نیروهای هلال احمر با کمک بالگرد پیکر یکی از حادثه دیدگان را پیدا کردند صعود به ارتفاعات بازفت کوهرنگ حادثه تلخی را رقم زد. سقوط دو نفر از ارتفاع ٥٠٠ متری در ارتفاعات گلاشیر استان چهارمحال‌وبختیاری، حادثه‌ای است که حوالی ساعت ٢ بعدازظهر پنجشنبه رخ داد و بلافاصله نیروهای هلال‌احمر را راهی محل حادثه کرد.

امدادگران در جست‌وجوی کوهنورد گمشده بازفت

سلامت نیوز: نیروهای هلال احمر با کمک بالگرد پیکر یکی از حادثه دیدگان را پیدا کردند صعود به ارتفاعات بازفت کوهرنگ حادثه تلخی را رقم زد. سقوط دو نفر از ارتفاع ٥٠٠ متری در ارتفاعات گلاشیر استان چهارمحال‌وبختیاری، حادثه‌ای است که حوالی ساعت ٢ بعدازظهر پنجشنبه رخ داد و بلافاصله نیروهای هلال‌احمر را راهی محل حادثه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،بارش برف سنگین و صعب‌العبور بودن منطقه باعث شد نیروهای امدادی با کمک بالگرد خودشان را به محل حادثه برسانند، اما وسعت زیاد منطقه و تاریکی هوا کار جست‌وجو برای پیداکردن دو مفقودی این حادثه را به صبح جمعه موکل کرد. امدادگران هلال‌احمر صبح دیروز موفق شدند پیکر یکی از دو نفر را پیدا کنند.

پیکر بی‌جان جوان ٣١ ساله‌ای که به گفته مسئولان هلال‌احمر به علت سقوط از ارتفاع زیاد و برخورد با تخته‌سنگ‌های بزرگ جانش را  از دست داده بود. اما تلاش‌ها برای پیدا کردن دومین مفقودشده این حادثه همچنان ادامه دارد. براساس گزارش‌های محلی و به گفته برخی افراد این گروه احتمال زنده بودن نفر دوم این حادثه وجود دارد. نیروهای امدادونجات هلال‌احمر در تلاش‌اند تا نشانی از این جوان ٢٥ ساله پیدا کنند، به همین علت امدادگران براساس برنامه تنظیم‌شده پس از عزیمت مجدد با بالگرد به محل حادثه، جمعه شب را در همان ارتفاعات سپری کردند تا صبح شنبه جست‌وجوها را از سر بگیرند.


سیداحمد مرتضوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری در توضیح جزییات این حادثه به «شهروند» گفت:«ساعت ١٤ و ٤٠ دقیقه بود که ناپدید شدن دو نفر از عشایر منطقه به نیروهای هلال‌احمر اعلام شد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد دو نفر از یک گروه ١٧ نفره که در ارتفاعات گلاشیر حضور داشتند، به دلیل نامعلومی به پایین سقوط کرده‌اند.

با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه عملا دسترسی زمینی منتفی بود، به همین دلیل نیروهای ما با بالگرد به محل حادثه اعزام شدند. ساعت ٣بعدازظهر بالگرد از فرودگاه شهرکرد بلند شد. کوهستانی‌بودن محل و ابری‌بودن هوا حتی کار امدادهوایی را برای نیروها مشکل کرده بود، با این وجود امدادگران هلال‌احمر با کمک مردم محلی و سایر اعضای گروه موفق شدند محدوده سقوط و ناپدیدشدن این دو نفر را شناسایی کنند.

بارش شدید برف عملا امکان فرود بالگرد را نمی‌داد، از طرف دیگر هوا رو به تاریکی بود، همین هم شد تا ادامه عملیات صبح جمعه پیگیری شود. امدادگران هلال در قالب دو تیم ویژه امداد کوهستان با بالگرد به محل حادثه اعزام و موفق شدند پیکر بی‌جان یکی از این افراد را پیدا کنند.» به گفته مرتضوی پیکر غلام‌عباس ناصری ٣١ ساله به پزشکی‌قانونی منتقل شده است. ظاهرا این جوان همراه با عده دیگری از عشایر محلی از روستای «چلو» در منطقه اندیکای خوزستان به ارتفاعات بازفت آمده بودند.

حال ١٥ نفر دیگر این گروه مساعد است و تلاش‌ها برای پیدا کردن نفر دوم این حادثه همچنان ادامه دارد. سقوط بهمن و بارش سنگین برف در منطقه باعث شد نیروهای هلال‌احمر مجبور شوند جمعه شب را در همان ارتفاعات سپری کنند، تا ادامه عملیات را صبح شنبه از سر بگیرند.


مرتضوی در تشریح ادامه عملیات برای یافتن دومین مفقودشده این حادثه گفت: «با توجه به شرایط منطقه عملا دسترسی زمینی وجود ندارد و تنها راه ارتباطی سریع بالگرد است، حتی حضور بالگرد در این منطقه هم با توجه به شرایط ترسناک و دلهره‌آور است، با این حال خلبان زبده و نیروهای ویژه ما موفق شدند با وجود همه سختی‌ها صبح جمعه ٥٠‌درصد عملیات را با موفقیت انجام دهند.

بر همین اساس در ستاد فرماندهی عملیات تصمیم بر آن شد تیم ویژه همراه با تعدادی از افراد محلی مجددا به ارتفاعات اعزام شوند. با توجه به تاریکی و سرمای هوا این افراد برای ارزیابی منطقه باید شب را در همانجا می‌ماندند. این افراد صبح شنبه براساس نقشه‌های موجود جست‌وجو از محل سقوط را آغاز می‌کنند.

از سوی دیگر ظاهرا نفر دوم مفقودشده آشنایی زیادی با این منطقه دارد و همین مسأله باعث شده امید برای زنده ماندن او وجود داشته باشد. غارهای متعددی در آن منطقه هست که جان‌پناه مناسبی برای حفاظت در برابر سرماست. ما امیدواریم دومین نفر را زنده پیدا کنیم، با این حال باید تا شنبه صبر کرد.


محمد یکی از امدادگران حاضر در این عملیات نفسگیر در گفت‌وگویی کوتاه با «شهروند» گفت: «شرایط محل حادثه واقعا خطرناک است. معدود خلبان‌هایی در چنین شرایطی پرواز می‌کنند. دره‌های عمیق پوشیده از برف و ابری‌بودن هوا عملا دید خلبان را محدود می‌کند، از طرف دیگر هر لحظه احتمال سقوط بهمن وجود دارد. یکی از دلایل سختی عملیات همین برف تازه و سقوط بهمن است.

با این حال، براساس تصمیم مرکز عملیات قرار شد یک تیم پنج نفره همراه با دو نفر از افراد محلی با کمک بالگرد به محل حادثه اعزام شوند. قرار شد این افراد جمعه شب را در همان منطقه کمپ کنند و از شنبه صبح برای پیدا کردن دومین مفقودشده این حادثه دست به کار شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha