معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت کشور در چهل سالگی انقلاب پرداخت.

۱۸ سال است فلج اطفال نداشته ایم/ سرنوشت پزشکی خانواده

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت کشور در چهل سالگی انقلاب پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، علیرضا رئیسی، روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت در چهل سالگی انقلاب، گفت: روند کاهش مرگ نوزادان، از تولد تا یک ماهگی، از ۴۰ در ۱۰۰۰ تولد زنده در سال ۱۳۵۷ ، به ۹.۱ در ۱۰۰۰ تولد زنده کاهش یافته است.

وی، به اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور، اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه، دسترسی مردم به خدمات پزشک عمومی و ماما در اقصی نقاط کشور حتی در مناطق مرزی و دور افتاده، افزایش یافت.

رئیسی با اشاره به تامین خدمات پاراکلینیک برای تمامی جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور، افزود: تربیت نیروی مراقب سلامت برای ارائه خدمت در پایگاه های سلامت، تدوین، بازنگری و ارتقای بسته مراقبت­ های سلامت با توجه به بار بیماری های واگیر، بیماری ­های بازپدید و نوپدید و غیرواگیر به ویژه دیابت، پر فشاری خون و سرطان­ های شایع و خدمات سلامت دهان و دندان و تاکید بر پیشگیری و کنترل عوامل خطر و...، از جمله خدمات حوزه بهداشت بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت افراد میانسال کشور که با جمعیتی بالغ بر ۲۷ میلیون نفر را شامل می شوند، گفت: تا سال ۹۲ فقط در مناطق محدودی از کشور بخشی از خدمات برای این گروه سنی ارائه می گردید. با آغاز بکار دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، نه تنها دسترسی به خدمات بهداشتی در اقصی نقاط کشور به طور فعال برای این گروه فراهم و پوشش خدمات به آنان در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیر افزایش یافت، بلکه نحوه ارائه و محتوای خدمات به طور قابل توجهی تحول یافته و خدمات نوین سلامت به خدمات این گروه اضافه شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به ارائه خدمات سلامت به زنان ۳۰ تا ۵۹ سال در تمامی نقاط روستایی و حاشیه نشین و شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر، اشاره کرد و افزود: اجرای خدمات سلامت میانسالان از ۲۸ شهرستان در پایان سال ۹۲ به ۱۷۳ شهرستان و ۲۰۴۴ مرکز بهداشتی درمانی در پایان نیمه اول سال ۹۴ و ۱۰۰ درصد مناطق شهری و روستایی کشور در پایان نیمه اول سال ۹۵، رسیده است.

رئیسی در ادامه با عنوان این مطلب که آیا به اهداف حوزه بهداشت در بعد از انقلاب دست پیدا کرده ایم یا خیر، گفت: در حوزه سلامت بسیار موفق بوده ایم، اما به این معنی نیست که اشکالاتی نداشته ایم.

وی افزود: در شاخص هایی که سازمان جهانی بهداشت تعریف کرده است، ما موفقیت هایی داشته ایم که در این تقسیم بندی بر اساس منطقه «امرو» که ایران قرار دارد، شاخص های حوزه سلامت در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه وضعیت مطلوبی داشته ایم.

رئیسی با بیان این مطلب که قبل از انقلاب سالی ۱۵۰۰ کودک دچار فلج اطفال می شدند. سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به مالاریا می شدند.

وی افزود: عفونت چشمی سالانه هزاران نفر را در کشور کور می کرد.

رئیسی به برنامه واکسیناسیون در کشور در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: از سال ۶۳ بسیج همگانی برای واکسیناسیون در کشور آغاز شد.

وی با عنوان این مطلب که در قبل از انقلاب سالانه بیش از ۲۰ هزار مورد سرخک در کشور داشته ایم، ادامه داد: در سال ۹۶ ، این آمار به کمتر از ۶۰ مورد سرخک بدون عارضه کاهش یافته است.

رئیسی با بیان این مطلب که ۱۸ سال است هیچ موردی از فلج اطفال در کشور نداشته ایم، افزود: در حال حاضر، با تغییر واکسن فلج اطفال، واکسن دو ظرفیتی جایگزین شده است.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت برای دو واکسن مهم روتاویروس و پنوموکوک در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم انتقال فناوری و تکنولوژی این واکسن ها را به دست بیاوریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، واکسن روتاویروس را برای ایمن سازی کودکان علیه بستری شدن به خاطر اسهال، مهم دانست و گفت: واکسن پنوموکوک برای ایمن سازی علیه بیماری های تنفسی، ریوی و...، کاربرد دارد.

رئیسی به آمار بیماری سل اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ۱۴۷ نفر مبتلا به سل می شدند که در حال حاضر این آمار به ۱۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور رسیده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر شفاف سازی اجرای برنامه پزشک خانواده، گفت: این برنامه بدون نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت، قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: مشکل فعلی ما شهرهای بزرگ هستند که نظام ارجاع را نداریم و هر فردی خودش سراغ پزشک می رود که می تواند این پزشک، متخصص یا فوق تخصص باشد. در حالی که در روستاها و شهرهای کوچک، سیستم ارجاع رعایت می شود.

رئیسی با اشاره به این مطلب که سالانه ۱.۵ میلیون مادر باردار در کشور داریم، گفت: از این تعداد، قریب به ۵۳۰ هزار نفر به شبکه بهداشتی مراجعه می کنند. در حالی که همه خدمات مراقبتی را داریم.

وی با عنوان این مطلب که ۱۲ گام اجرایی برای برنامه پزشکی خانواده تعریف شده است، ادامه داد: ۷ گام مربوط به حوزه بهداشت است و ۵ گام دیگر برنامه در سایر حوزه ها دنبال می شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کرد: بر اساس دو سناریو که برای تکمیل برنامه پزشکی خانواده نوشته ایم، قرار است تا سال ۱۴۰۲ این برنامه کامل شود و در سناریو دوم، دو سال تاخیر برای تکمیل این برنامه پیش بینی شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha