سلامت نیوز : سرطان پوست جزو پنج سرطان شایع در دنیا است كه زمینه ابتلا به آن ممكن است 20 سال یا حتی بیشتر،قبل از بروز علائم و عوارض بیماری ایجاد شده و فرد هیچ اطلاعی از آن نداشته باشد.
حمیدرضا خیاطی،متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:مشكلات و عوارض،نارسایی ها و بیماری های پوستی در مقایسه با بسیاری از بیماری ها و نارسایی ها، شیوع و بروز بیشتری دارند و در واقع افراد بیشتری در نتیجه مشكلات پوستی به پزشكان و متخصصان مراجعه می كنند.

وی تصریح كرد:سرطان پوست یكی از مهمترین و خطرناك ترین بیماری های پوستی است و بر اساس آمارهای مختلف این نوع سرطان جزو پنج سرطان شایع در دنیا هم در بین مردان و هم در زنان است.

خیاطی با بیان اینكه سرطان پوست درمقایسه با تمام بیماری های دیگر پوست،دوران نهفتگی بیشتری دارد تاكید كرد:زمینه ابتلا به سرطان پوست ممكن است 20 سال یا حتی بیشتر قبل از بروز علائم و عوارض بیماری،ایجاد شده و فرد در فاصله این 20 سال هیچ اطلاعی از بیماری خود و پیشرفت آن اطلاعی نداشته باشد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد:به طور قطع قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور خورشید مهمترین دلیل ابتلا به سرطان پوست است و پس از آن تماس با برخی از مواد شیمیایی و پرتوهای خطرناك كه در مواجهات شغلی ایجاد می شوند و همچنین عوامل ژنتیكی و حتی برخی از مواد و لوازم آرایشی نیز در بروز سرطان پوست نقش دارند.

وی گفت:مجموع عوامل خطری كه دربالا به آنها اشاره شد،ممكن است در طول سال های طولانی بر روی سلول های بدن اثر گذاشته و موجب تكثیر بیش از اندازه سلول های پوستی شوند كه نتیجه آن در دراز مدت،ابتلا به تومورهای خوش خیم یا بدخیم است.

خیاطی یادآور شد:برای پیشگیری از سرطان پوست،اقدامات گوناگونی وجود دارد كه پرهیز از قرارگرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب و استفاده از كرم های مرطوب كننده و ضد آفتاب در طول روز از مهمترین این اقدامات است.

وی تصریح كرد:افرادی كه بنا به شغل و موقعیت خود مجبورند كه ساعت های طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند و یا در شغل خود با مواد شیمیایی و پرتوهای خطرناك مانند اشعه ایكس در تماس هستند،همچنین افرادی كه در خانواده و افراد نزدیك خود سابقه ابتلا به سرطان پوست وجود دارد،باید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست در فواصل زمانی منظم و حداقل سالی یك بار به متخصص پوست و مو مراجعه كرده و تحت معاینه قرار گیرند.

خیاطی خاطرنشان كرد:سرطان پوست با توجه به شیوع بالایی كه دارد،هزینه های مختلفی را به جامعه و افراد مبتلا تحمیل می كند و فرد مبتلا را با مشكلات زیادی مواجه می كند،لذا پیشگیری از ابتلا به آن به ویژه در سطوح فردی ضروی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha