سلامت نیوز : یک عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، محدودیت در انجام آزمایشها برای مقاومت دارویی را ناشی از گران بودن هزینه تشخیصی در عفونتهای ویروسی از طریق مولکولی دانست.
به گزارش مهر، دکتر سید محمد جزایری افزود: بر خلاف بیماریهای باکتریایی، بیماریهای ویروسی عمدتا فاقد آنتی بیوتیک بوده و اغلب عفونتهای ویروسی صرفا بر اساس میزان بالای کارآیی سیستم ایمنی میزبان در اکثر موارد خودبه خود درمان می شوند.

وی گفت: برخی عفونتهای خطیر ویروسی (مانند HIV)  اصولا غیر قابل کنترل است و یا در برخی از عفونتها در صورت مزمن شدن برای بیمار ایجاد مشکلات حاد بالینی می کند اما به هر صورت در مورد ویروسها مانند باکتریها هم بحث مقاومت دارویی مطرح می شود به نحوی که بعضا در برخی بیماران بروز مقاومت دارویی منجر به اثرات غیر قابل جبران می شود.
 
جزایری خاطر نشان کرد: بروز مقاومت میکروبی در ویروس هپاتیت به ترتیب بعد از سال اول درمان 35 درصد، بعد از سال دوم 57 درصد و پس از سال سوم 75 درصد احتمال بروز مقاومت ایجاد می شود که در این خصوص عملکرد کبد به شدت مختل شده و بیماری به سوی نارسایی کبد و نهایتا مرگ پیش می رود. همچنین در مورد ویروس HIV درمان این بیماری نیاز به چند دارویی دارد که بروز مقاومت حتی به یکی از این داروها منجر به وخامت حال بیمار و مرگ می شود.
 
وی، راه تشخیصی مقاومتهای دارویی در عفونتهای ویروسی از طریق مولکولی را نسبتا گران قیمت عنوان و تصریح کرد: همین مسئله سبب محدودیت انجام تستها و بررسیهای موارد مقاومت دارویی می شود.
 
بنابراین گزارش، مقاومت دارویی در اکثر بیماریهای ویروسی در اویل درمان بروز کرده و حتی در سالهای سوم به بعد و پس از صرف هزینه هنگفت نمایان می شود. پس با مصرف درست دارو و رعایت طول دوره درمان و حجم دوز مصرفی آنتی بیوتیکها به بهداشت و اقتصاد جامعه کمک شایانی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha