سلامت نیوز : مطالعات اخیر نشان می دهند كه دیابت به عنوان یك عامل خطر مهم و جدی در فعال كردن سل نهفته و بروز سل فعال اسمیر مثبت نقش دارد.
سیامك واحدی،متخصص بیماری های عفونی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:دیابت به عنوان یكی از ریسك فاكتورهای شناخته شده در بروز برخی از بیماری ها از جمله سل است و این بیماری (دیابت) در كشورهای مختلف دنیا از جمله كشورهای درحال توسعه مانند ایران رو به افزایش است.

وی گفت:با درنظر گرفتن این مسئله كه تعداد بیماران دیابتیك در حال افزایش است و نیز جامعه ما از نظر ابتلا به موارد عفونت سل جزو جوامع با درصد متوسط تا زیاد است؛لذا با درنظر گرفتن این دو قضیه دركنار هم به نظر می رسد كه دیابت و سل همراهی قابل توجهی با هم داشته باشند.

واحدی تأكید كرد:مطالعات اخیر دركشورمان نشان می دهند كه دیابت می تواند به عنوان یك عامل خطر مهم و جدی در فعال كردن سل نهفته به سل فعال و بروز سل فعال اسمیر مثبت نقش داشته باشد.

وی تصریح كرد:با توجه به كاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن در اثر ابتلا به دیابت،به نظر می رسد همزمانی ابتلا به دیابت و سل با هم منجر به نتایج منفی در روند درمان بیماران مسلول دیابتیك نسبت به درمان بیماران مسلول غیردیابتیك شود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینكه باید اقدامات مؤثری در زمینه كنترل بیماری افرادی كه همزمان دچار سل و دیابت شده اند،صورت گیرد،یادآور شد:قبل از بروز سل باید در جوامعی كه شیوع دیابت در آن ها بالاست،به دنبال كشف موارد نهفته بیماری سل گشت تا در صورت لزوم با درمان های مناسب مانند پروفیلاكسی از بروز تعداد بیشتر بیماران مسلول دیابتیك جلوگیری شود.

واحدی خاطرنشان كرد:در بیماران مسلول قندخون باید در ابتدای تشخیص سل،كنترل شده تا در صورت وجود دیابت یا موارد ناشناخته آن تشخیص داده شوند و با كنترل مرتب قندخون آن ها در حین درمان از عوارض منفی افزایش قند كه می تواند به نتایج منفی حین درمان منجر شود،تا حد زیادی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha