رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه چاقی و سوء تغذیه بزرگترین علت مرگ زودرس هستند، گفت:بیش از 2 میلیارد بزرگسال و کودک در سراسر جهان از مشکلات ناشی از اضافه وزن و چاقی همزمان با دریافت ناکافی مواد مغذی رنج می برند.

بیش از 2 میلیارد نفر در جهان از اضافه وزن و چاقی رنج می برند

سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه چاقی و سوء تغذیه بزرگترین علت مرگ زودرس هستند، گفت:بیش از 2 میلیارد بزرگسال و کودک در سراسر جهان از مشکلات ناشی از اضافه وزن و چاقی همزمان با دریافت ناکافی مواد مغذی رنج می برند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، دکتر باقر لاریجانی افزود: فعالیت ناکافی چهارمین علت مرگ و میر در دنیا است و لازم است مردم برای زندگی سالم و تحرک بیشتر تشویق شوند.


به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران،،وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا تاکنون موفق نشده است روند افزایشی اپیدمی چاقی را متوقف کند، افزود:معضل چاقی که به یک همه گیری جهانی تبدیل شده است به شکل قابل توجهی ناشی از جدی ناشی سیاست های سودجویانه شرکت های چند ملیتی است که در سراسر بدون هیچگونه محدودیت و نظارتی فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: تشویق مردم به پیش گرفتن سبک زندگی پر تحرک می توانند به شکل موثری از اثرات سوء فعالیت فیزیکی ناکافی که چهارمین عمل خطر مرگ و میر در دنیاست جلوگیری کنند.


عضو کمیسیون جهانی لنست افزود: بر اساس تحقیقات سازمان ملل در سال 2017، شیوع سوء تغذیه برای به شکل نگران کننده ای در جهان افزایش یافته است. بر اساس این این گزارش دو میلیارد نفر در دنیا از کمبودریز مغذی و بیش از 815 میلیون نفر از سو تغذیه مزمن رنج می برند.
دکتر لاریجانی افزود: بر اساس گزارش منتشر شده کمیسیون چاقی لنست افزایش بی رویه روند گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن می تواند به حیات بیش از 250 هزار انسان در سال را به مخاطره بیندازد.
وی در ادامه اشاره نمود که برا ساس تحقیقات انجام شده در این کمیسیون، سوء تغذیه به تنهایی می تواند باعث افزایش بیش از 500 هزار مرگ و میر افراد بالغ را در سال 2050 بشود.


رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گزارش منتشر شده در این مجله افزود: گزارش کمیسیون چاقی لنست نشان می دهد که یک راه حل موثر در این موضوع این است که دولت ها، شرکت ها و سیاست گزاران برای حل مشکلات مربوط به چاقی و سوء تغذیه عامل تاثیر گذار بر تغییرات آب و هوایی را نیز در کنار این دو عامل بررسی کنند. این سه معضل جهانی ریشه های مشترک دارند هر سه معلول انگیزه های سودجویانه اقتصادی، منافع تجاری شرکت های چند ملیتی قدرتمند و نفوذ آنها و عدم آگاهی و منفعل ماندن مردم مقابل این تصمیم ها هستند.


لاریجانی افزود: راه حل هایی که به یکی از این معضل ها کمک کند قطعا می توانند در رفع دیگری نیز کارساز باشد. به عنوان مثال، اگر دولت ها در حمل و نقل عمومی بیشتری سرمایه گذاری کنند، مردم راحت تر و مقرون به صرفه تر جابجا می شوند و در نتیجه میتوانند وقت بیشتری برای تهیه و صرف غذای سالم داشته باشند. به علاوه، استفاده کمتر از وسایل نقلیه موتوری امکان افزایش فعالیت بدنی را فراهم خواهد نمود و به شکل موازی تولید گازهای گلخانه ای را نیز کاهش خواهد داد.


وی در ادامه برخی از توصیه های عملی این گزارش را که شامل سیاست هایی مانند کاهش یارانه های دولتی برای مواد غذایی ناسالم و هدایت نقدینگی به سمت توسعه کشاورزی پایدار و تولید غذاهای سالم بر شمرد .
عضو کمیسیون جهانی لنست در ادامه یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده توسط این کمیسیون که سرمایه گذاری 10 ساله به ارزش 70 میلیارد دلاری در یک صندوق جهانی غذا برای کاهش سوتغذیه است را مطرح نمود.


لاریجانی اظهار کرد: سرمایه گذاری بیشتر در تولیدانرژی پایدار با هدف کاهش آلودگی هوا نیز میتواند مانع تغییرات آب و هوایی شود بدین معنی که افراد میتوانند در هوای تمیزتر تنفس نمایند و این موضوع خود می تواند انگیزه بیشتری برای ورزش و افزایش تحرک در شهروندان ایجاد کند.
وی اظهار کرد: اعضای کمیسیون چاقی لنست امیدوارند که انتشار گزارش این تحقیقات جهانی جامع آغازی باشد برای تعامل موثر تصمیم گیران جهت تحقق تدابیر بهتر و تشویق شرکت ها و سرمایه گذاران برای تولید محصولاتی که سلامتی جامعه را تضمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha