بعد از آنکه جسد یکی از کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات کوهرنگ کشف شد، همه فکر می‌کردند دومین کوهنورد هم در میان برف و یخ جانش را از دست داده است اما عملیات امداد و نجات ادامه یافت تا اینکه امدادگران از روی چند ردپا فهمیدند که کوهنورد مفقود شده زنده است و توانستند او را نجات دهند.

تنها سرنخ؛ ردپاهای روی برف

سلامت نیوز:بعد از آنکه جسد یکی از کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات کوهرنگ کشف شد، همه فکر می‌کردند دومین کوهنورد هم در میان برف و یخ جانش را از دست داده است اما عملیات امداد و نجات ادامه یافت تا اینکه امدادگران از روی چند ردپا فهمیدند که کوهنورد مفقود شده زنده است و توانستند او را نجات دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، عصر روز پنجشنبه به هلال احمر چهارمحال و بختیاری خبر رسید که 2نفر از اعضای تیم کوهنوردی که از خوزستان راهی ارتفاعات کوهرنگ شده بودند سقوط کرده و سرنوشت نامعلومی پیدا کرده‌اند. آنطور که شواهد نشان می‌داد اعضای این تیم جایی در کوه‌های کلاشیر در منطقه بازفت دچار حادثه شده بودند و هیچ‌کس از سرنوشت‌شان اطلاعی نداشت. در این شرایط بود که تیم‌های ویژه‌ای از هلال‌احمر وارد عمل شدند.

سیداحمد مرتضوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری در این‌باره می‌گوید: «آنطور که هم‌تیمی‌های افراد مفقود شده می‌گفتند این 2 نفر هنگامی که روی انبوهی از برف و یخ در حال حرکت بودند سقوط کرده و بعد از حدود 400متر سقوط ناپدید شده بودند. محل حادثه جایی صعب العبور بود و دست‌کم 10ساعت زمان لازم بود تا تیم‌های زمینی به آنجا برسند. به همین دلیل بالگرد هلال احمر به پرواز درآمد و جست‌وجو آغاز شد اما ابری بودن هوا از یک سو و تاریک شدن از سوی دیگر موجب شد عملیات هوایی متوقف شود اما همان زمان تیم‌های امداد کوهستان و واکنش سریع راهی محل حادثه شدند.»

هیچ‌کس به درستی از محل دقیقی که این 2 کوهنورد در آنجا دچار حادثه شده بودند اطلاعی نداشت. با وجود این امدادگران نباید زمان را از دست می‌دادند و جست‌وجوها از صبح جمعه ادامه یافت. مرتضوی می‌گوید: «از صبح جمعه تیم‌های زمینی جست‌وجوی خود را ادامه دادند تا اینکه موفق شدند پیکر بی‌جان یکی از کوهنوردان مفقود شده را که جوانی 31ساله بود کشف کنند. شواهد حاکی از آن بود که او به‌دلیل سقوط از ارتفاع و برخورد با تخته ‌سنگ جان باخته است.»با وجود کشف پیکر این کوهنورد هنوز از سرنوشت دومین فرد مفقود شده سرنخی به‌دست نیامده بود. امدادگران تصور می‌کردند که بتوانند او را هم در همان اطراف پیدا کنند اما جست‌وجوها تا شامگاه جمعه به جایی نرسید.

صبح شنبه وقتی خورشید طلوع کرد عملیات جست‌وجو بار دیگر آغاز شد. هرچند امید زیادی به زنده ماندن این کوهنورد نبود اما امدادگران در منطقه‌ای سخت گذر و پوشیده از برف ردپاهایی پیدا کردند که امیدها برای یافتن کوهنورد جوان را زنده کرد. امدادگران این ردپاها را دنبال کردند تا اینکه بعد از ساعت‌ها جست‌وجو در کمال حیرت موفق شدند کوهنورد مفقود شده را زنده پیدا کنند و این شبیه معجزه بود. مدیرعامل هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری در این‌باره می‌گوید: «با اینکه این جوان سقوط کرده و مصدوم شده بود اما شواهد نشان می‌داد مسافتی طولانی را پیاده روی کرده اما وقتی امدادگران به او رسیدند دیگر رمقی برایش باقی نمانده بود. او به منطقه آشنا بود و آنطور که متوجه شدیم او نخستین شب بعد از حادثه را در یک غار گذرانده و روز دوم پیاده‌روی را آغاز کرده بود. او همچنین این 2 شبانه روز را با کمی بیسکوییت و نان سر کرده بود و زنده ماندنش در ارتفاع بالای 4هزار متر و در سرمای منطقه چیزی شبیه معجزه بود.» به گفته مرتضوی، کوهنورد نجات یافته را با بالگرد امداد به بیمارستان منتقل کردند و هم‌اکنون تحت مداوا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha