سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

در هفته‌های اخیر، همزمان با افزایش قابل ملاحظه قیمت، شاهد تشکیل صف‌های طولانی افراد برای تهیه گوشت قرمز بودیم. در این میان مردم نگران مواجه شدن با کمبود این کالای اساسی در بازار هستند.

با عامل اصلی گرانی گوشت مبارزه کنید

سلامت نیوز:در هفته‌های اخیر، همزمان با افزایش قابل ملاحظه قیمت، شاهد تشکیل صف‌های طولانی افراد برای تهیه گوشت قرمز بودیم. در این میان مردم نگران مواجه شدن با کمبود این کالای اساسی در بازار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،از کارشناسان و مسئولان در این حوزه گرفته تا مصرف‌کنندگان، عوامل متعددی را باعث کمبود گوشت قرمز در بازار می‌دانند.

عده‌ای قاچاق را عامل اصلی گرانی و کمبود این کالای اساسی می‌دانند و معتقدند برای عبور از این چالش باید به دنبال راهکارهای موثری بود تا بتوان بازار را به ثبات رساند و نوسان قیمت ارز را زمینه‌ای مناسب برای افزایش انگیزه قاچاق دام می‌دانند و می‌گویند طبیعی است که این امر باعث افزایش قیمت گوشت در بازار داخلی شود.


تولید و عرضه گوشت قرمز در ماه‌ های گذشته با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است و شاهد بی‌ثباتی در نرخ گوشت قرمز بوده‌ایم. با این حال برخی از مسئولان معتقد بودند که اوضاع به‌وجود آمده پایدار نخواهد بود اما با وجود وعده‌های داده شده در زمینه کاهش احتمالی قیمت گوشت، ما همچنان شاهد گرانی این کالا هستیم.

از سویی دیگر جو روانی ایجاد شده مصرف‌کنندگان را با نگرانی مواجه کرده است و در این میان مسئولان برای سروسامان دادن به این بی‌ثباتی‌ها و کم کردن نگرانی‌ها راهکارهای متفاوتی را ارائه دادند. یکی از این راهکارها تهیه گوشت قرمز اینترنتی بود که با مطرح شدنش سیل عظیم نظرات موافق و مخالف را روانه کرد.

برخی‌ها فروش گوشت به صورت اینترنتی را سیاست جدیدی می‌دانستند تا از ایجاد صف در مقابل قصابی‌ها جلوگیری کند و معتقد بودند که این راهکار راهی مناسب برای تنظیم بازار آشفته این کالای اساسی است. اما در مقابل عده‌ای دیگر معتقد بودند که این روش تاثیر چندانی ندارد و شاید تنها یک راه حل موقتی برای تنظیم بازار باشد و دلیل آن‌هم این است که در عملی کردن این راه‌حل مشکلات بسیاری است که به نظر می‌رسد به آنها توجه نشده است.

در حالی که اخباری مبنی بر توزیع گوشت به صورت اینترنتی برای تنظیم بازار مطرح شد، اما شنیده‌ها حاکی از احتمال بالای منتفی شدن این روش عرضه گوشت تنظیم بازاری و جایگزین شدن روشی دیگری به جای آن است.


از طرفی دیگر خبرهایی مبنی‌ بر راه‌اندازی سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی به میان آمده است که به نظر می‌رسد با استفاده از آن می‌توان کمی بازار را به سمت ثبات سوق داد.

مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی از طراحی سامانه‌ای برای توزیع گوشت وارداتی خبر داد و به مهر گفت: «چند روز قبل این سامانه در کارگروه تنظیم بازار معرفی و قرار شد صفر تا صد عملیات واردات و توزیع گوشت قرمز وارداتی از طریق این سامانه ثبت شود.

بخشی از عملیات این طرح توسط شرکت پشتیبانی امور دام و بخشی توسط وزارت صنعت انجام و به ثبت می‌رسد. سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی، اقدامات اولیه خود را آغاز کرده اما کارهای تکمیلی آن باقی مانده.

این سامانه قرار است فعالیت خود را رسما از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز کند، با این حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم. هدف از راه‌اندازی سامانه مذکور این است که جلوی خروج گوشت یارانه‌ای از شبکه توزیع گرفته شود و واسطه‌هایی که نقشی در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی ندارند، از این فرآیند حذف شوند.

تمام گوشت قرمزی که وارد کشور می‌شود در این سامانه ثبت خواهد شد. به عبارت بهتر ما در کشتارگاه‌های مبدا دامپزشک داریم، دامپزشک حاضر در آن کشتارگاه، گوشت قرمز را بعد از آماده شدن وقتی که قرار است بارگیری شود در سامانه ثبت می‌کند. زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد و واردکننده آن را تحویل گرفت مجددا ثبت خواهد شد و وقتی هم که به شرکت مباشر توزیع داده می‌‌شود شرکت مباشر توزیع نیز مقدار تحویلی را ثبت می‌کند که باید برابر با مقدار ورودی باشد.

اگر مغایرتی وجود داشت علت آن باید ذکر شود. بعد از آن در فروشگاه‌های منتخبی که عملیات عرضه به مردم را انجام می‌دهند نیز در زمان فروش به مردم، با ثبت اطلاعات خریدار و کشیده شدن وجه گوشت در دستگاه کارتخوان، میزان فروش ثبت می‌شود و می‌توان آن را با میزان گوشت تحویل داده شده به فروشگاه تطبیق داد. بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می‌شود لاشه‌ای که وارد کشور شده و خرد شده، به کجاها رفته و به دست چه کسانی رسیده است».


در شرایط فعلی عوامل متعددی باعث شده است تا عرضه گوشت تازه در بازار مصرف داخلی کاهش یابد و گرانی گریبان این کالای اساسی را بگیرد. بازار آرامش گذشته را ندارد و مصرف‌کنندگان با چالش روبه‌رو شده‌اند. عده زیادی به خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه دیگر توانایی تهیه این کالای اساسی را ندارند و درآمدشان برای برطرف کردن نیازهای‌شان کافی نیست.

در این شرایط مسئولان باید به دنبال راهکاری موثر باشند تا از یک‌سو عرضه این کالای اساسی را بهبود ببخشند و از سویی دیگر با عامل اصلی گرانی و کمبود گوشت که همان قاچاق است مقابله کنند تا آرامش را به بازار برگردانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha