وضعیت بازار گوشت قرمز با وجود افزایش واردات انواع گوشت همچنان ملتهب است. مصداق این التهاب را می‌توان در تفاوت قیمت گوشت در قصابی‌های شمال و جنوب شهر دید.

برخوردهای قضایی با محتکران بازار گوشت تشدید می‌شود

سلامت نیوز:وضعیت بازار گوشت قرمز با وجود افزایش واردات انواع گوشت همچنان ملتهب است. مصداق این التهاب را می‌توان در تفاوت قیمت گوشت در قصابی‌های شمال و جنوب شهر دید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،میادین میوه و تره‌بار و برخی مراکز عرضه گوشت وارداتی را با قیمت مصوب و تعیین شده می‌دهند و بسیاری از مردم در صف می‌ایستند تا اگر ممکن بود کیلویی گوشت بخرند. از سوی دیگر مردم انتظار دارند همچنان شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار باشند.


بر اساس برخی آمار به دست آمده، گفته می‌شود نیاز روزانه کشور به گوشت حدود 850 هزار تن است. این در حالی است که حدود 600 هزار تن از این مقدار در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه از محل واردات به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اما از سوی دیگر اخبار و اطلاعات منتشر شده از طرف برخی رسانه‌ها درباره قاچاق دام زنده از داخل کشور به‌عنوان یکی از علل التهاب در بازار گوشت عنوان شده است. این مسأله اگرچه از سوی هیچ نهادی به شکل رسمی تأیید نشده اما حتی در خانه ملت هم مورد توجه نمایندگان ملت قرار گرفته است.


اوایل بهمن‌ماه بود که نخستین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی با حضور سردار رحیمی رییس‌پلیس پایتخت، اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، برخی معاونان دادستان، معاونان وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان دامپزشکی و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

آقای عباس جعفری‌دولت‌آبادی، در آن جلسه در رابطه با علت ورود دستگاه قضایی به موضوع مقابله با گران‌فروشی، اظهار داشت: مطابق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، گران‌فروشی کلان از موارد اخلال در نظام اقتصادی است و در این زمینه در شعب ویژه نیز به‌عنوان نخستین پرونده، موضوع گران‌فروشی تلفن همراه به‌نحو سازمان یافته رسیدگی شده که حکم محکومان در حال اجراست.


در همین ارتباط نیز خبرگزاری میزان روز گذشته از کشف انبار 7 هزار کیلو گوشت احتکار شده خبر داد. بر اساس خبر منتشر شده در جریان بازرسی عوامل معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همراه سرپرست یکی از دادسراهای تهران، 7 هزار کیلو گوشت گوساله دولتی احتکار شده در ستارخان کشف شد. گفته می‌شود پس از گزارش‌های واصله به نهادهای مربوطه مبنی بر احتکار گوشت در یکی از محله‌های ستارخان، روز گذشته عوامل معاونت نظارت بر اماکن عمومی به همراه سرپرست دادسرای ناحیه ۱۹ تهران برای بررسی صحت و سقم ماجرا به محل مراجعه کردند.

در جریان این بازرسی مشخص شد که بیش از7 هزار کیلو گوشت گوساله که باید با قیمت ۲۹۹۰۰ تومان بین شهروندان توزیع می‌شد، توسط فردی به هویت م.‌ک احتکار و به قیمت بیش از 60 هزار تومان بین رستوران‌ها تقسیم می‌شده است. این متهم هم اکنون در اختیار مقام قضایی است و پرونده وی به دادسرای مربوطه ارسال شده است.

مردم چه می‌خواهند؟
خانم حسنی در یکی از محله‌های میانی شهر درباره قیمت گوشت می‌گوید: یک کیلو چرخ کرده را کیلویی 85 هزار تومان خریده‌ام. چند هفته قبل همین مقدار گوشت چرخ‌کرده را 70 هزار تومان خریده بودم. ما خودمان هم نخوریم به بچه که نمی‌توان گوشت نداد. میلاد که قصاب جوان محله بهارستان است، می‌گوید: گران‌شدن گوشت روی تعداد مشتری‌های ما هم تأثیر گذاشته است.

الان تعدادی از مشتریان ما افرادی هستند که از شمال شهر برای خرید می‌آیند. گویا الان برخی مغازه‌ها در شمال شهر گوشت را کیلویی 120 هزار تومان هم می‌فروشند. البته ما دیروز گوشت شقه گوسفندی را کیلویی 85 هزار تومان می‌فروختیم. لذا با این قیمت کمی از مشتریان محلی ما کم شده است. شهروندان بسیار دیگری هم هستند که در تماس با روزنامه یا در مواجهه با خبرنگار ما خواستار تشدید نظارت از سوی نهادهای متولی مثل تعزیرات هستند. برخی دیگر هم می‌گویند بهتر است به جای واردات گوشت گرم جلوی قاچاق دام زنده گرفته شود.


واردات برای تنظیم بازار
واردات گوشت گرم و تازه از کشورهای اطراف چون قزافستان یا گوشت یخ‌زده از استرالیا و برزیل، گامی است که برای تنظیم بازار برداشته شده. این در حالی است که گوشت گرم عرضه شده در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز تاحدودی کاهش قیمت داشته‌اند. به‌عنوان مثال روز گذشته گوشت چرخ‌کرده مخلوط یک کیلویی در یکی از همین فروشگاه‌ها با تخفیف چهار درصدی 61 هزار و920 تومان قیمت خورد. همچنین یک بسته 800 گرمی گوشت خورشتی گوساله نیز با تخفیف چهاردرصدی 76 هزار و 416 تومان قیمت داشت. بسته یک کیلویی ران گوساله هم 84 هزار و 960 تومان قیمت داشت.


آقای رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران نیز دیروز از ورود نخستین بخش از دام زنده در 10 روز آینده به کشور خبر داد. وی تعداد دام زنده وارداتی در مرحله اول را 50 هزار رأس عنوان کرد و گفت: تا پایان سال برای تنظیم بازار حداقل ۴۰۰ هزار رأس دام زنده باید وارد شود. وی با اشاره به اینکه روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن گوشت گرم وارد می‌شود، بیان کرد: با واردات دام زنده و افزایش واردات گوشت گرم و منجمد پیش بینی می‌شود که بازار به آرامش برسد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران همچنین درباره نرخ جدید برای گوشت نیز گفت: هم اکنون هر کیلو گوشت منجمد وارداتی گوساله با نرخ ۲۹ هزار، گوساله گرم وارداتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تا ۳۸ هزار و ۵۰۰، گوشت گرم گوسفندی ۴۰ تا ۴۳ هزار و گوشت منجمد گوسفندی ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.


اگرچه تلاش‌های بسیاری از سوی مسوولان انجام گرفته تا با واردات گوشت گرم و یخ‌زده و حتی دام زنده، نیاز بازار تأمین شود اما از سوی دیگر مردم انتظار دارند که نهادهای نظارتی و قضایی نیز با شدت بیشتری بر شیوه عرضه گوشت در بازار و سطح شهر نظارت کرده و با متخلفان احتمالی برخورد جدی صورت گیرد. برخورد با محتکری که 7 تن گوشت گوساله را در یکی از محله‌های مرکزی شهر انبار کرده و آن را به دو برابر قیمت خریداری شده به رستوران‌ها و مردم عرضه کرده است، می‌تواند گام نخست و سرآغازی برای برخورد متناسب با محتکران دیگر اقلام مورد نیاز مردم نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha