سلامت نیوز : مدیر درمان بیمه تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمارهای موجود و به صورت میانگین پزشكان استان 3 دقیقه و 20 ثانیه برای ویزیت بیماران خود وقت می‌گذارند.

به گزارش فارس از بیرجند، فرزاد فیروزی صبح امروز در جمع كاركنان دانشگاه علوم پزشكی بیرجند اظهار داشت: كشف آنتی‌بیوتیك‌ها گام بزرگی در عرصه پزشكی بود چرا كه این دارو سبب از بین رفتن میكروب‌ها می‌شد.
وی ادامه داد: میكروب‌ها نیز ضد حمله وسیعی را علیه میكروب‌ها آغاز كردند و به دلیل عدم استراتژدی صحیح از سوی جامعه پزشكی روز به روز بر مقاومت میكروب‌ها در مقابل داروها افزوده شد.
مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی خراسان جنوبی افزود: سرعت عمل باكتری‌ها از ما بیشتر است چرا كه طول ساخت دارو تقریبا 10 سال است اما میكروب‌ها در یك دوره چهار ساله به دارو مقاومت نشان می‌دهند.
فیروزی تصریح كرد: اگر شرایط به همین‌ گونه پیش برود به دوره‌ای می‌رسیم كه آنتی‌بیوتیك‌ها عمل نكنند و سبب كشتار جمع كثیری از مردم به سبب وجود میكروب‌ها شود.
وی به عوامل ایجاد این مقاومت دارویی اشاره كرد و گفت: استفاده از داروی نامناسب و انتخاب غیرصحیح دارو، استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها در بیماری‌های غیرعفونی، دوز ناكافی دارو و وجود دوره ناكافی برای سلامت بیمار از مهم‌ترین این عوامل است.
مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی خراسان جنوبی مصرف همزمان این داروها با داروهای كاهنده اثر، شكل نامناسب تجویز دارو، قطع موقت، قطع تدریجی دارو و استفاده موضعی از آنتی‌بیوتیك‌ها را از دیگر عوامل ایجاد مقاومت دارویی عنوان كرد.
فیروزی با بیان اینكه مقاومت دارویی یك بحران زیستی و اجتماعی است، اظهار داشت: البته راه‌حل‌هایی نیز برای گریز از این بحران وجود دارد كه به عنوان مثال می‌توان با افزایش نظارت بر شركت‌های تولیدكننده و واردكننده دارو تا حدودی با بحران مقابله كرد.
وی به سایر راه‌حل‌ها موجود اشاره كرد و افزود: الزام برای اخذ استانداردهای فنی و علمی بین‌المللی در تهیه داروها، آموزش اولیه دانشجویان پزشكی، نظارت بر عملكرد پزشكان، صرف زمان كافی برای معاینه و تشخیص درست بیماری، منع داروسازان از فروش آنتی‌بیوتیك‌ها بدون نسخه و جمع‌آوری داروهای اضافه در منازل از طریق مدارس از دیگر راه‌حل‌ها موجود است.
مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح كرد: باید در استان كمیته علمی بررسی نسخ پزشكان فعال شود تا از تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌ها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha