آکنه یکی از مشکلات پوستی است که معمولا افرادی که درگیر آن می‌شوند، از هیچ درمانی برای رفع این مشکل دریغ نمی‌کنند. البته راهکارهای طبیعی برای مقابله و جلوگیری از آکنه وجود دارد. قرار دادن برخی خوراکی‌ها در رژیم غذایی یکی از این روش‌های مقابله با آکنه است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

ضدجوش‌های خوشمزه!

سلامت نیوز: آکنه یکی از مشکلات پوستی است که معمولا افرادی که درگیر آن می‌شوند، از هیچ درمانی برای رفع این مشکل دریغ نمی‌کنند. البته راهکارهای طبیعی برای مقابله و جلوگیری از آکنه وجود دارد. قرار دادن برخی خوراکی‌ها در رژیم غذایی یکی از این روش‌های مقابله با آکنه است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، چه‌کارهایی برای داشتن پوستی شفاف و روشن حاضرید انجام دهید؟ بسیاری از مردم برای داشتن پوستی شفاف و زیبا، روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند و در این راه هزینه‌های بسیار زیادی هم صرف می‌کنند چراکه دوست دارند پوستی سالم، زیبا و عاری از جوش، آکنه، اثر زخم ناشی از جوش و سایر مشکلات پوستی داشته باشند.

شاید جالب باشد بدانید که طبق آمار منتشرشده، آمریکایی‌ها هرساله بیش از میلیاردها دلار بابت خرید اقلامی جهت درمان آکنه هزینه می‌کنند. البته گفتنی است که این درمان‌های گران‌قیمت که شامل ماساژ، ماسک‌های گران‌قیمت، کرم‌ها یا انواع درمان‌ها و داروهای دیگر است نمی‌توانند هر نوع آکنه و جوشی را درمان کنند.

لازم به ذکر است بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده، غذاهای با میزان گلوکز پایین و پروتئین بالا نقش مهمی را در بهبود آکنه ایفا می‌کنند. بنابراین می‌توان با اصلاح رژیم غذایی، پایه‌ریزی و پیکربندی سالم و صحیحی را در این زمینه داشت. قرار دادن میوه‌های رنگی و سبزی‌ها در رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌هاست. ما در این مقاله به معرفی 5 خوراکی برای بهبود و جلوگیری از جوش و آکنه می‌پردازیم.

1- کلم کالی
کلم کالی (کلم کِیل) در بین سایر انواع کلم‌ها، بیشترین میزان مواد مغذی را داراست و همین دلیل برای برتری کلم کالی نسبت به سایر کلم‌ها کافی است. این کلم سرشار از فیبر و دارای میزان کمی کالری است. از سایر محتویات کلم کالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-- ویتامین A، ویتامین B-6 ویتامین C و ویتامین K
-- منگنز
-- کلسیم
-- پتاسیم
-- منیزیم
-- مس

آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کلم کالی، هایپرپیگمنتیشن یا بیماری "تجمع بیش‌ازحد رنگ‌دانه‌های پوستی در یک ناحیه" که باعث سیاه شدن یک ناحیه از پوست می‌شود را کاهش می‌دهد، همچنین ویتامین C موجود در آن باعث بهبود تشکیل کلاژن می‌شود که می‌تواند با افزایش نرخ چرخه سلولی، به بهبود زخم‌های ناشی از آکنه منجر شود. منظور از چرخه سلولی، فرآیند ریزش سلول‌های مرده پوست و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید و تازه متولدشده است.

2- سیب‌زمینی شیرین
رتینول که یکی از مشتقات ویتامین A است، برای مقابله با آکنه و از بین بردن چین‌وچروک بسیار مناسب و مؤثر است. البته ده‌ها مدل از انواع کرم‌های حاوی رتینول در فروشگاه‌ها یافت می‌شود که به‌طور تضمینی ادعای محو شدن آکنه را دارند؛ اما باید بدانید که این ماده برای پوست افراد زیر 30 سال می‌تواند ناخوشایند و خشن باشد. بنابراین بهتر است به‌جای استفاده از کرم‌های حاوی رتینول، خوردن آن را جایگزین کنید.

 وجود ویتامین C در گردش خون مثل یک سلاح در مقابل مشکلات پوستی همچون التهاب و لکه عمل می‌کند.

غنی بودن سیب‌زمینی شیرین از بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین A است و به ویتامین A تبدیل می‌شود، یکی از دلایل نارنجی‌رنگ بودن سیب‌زمینی شیرین است.

بعد از خوردن سیب‌زمینی شیرین، بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل خواهد کرد. این ویتامین خصوصیاتی دارد که مانع از تغییر رنگ پوست، التهاب و مسدود شدن منافذی که اغلب ناشی از رادیکال‌های هستند، می‌شود.

3- لیمو
آب‌لیموی تازه مثل یک جمع کننده طبیعی عمل می‌کند و این خاصیت جمع کنندگی یا Astringent است که موجب می‌شود حین خوردن آن حس جمع شدن و کشیده شدن پوست بدن، زبان و دهان به انسان دست دهد. این خاصیت همچنین در برخی میوه‌های کال نیز وجود دارد و همچنین موجب محو شدن آکنه و جوش‌ها می‌شود.

البته لازم به ذکر است که استفاده از آن به‌عنوان یک درمان موضعی توصیه نمی‌شود چراکه آب‌لیمو اسیدی است و می‌تواند به لایه محافظ پوست آسیب وارد کند. این آسیب منجر به سوختگی یا تیره شدن بیش‌ازحد پوست بعد از در معرض نور خورشید قرار گرفتن می‌شود. بنابراین خوب است از خواص لیمو به نحو دیگری استفاده کرد. می‌توان لیمو را در آب، چای یا نوشیدنی‌های دیگر  چکاند، یا در سالاد و سایر خوراکی‌ها از آن استفاده کرد و به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی مورداستفاده قرار داد.
گفتنی است یک تحقیق در سال 2014 اثرات محافظتی و ضد سرطانی فلاوونوئیدهای پوست مرکبات را مورد تائید قرار داد. همچنین لیمو در موارد زیر نیز مؤثر است:
-- افزایش تولید کلاژن
-- بلوکه کردن رادیکال‌های آزاد
-- کاهش زخم‌های آکنه

4- انواع توت‌ها
توت‌فرنگی، گیلاس، تمشک، بلوبری، و توت سیاه. نباید اندازه این میوه‌های کوچک باعث فریب ما شوند. در واقع این میوه‌های کوچک میزان بسیار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است این مواد در فلفل دلمه، کیوی و کلم بروکلی نیز یافت می‌شوند.

وجود ویتامین C در گردش خون مثل یک سلاح قدرتمند در مقابل مشکلات پوستی مثل التهاب و لکه است، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌ها حملات چندگانه‌ای را به‌سوی نقاط تیره مزاحم روی پوست انجام می‌دهند و همچنین شکل‌گیری این لکه‌ها را در مراحل اولیه متوقف می‌کنند. از سایر مزایای توت‌ها برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-- بهبود سلامتی مغز
-- کاهش کلسترول
-- میزان قند خون سالم
-- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت
-- تنظیم فعالیت روده

5- گل‌کلم
شاید گل‌کلم نسبت به میوه‌ها و سبزی‌ها خوش‌رنگ و لعاب‌تر، از طرفدارن کمتری برخوردار باشد، اما نباید آن را دست‌کم گرفت. این نوع کلم دارای آمینواسیدی قوی به نام هیستیدین است. همان‌طور که می‌دانیم نور زیاد خورشید می‌تواند باعث بدتر شدن لکه‌های تیره روی پوست شود اما هسیتیدین از اشعه‌ی مضر UV که آثار مخرب زیادی روی پوست می‌گذارند، جلوگیری می‌کند.
یک فنجان گل‌کلم خام حاوی موارد زیر است:
-- فیبر
-- ویتامین B6 ویتامین C و ویتامین K
-- اسیدفولیک
-- فسفر
-- منیزیم

نکاتی تکراری اما ارزشمند
با افزودن میوه، سبزی‌ها و ماهی به رژیم غذایی می‌توانید به سلامتی خود کمک کنید. یکی از قدم‌ها برای کاهش آکنه، مصرف غذاهایی است که به‌طور طبیعی التهابات را کاهش می‌دهند، تشکیل کلاژن را سرعت می‌بخشند و سموم محیطی را بلوکه می‌کنند.

چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی می‌کنیم؟
همچنین جهت یادآوری از چگونگی عملکرد غذاها باید بگوییم: هر چیزی که می‌خوریم تجزیه شده و از طریق خون به همه جای بدن منتقل می‌شوند. همچنین نباید انتظار داشته باشیم که با استفاده از روش‌های درمانی، یک‌شبه به هدف خود برسیم و زمان برای درمان نیاز است.

غذا خوردن فقط یکی از عواملی است که باعث سوخت‌رسانی طبیعی به پوست ما می‌شود. این سوخت باید شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی باشد. بنابراین بهتر است که سوختی قوی و سالم برای خود انتخاب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha