دبیر کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، گفت: استعمال دخانیات، زندگی در محیط‌های صنعتی و مسمومیت با فلزات سنگین و عوامل ژنتیکی می‌تواند سبب ابتلا به بیماری ALS شود.

عوامل ابتلا به بیماری ALS/ تحلیل سلول های مغز و نخاع

سلامت نیوز:دبیر کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، گفت: استعمال دخانیات، زندگی در محیط‌های صنعتی و مسمومیت با فلزات سنگین و عوامل ژنتیکی می‌تواند سبب ابتلا به بیماری ALS شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، فرزاد فاتحی، افزود: بیماری ALS از ضعف حرکتی ناحیه دست یا پا آغاز شده و پیش‌رونده است که با تحلیل سلول‌های حرکتی در مغز و نخاع، عضلات نیز تحلیل رفته و موجب مشکلات حرکتی شدیدی برای بیمار می شود.

وی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، اظهار داشت: سکته مغزی، ام‌اس، اختلال حرکتی، بیماری های عصبی عضلانی یا نوروموسکولار،‌ صرع، اختلال حافظه یا دمانس، سردرد و بیماری‌های خواب از جمله محورهای این کنگره به شمار می‌رود.

فاتحی افزود: روز نخست این کنگره اختصاص به مسائل آموزشی داشته و در روزهای پس از آن آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب توسط اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: کارگاه‌های عملی در حاشیه این گنگره در حوزه‌های مختلف همچون گرفتن نوار عصب و عضله و تزریق بوتاکس برای بیماران دچار سکته مغزی و اختلالات حرکتی برگزار می‌شود و پنلی با حضور صاحبنظران در مورد بیماری‌های خاص در حوزه نورولوژی خواهیم داشت.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره گفت:‌ پس از داوری منتخب این مقاله ها برخی به صورت سخنرانی و برخی به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی افزود: متخصصین مغز و اعصاب، متخصصین طب فیزیکی، جراح مغز و اعصاب، اعصاب اطفال، روانپزشکان، پزشکان عمومی، متخصصین کودکان و سایر رشته های وابسته از جمله گروه‌های هدف در این کنگره خواهند بود و می‌توانند از دستاوردهای این کنگره بهره‌مند شوند.

فاتحی در ادامه با اشاره به اینکه سردرد، سکته مغزی، ام‌اس و پارکینسون از جمله مشکلات شایع بوده که در حوزه مغز و اعصاب بیماران به پزشکان مراجعه می‌کنند، گفت: یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیار مطرح شده ALS است که افراد مشهور زیادی در دنیا همچون استفان هاوکینگ به آن گرفتار شده اند. حتی نامزد ریاست جمهوری آمریکا و ورزشکاران و فوتبالیست‌های معروفی در دنیا نیز گرفتار این مشکل شده‌اند.

دبیر بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، افزود:‌ این بیماری از ضعف حرکتی ناحیه دست یا پا یا عضلات بلع و مشکلات گفتاری آغاز شده و پیش‌رونده است که با تحلیل سلول‌های حرکتی در مغز و نخاع، عضلات نیز تحلیل رفته و معمولا منجر به فوت بیمار می شود.

فاتحی گفت: هر چند که علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی امروزه برخی تحقیقات نشان می‌دهد استعمال دخانیات، زندگی در محیط‌های صنعتی و مسمومیت با فلزات سنگین می‌تواند سبب ابتلا به این بیماری شود و در مواردی ممکن است علل ژنتیکی عامل بیماری باشد. این بیماری گاهی در تشخیص افتراقی سایر بیماری ها مانند تنگی کانال نخاعی یا دیسک‌های گردنی قرار می گیرد و در مواردی افتراق این بیماری ها از یکدیگر مشکل است، چرا که ممکن است هر دو بیماری یعنی ALS و تنگی کانال نخاع همزمان وجود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ALS یک بیماری هزینه بر است و فرد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، این در حالی بوده که ALS جزء بیماری‌های خاص نیست و بیمه‌ها حمایت چندانی از مبتلایان نمی‌کنند ولی خوشبختانه اکنون انجمنی در جهت حمایت از این بیماران در حال تشکیل است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha