سلامت نیوز : معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی گفت: آمار تخلفات و شكایات از پزشكان كشور طی سال 89، اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود.

غلامحسن نیك‌نژاد در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: ما در حال حاضر نمیَ‌توانیم عددی در رابطه با آمار تخلفات و شكایات از پزشكان كشور در سال 89 ارائه كنیم كه مثلاً از دندانپزشك چه تعداد شكایت صورت پذیرفته است زیرا ما 184 شعبه در سازمان در سطح كشور داریم، سازمان‌های نظام پزشكی در شهرستان‌ها به طور مستقل مانند سازمان پزشكی مركزی عمل می‌كنند ولی از نظر سیستم نظارتی تمام آنان زیر نظر سازمان نظام پزشكی كل هستند.

وی افزود: تمام شعب سازمان‌های نظام پزشكی باید آمار سه ماهه خود را به ما ارائه كنند و در اواخر اسفند 89 نیز آمار سالانه تخلفاتی كه در هر شهر در ارتباط با گروه‌های پزشكی انجام گرفته است را از آنان خواسته‌ایم.

نیك نژاد بیان كرد: از 184 شهر تاكنون 84 شهر جواب داده‌اند و در حدود 100 شهر دیگر باید جواب‌ها را به ما برسانند و وقتی آنالیز شود تا آخر فروردین كه همیشه همین طور بوده است و در نهایت در اوایل اردیبهشت نتیجه آنالیز سال 89 تخلفات و شكایات از پزشكان را اعلام می‌كنیم.

وی تصریح كرد: ولی اصولاً تخلفات را بر مبنای عدد یا اینكه رتبه چندم است نباید ببینیم چرا؟ برای اینكه ما یك گروه پزشكی داریم ممكن است در این گروه پزشكی 800 نفر یا هزار نفر عضو داشته باشد مثلأ در گروه دندانپزشكی ما در حدود 24 هزار نفر عضو داریم مسلم است وقتی تعداد گروه زیاد باشد و مراجعه كنندگان دندانپزشكی زیاد هستند بنابر این تخلفات احتمالی هم كه با شكایاتی كه ممكن است اتفاق بیفتد افزایش یابد.

نیك نژاد ادامه داد: از دو مرحله افراد می‌توانند بیایند به سازمان نظام پزشكی در سطح كشور اعلام شكایت كنند اول از طریق دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشكی و در مرحله بعد در تمام استان‌ها شورای حل اختلاف ویژه امور پزشكی و سلامت داریم كه از آن طریق هم افراد می‌توانند بیایند اگر شكایتی از گروه‌های پزشكی دارند انجام دهند تا رسیدگی شود.

وی افزود: من در مجموع در رابطه با دندانپزشكی چون یك مسدله خاص و تخصصی است باید عرض كنم كه در رده‌هایی كه بنده می‌بینم از نظر رده‌بندی عرض می‌كنم نه اینكه تخلف زیاد باشد دندانپزشكی در رده دوم و سوم است ولی دلیل این نیست كه تخلف هر دندانپزشك یا پزشك عمومی یا متخصصان زنان و زایمان بالاست، چون تعداد افراد بیشتری به اینها مراجعه می‌كنند و در نهایت كسانی هم ممكن است در زمینه درمان شكایتی داشته باشند كه به سازمان‌های نظام پزشكی یا شوراهای حل اختلاف ویژه پزشكی كه در سازمان‌های نظام پزشكی مستقر هستند می‌آیند و اعلام شكایت می‌‌كنند.

نیك‌نژاد در پاسخ به این پرسش كه در رده نخست شكایات مردمی و تخلفات پزشكی به كدام رشته پزشكی می‌توان اشاره كرد، گفت: ببینید ما چقدر پزشك عمومی داریم، 75 هزار تا 80 هزار پزشك عمومی، این پزشكان سنگربانان اول مسائل سلامت ما در كشور هستند. مردم به اینها مراجعه می‌كنند. مردم به این پزشكان بیشتر مراجعه می‌كنند و پزشك عمومی تماس بیشتری با بیمار دارد بنابراین ابتدا این پزشكان را می‌شناسند و بر مبنای آن می‌آیند و اعلام شكایت می‌كنند ولی این دلیل بر این نیست كه پزشك تخلف كرده است. باید نهایتاً در هیئت عالی انتظامی كه بالاترین مرجع رسیدگی است تعیین شود كه چه تخلف انتظامی صورت پذیرفته است بنابراین من خواهشم این است كه برای اینكه من بتوانم به طور دقیق بتوانم به شما جواب بدهم و آنالیزهایم را انعكاس بدهم مدت 10 روزی را باید صبر كنید تا اوایل اردیبهشت این آمار نهایی را اعلام كنم.

وی در پاسخ به این پرسش كه دقیقاً در اوایل اردیبهشت چه آماری از طرف سازمان نظام پزشكی اعلام خواهد شد، تصریح كرد: آماری كه در كشور چه تعداد افراد شكایت كردند و برای از این تعداد شكایت چه تعداد قرار منع تعقیب صادر شده است و چه تعداد برای آنان كیفر خواست تخلف انتظامی (تخلف انتظامی: یك تذكر یا محرومیت) اعلام می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی در پاسخ به این پرسش كه آیا هر سال اوایل اردیبهشت‌ آمار نهایی تخلفات و شكایات از پزشكان از طریق سازمان نظام پزشكی اعلام می‌شود، گفت: بله، سازمان نظام پزشكی هر سال در این زمان این موضوع را بررسی می‌كنیم.

نیك‌نژاد در پاسخ به این پرسش كه تعداد تخلفات و شكایات از پزشكان در سال 88 به چه صورت بوده است، افزود: تعداد تخلفات ثبت شده كادر پزشكی در كشور طی سال 88 بالغ بر 4400 بود. 3 برابر و 4 برابر اینها افرادی هستند كه می‌آیند شكایت می‌كنند ولی دادستان‌های انتظامی نظام‌ پزشكی بین شاكی و پزشك رفع اختلاف می‌كنند و در نتیجه شاكی از شكایت خود صرفنظر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha