سلامت نیوز : مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران با بیان اینكه قیمت شیر با اختصاص یارانه به تولید كننده (دامداران) متعادل می‌شود، گفت: برای افزایش میزان جذب شیر تولیدی در بخش صنعتی، دولت باید به شیر خشك یارانه بدهد.

حسین چمنی در گفت‌وگو با  فارس در مورد اختصاص یارانه شیر به تولید كننده افزود: در حال حاضر این روش در میان پیشنهاداتی كه تاكنون رسانه‌ای شده بهترین گزینه است و باعث افزایش تولید، محصولات فرآوری شده شیر و متعادل شدن قیمت خواهد شد.
مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران گفت: در حال حاضر تنها 2 میلیون و 300 هزار تن شیر یارانه‌ای پاستوریزه در كشور توزیع می‌شود در حالی كه حدود 7 میلیون تن تولید شیر در كشور وجود دارد و 5 - 4.5 میلیون تن آن وارد چرخه صنعت می‌شود.
چمنی افزود: از آنجایی كه 70 درصد قیمت فراورده‌های شیر متاثر از قیمت شیر خام است با اختصاص یارانه شیر به تولید كننده تولید شیر و فراورده‌های آن افزایش یافته و قیمت نیز متعادل می‌شود.
وی با بیان اینكه اختصاص یارانه شیر به تولید كننده موجب رضایت آنها می‌شود، تصریح كرد: به رغم افزایش قیمت نهاده‌های دامی، طی 2 سال گذشته قیمت شیر خام افزایشی نداشته است و پرداخت یارانه شیر به تولید كننده می‌‌‌تواند آنها را نیز راضی نگه‌دارد.
چمنی در پاسخ به اینكه حذف یارانه از مصرف كننده در میزان مصرف شیر چه تاثیری خواهد داشت، گفت: اگر چه حذف مستقیم یارانه از شیر احتمال كاهش سرانه مصرف را در پی دارد اما دولت باید با فرهنگ سازی در مصرف شیر فواید استفاده از این مایع حیاتی را بیشتر برای مردم یادآوری كند.
وی افزود: در حال حاضر در كتب درسی كمتر از 26 صدم درصد در مورد شیر مطلب نوشته شده است در حالی كه تلاش در این مسیر می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش مصرف شیر داشته باشد.
مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران افزود: دولت در كنار این فرهنگ سازی می‌تواند با افزایش میزان توزیع شیر مدرسه از 3 روز در هفته به 6 روز سرانه مصرف را افزایش دهد.
مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران گفت: همچنین دولت می‌تواند با پرداخت یارانه صادراتی به شیر خشك میزان جذب شیر از دامدار را افزایش دهد زیرا از 11 - 10 كیلوگرم شیر خام یك كیلوگرم شیر خشك به دست می‌آید كه از نظر كیفیت قابل رقابت در بازارهای جهانی هم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha