سلامت نیوز : بر خلاف بیماری های باكتریایی، بیماری های ویروسی عمدتا فاقد آنتی بیوتیك بوده و اغلب عفونت های ویروسی صرفاً بر اساس میزان بالای كارآیی سیستم ایمنی میزبان در اكثر موارد خودبه خود درمان می شوند.

 عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این مطلب گفت: برخی عفونت های خطیر ویروسی(مانند HIV )  اصولا غیر قابل كنترل است و یا در برخی از عفونت ها در صورت مزمن شدن برای بیمار ایجاد مشكلات حاد بالینی می كند، اما به هر صورت در مورد وبروس ها مانند باكتری ها هم  بحث مقاومت دارویی مطرح می شود به نحوی كه بعضاً در برخی بیماران بروز مقاومت دارویی منجر به اثرات غیر قابل جبران می شود.

دكتر سید محمد جزایری خاطر نشان كرد: بروز مقاومت میكروبی در ویروس هپاتیت به ترتیب بعد از سال اول درمان 35 درصد بعد از سال دوم 57 درصد و پس از سال سوم 75 درصد احتمال بروز مقاومت ایجاد می شود كه در این خصوص عملكرد كبد به شدت مختل شده و بیماری به سوی نارسایی كبد و نهایتا مرگ پیش می رود همچنین در مورد ویروس HIV  درمان این بیماری نیاز به چند دارویی دارد كه بروز مقاومت حتی به یكی از این داروها منجر به وخامت حال بیمار و مرگ می شود.

وی راه تشخیصی مقاومت های دارویی در عفونت های ویروسی از طریق مولكولی را نسبتا گران قیمت عنوان و تصریح كرد: همین مسئله سبب محدودیت انجام تست ها و بررسی های موارد مقاومت دارویی می شود.

لازم به ذكر است مقاومت دارویی در اكثر بیماری های ویروسی در اویل درمان بروز كرده و حتی در سال های سوم به بعد و پس از صرف هزینه هنگفت نمایان می شود؛ پس با مصرف درست دارو و رعایت طول دوره درمان و حجم دوز مصرفی آنتی بیوتیك ها به بهداشت و اقتصاد جامعه كمك شایانی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha