سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه در هر 30 ثانیه در دنیا یک پا قطع می‌شود، شایع‌ترین علت قطع پا بعد از تروما و حوادث را زخم پای دیابتی عنوان كرد و گفت: در 80 درصد موارد قطع پا در بیماری دیابت قابل پیشگیری است.

دکتر محمد رضا مهاجری تهرانی در گفت وگو با ایسنا  ، با اشاره به این كه زخم پای دیابتی از مهمترین عوارض دیابت است، اظهار داشت: حدود 15 درصد مبتلایان به دیابت به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند که از این تعداد 15 درصد دچار قطع عضو می‌شوند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم علت ایجاد زخم پای دیابتی مختل شدن جریان خون رسانی به اندام تحتانی به دلیل تصلب شرائین دانست و ادامه داد: درگیری عصب پا در بیماران دیابتی که نوروپاتی نامیده می‌شود موجب اختلال و کاهش حس در پای دیابتی و فشار زیاد در برخی نقاط پا و بروز زخم در پای دیابتی می‌شود.

دکتر مهاجری از دیگر علل بروز زخم پای دیابتی به خشکی پوست و ایجاد ترک و نفوذ میکروب‌ها از این طریق در پا اشاره کرد و افزود: اختلالات عروقی، عصبی و عفونتها مهمترین عوامل ایجاد زخم پای دیابتی هستند.

وی با تاکید بر لزوم شستشوی مرتب پاها با آب ولرم و صابون به منظور جلوگیری از ورود میکروب در پای افراد مبتلا به دیابت اظهار داشت: این افراد باید برای تنظیم کردن درجه حرارت آب از دست استفاده کنند یا از فرد دیگری در این زمینه کمک بگیرند به دلیل اینکه تماس با آب داغ سبب سوختگی و ایجاد زخم در پوست افراد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: خشک کردن پاها بعد از شستشو با حوله نرم و تمیز به جهت پیشگیری از عفونت قارچی در پا الزامی است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: به دلیل کاهش حس در پای افراد مبتلا به دیابت، این افراد ورود اجسام خارجی نوک تیز و برنده در پا و ایجاد زخم را حس نمی‌کنند به همین دلیل با مشکل مواجه می‌شوند.

دکتر مهاجری با بیان اینکه پوشیدن کفش و دمپایی راحت حتی در منزل و روی فرش برای افراد مبتلا به دیابت الزامی است، افزود: این افراد باید از کفش‌های جلو و پشت بسته و کفش‌هایی که کمترین دوخت در آنها به کار رفته است استفاده کنند و از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و نوک تیز پرهیز کنند.

وی ادامه داد: پوشیدن کفش نو برای ساعات طولانی می‌تواند موجب فشار در پا و ایجاد زخم کند بنابراین توصیه می‌شود بیماران دیابتی، کفش نو را برای مدت طولانی نپوشند تا به تدریج جا باز کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم به بیماران دیابتی توصیه کرد: به هیچ وجه ناخن‌ها از ته گرفته نشود و در زمان گرفتن ناخن‌ها، مراقب پوست اطراف ناخن باشید تا از صدمه دیدن و ورود میکروب به پا جلوگیری کنید.

وی با بیان اینکه استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به منظور جلوگیری از ایجاد خشکی و ترک در پای افراد مبتلا به دیابت ضروری است، گفت: در بین انگشتان پا به دلیل ایجاد عفونت قارچی نباید کرم زده شود.

دکتر مهاجری از دیگر اقدامات لازم به منظور پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابتی به کنترل قند و فشار و چربی خون اشاره کرد و ادامه داد: استعمال سیگار در افراد دیابتی به دلیل ایجاد تصلب شرائین بسیار خطر آفرین است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: توصیه می‌شود افراد دیابتی بلافاصله پس از مشاهده زخم، میخچه و پینه در پا به پزشک متخصص مراجعه کنند و از دستکاری و درمان‌های خودسرانه پرهیز کنند.

دکتر مهاجری با بیان اینکه در اغلب موارد قطعی پا در بیماران مبتلا به دیابت به دلیل عدم مراجعه به موقع به پزشک اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در بسیاری از موارد با مراجعه سریع به پزشک این زخم‌ها به سادگی در مراحل اولیه قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha