ایران برای نخستین بار گوسفند زنده وارد کرده است و حالا پرواز گوسفندهای زنده خارجی به ایران، حواشی و شوخی‌های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشته است. کاربرانی که برایشان سوال است چرا ایران در این آشفته بازار گوشت، اقدام به واردات گوسفند زنده کرده است؟

گوسفندهای پروازی تهران!

سلامت نیوز:ایران برای نخستین بار گوسفند زنده وارد کرده است و حالا پرواز گوسفندهای زنده خارجی به ایران، حواشی و شوخی‌های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشته است. کاربرانی که برایشان سوال است چرا ایران در این آشفته بازار گوشت، اقدام به واردات گوسفند زنده کرده است؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،بر اساس اخبار منتشر شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام که یک شرکت زیرمجموعه وزارت کشاورزی است، دیروز صبح ٢‌هزار رأس گوسفند از کشور رومانی وارد کشور شده است. حالا این بماند که گاف‌های خبری مدیران در تلویزیون درباره تعداد گوسفندهای وارداتی هم تکذیب‌ها و تاییدهای متعددی را به دنبال داشت.


گوسفند زنده کیلویی چند؟
یکی از مدیران فرودگاه امام در تلویزیون ظاهر شده و گفته بود برای نخستین بار ١١٠٠ رأس گوسفند زنده وارد شده‌ که البته رضا سالمی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تهران گفته است این مدیر تنها یک بارنامه را دیده و  ٢‌هزار رأس گوسفند وارد شده و ٢‌هزار رأس گوسفند دیگر در آخر هفته جاری وارد می‌شود.


واردات گوسفند زنده بنا به اعلام شرکت پشتیبانی امور دام برای نخستین بار است که انجام می‌شود و گوسفندها از رومانی با هواپیمای باری ٣٣٠ پهن پیکر ایرباس وارد شده است.


مدیران شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده‌اند روند واردات گوسفند زنده که از صبح دیروز آغاز شده است، تا آخر هفته آینده ادامه دارد، تا مجموع واردات به ٥٠‌هزار رأس برسد.


 شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده است که به‌زودی گوشت گوسفندهای زنده خارجی به قیمت ۴۰‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، تا قیمت‌ها شکسته شود و  شاهد ارزانی گوشت قرمز در بازار باشیم.


در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله منجمد به قیمت ۲۹‌هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی ۴۰‌ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره سازمان میوه‌وتره‌بار و مراکز مشخص قیمت دارد.


چرا گوسفند زنده؟!
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند به «شهروند» می‌گوید: «واردات گوسفند زنده به ایران چند دلیل داشته است؛ اول این‌که مردم ایران به خرید گوشت تازه و گرم رغبت بیشتری دارند و این اتفاق برای تامین نظر این دسته از مشتریان رخ داده است، موضوع دوم این‌که حساسیت مردم ایران به ذبح اسلامی گوسفند موجب شده مدیران ایرانی ترجیح بدهند گوسفندها را به کشتارگاه‌های کشور خودمان انتقال دهند و نکته سوم این‌که به دلیل قاچاق گوسفند و کاهش عرضه آن در بازار برخی از اصناف مانند طباخی‌ها و جگرکی‌ها برای تامین آلایش گوسفند دچار مشکل شده‌اند و اگر ایران اقدام به واردات گوشت گوسفند می‌کرد، این آلایش‌ها را نمی‌توانست به صورت جداگانه وارد کند.»


چرا رومانی؟
این‌که چرا گوسفند زنده از رومانی وارد می‌شود، پرسش دیگری است که با ملکی در میان می‌گذاریم و او پاسخ می‌دهد: «ایران از زمان قبل از انقلاب واردات گوشت گوسفند را از کشور رومانی انجام می‌داد و چون ذائقه مردم ایران با طعم این نوع گوشت آشنا و بازارپسند است، مسئولان تصمیم به واردات گوسفند زنده از این کشور گرفته‌اند.

علاوه بر این‌که رومانی نسبت به سایر کشورهای صادرکننده دام از نظر مسافت به ایران نزدیک‌تر است و مانند دیگر کشورها روی موضوع تحریم سختگیری بیش از اندازه ندارد.


گوسفندها چطور سوار هواپیما شدند؟!
گوسفندها چگونه سوار هواپیما شدند؟! این شوخی کاربران ایرانی فضای مجازی را هم از رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند پرسیدیم و او توضیح داد: «گوسفندان را با هواپیماهای باری یا به اصطلاح «کارگو» حمل می‌کنند و آنها را در قفس‌هایی با سایزهای مختلف قرار داده و روی هم می‌چینند و با استانداردهای مخصوص حمل زنده حیوانات حمل می‌کنند.»


نیاز داخلی کشور به گوشت قرمز سالانه ١٠٠ تا ١٥٠‌هزار تن است که تولید داخلی جوابگوی مصرف نیست، بر این اساس مجوز واردات آن صادر شد.
طبق برنامه دولت، گوشت قرمز با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی با هدف تنظیم بازار و دسترسی اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه از کشورهای مختلف ازجمله برزیل، اسپانیا، رومانی و کشورهای آسیای میانه و روسیه تامین و عرضه می‌شود.


چندی پیش علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفته بود امسال مجوز واردات ۲۴۰ هزارتن گوشت قرمز صادر شده که دو برابر ‌سال گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha