شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 26426
سلامت نیوز :  محققان می گویند هر روز هفت هزار نوزاد مرده به دنیا می آیند و بیشترین این موارد همچون گذشته در کشورهای فقیر و بر اثر ابتلای مادر باردار به سفلیس اتفاق می افتد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، نشریه انگلیسی"لانست" که مقاله های پزشکی را درباره آمار مرده زایی در سراسر جهان منتشر می کند ، برای کاهش 50 درصدی این آمار تا سال 2020، طرح های بلندپروازانه ای پیشنهاد کرده است.
کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران هنگام زایمان از جمله اهدافی است که سازمان ملل متحد در برنامه های توسعه جهانی برای هزاره سوم در نظر گرفته و اعلام کرده است.
اما مولفان مقالاتی که در شماره جدید لانست منتشر شده است ، می گویند: موضوع مرده زایی و تلفات "نامرئی" آن، به ویژه در کشورهای فقیر، در آن برنامه ها در نظر گرفته نشده است.
نشریه لانست اعلام کرد : 98 درصد از دو میلیون و 600 هزار نوزادی که هر ساله در سراسر جهان مرده به دنیا می آیند، در کشورهایی هستند که درآمد متوسط یا پایینی دارند.
در این نشریه برای کاهش میزان مرده زایی کودکان به میزان 50 درصد تا پایان دهه دوم هزاره جدید، پیشنهادهایی ارایه و نوشته شده است که مادران هنگام زایمان باید تحت مراقبت های بالینی جامع قرار گیرند و تشخیص بروز عفونت در مادران باردار باید با روش های بهتری انجام شود .
دکتر "جوی لون" یکی از نویسندگان نشریه لانست و عضو سازمان خیریه "کودکان را نجات دهیم" می گوید: بسیاری از راه حل های ارایه شده در نشریه لانست ، قابل دسترسی است.
وی گفت: "مراقبت در هنگام زایمان به ما این فرصت را می دهد که جان مادران و نوزادان را نجات دهیم. یکی از امراضی که باعث مرگ مادر و نوزادش می شود، ابتلا به سفلیس در زمان بارداری است که این وضعیت به خصوص در آفریقای جنوبی زیاد دیده می شود."
لون افزود:"ابتلا به سفلیس هنوز باعث مرده زایی و مرگ نوزادان می شود. سفلیس از جمله بیماری های قدیمی است که هنوز هم در عصر مدرن شایع است. ما تخمین می زنیم که با هزینه نه چندان زیادی می توان مراقبت های پیش از زایمان را بهتر و به این ترتیب از حدود 136 هزار مورد مرده زایی نوزادان در سال در سراسر جهان جلوگیری کرد."
در این زمینه، برخی از کشورها پیشرفت هایی داشته اند. در سال های اخیر، کشورهایی که درآمد سرانه متوسطی دارند مانند کلمبیا، چین، مکزیک و آرژانتین، آمار مرده زایی خود را 40 تا 50 درصد کاهش داده اند، هر چند این کار ساده ای نبوده است.
این در حالی است که هم اکنون در برخی از کشورهایی که درآمد سرانه بالایی دارند نیز هزاران زایمان به مرده زایی ختم می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha