزش هایی در مراکز روزانه دارند. طی پنج سال آینده نیاز است که مراکز روزانه ظرفیت 10 هزار نفری را پوشش دهند.

نحوی نژاد تصریح کرد: مراکز تحت نظر بهزیستی از جمله مراکز نگهداری معلولان با کمبود اعتبارات مواجه هستند و خانواده ها نیز توان پرداخت هزینه های نگهداری را ندارند و از سوی دیگر سهمی که دولت به این مراکز پرداخت می کند، بسیار کم است.

وی اضافه کرد: دورنمای بودجه ای نیز برای امور این مراکز، خوب نیست؛ هر سال افراد مجهول الهویه ای به مراکز تحت نظر بهزیستی تحویل می شوند که مابه تفاوت هزینه آنان را پرداخت می کردیم اما امسال اعتباری نداریم که پرداخت کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور علت نبود اعتبارات برای امور معلولان در مراکز نگهداری را اختلاف آماری بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: تعداد افرادی که در مراکز شبانه روزی بهزیستی خدمت می گیرند 41 هزار نفر است اما این رقم در سازمان برنامه و بودجه 38 هزار نفر ثبت شده است؛ سه هزار نفری که در این بین ثبت نشده اند، به بودجه ها آسیب می زنند.

نحوی نژاد خاطرنشان کرد: از سازمان برنامه و بودجه قول گرفتیم که سال آینده مشکلی برای مراکز نگهداری وجود نداشته باشد اما صاحبان مراکز برای امسال نگرانی دارند.

وی در پایان گفت:در حال حاضر یک میلیون و 560 هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت شده اند.

 آمار معلولان قبلا یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام می شد که در چند ماه اخیر آمار جدید یک میلیون و 560 هزار نفری به دلیل کارایی بهتر سامانه شناسایی معلولان، اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha