سلامت نیوز :  نایب رئیس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی طبی گفت: عدم افزایش تعرفه‌ها فشار زیادی بر آزمایشگاه‌های طبی وارد می‌كند كه اگر به این مشكل عدم اختصاص10درصد هدفمندی یارانه‌ها هم اضافه شود فشار مضاعف بر آزمایشگاه‌ها وارد می‌شود.

مجید مصلایی در گفت‌وگو با فارس،در خصوص عدم اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: این مسائل سیكل‌های معیوبی هستند كه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی فشار وارد می‌كند.

وی افزود: در سال 89 كه قرار بود تعرفه بسته شود انجمن‌های علوم آزمایشگاهی خواستند كه تعرفه خصوصی خیلی افزایش نیابد كه بر همین اساس 12درصد افزایش یافت و از طرف دیگر از وزارت بهداشت درخواست كردیم كه تعرفه‌های دولتی را افزایش دهد كه بر همین اساس 20 درصد افزایش یافت.

مصلایی تصریح كرد: ما می‌خواستیم فاصله تعرفه بخش خصوصی و دولتی كم شود و سهم بیشتری را بیمه تقبل كند چرا كه با روندی كه برای تعرفه‌گذاری وجود داشت فاصله این دو از هم بسیار افزایش می‌یافت و عملاً كار به جایی رسیده بود كه بیمار مراجعه كننده به آزمایشگاه 90 درصد تعرفه‌ بخش خصوصی را خودش پرداخت می‌كرد.

وی با بیان اینكه این موضوع با قانون برنامه 5 ساله چهارم كه بیمار باید 30 درصد هزینه‌ها را بپردازد خیلی فاصله داشت و به هر حال سهم بیمار از هزینه های سلامت به 70 درصد افزایش یافت.

مصلایی گفت: وقتی موضوع هدفمندی یارانه‌ها پیش آمد معاون درمان وزارت بهداشت گفت كه تعرفه خدمات پزشكی با وجود حذف یارانه‌ها اضافه نمی‌شود چرا كه در تعرفه‌بندی سال 89 لحاظ كردیم و تعرفه بخش دولتی را بیشتر از بخش خصوصی افزایش دادیم.

وی اضافه كرد: نكته كار اینجاست كه تعرفه دولتی را انجمن‌ها درخواست كردند كه زیاد شود اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعرفه پزشكی افزایش نیافت ولی هزینه‌ها افزایش یافت و در سال جدید كه به روال هر سال وسایل و تجهیزات پزشكی در حال گران‌شدن هستند هنوز تعرفه‌ها همان تعرفه‌های سال 89 هستند.

مصلایی یادآور شد: از زمانی كه قانون 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود بسیاری از شركت‌ها فاكتورهای خود را با 3 درصد لحاظ شده به ما می‌دهند ولی ما مجاز نیستیم این 3 درصد را در تعرفه‌ها افزایش دهیم پس باید سؤال كرد این هزینه از كجا باید تامین شود؟

وی افزود: اگر به این مشكل عدم اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها هم اضافه شود فشار مضاعف بر آزمایشگاه‌ها وارد می‌شود لذا آینده تاریكی برای خدمات آزمایشگاهی كشور می‌بینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha