روند افزایشی تورم علاوه بر اثرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی همچنین روی وضعیت فقر طبقات مختلف و افزایش نابرابری‌ها اثر گذاشته است؛ در این باره یک اقتصاددان معتقد است که پدیده تورم باعث شده طبقات متوسط روز به روز قدرت خرید کمتری داشته باشند و فقر طبقه متوسط رقم بخورد.

دور باطل افزایش تورم و فقر طبقه متوسط

سلامت نیوز: روند افزایشی تورم علاوه بر اثرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی همچنین روی وضعیت فقر طبقات مختلف و افزایش نابرابری‌ها اثر گذاشته است؛ در این باره یک اقتصاددان معتقد است که پدیده تورم باعث شده طبقات متوسط روز به روز قدرت خرید کمتری داشته باشند و فقر طبقه متوسط رقم بخورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افزایش موج تورم در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری از طبقات جامعه تحت تأثیر این پدیده قرار بگیرند. در این بین طبقات متوسط که عمدتاً از جمله اقشار حقوق بگیر جامعه هستند به دلیل ثابت بودن درآمدهای خود بیش از همه تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند.

کمیل طیبی - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، با اشاره به روند افزایشی تورم و تأثیر آن بر افزایش فقر در میان طبقات متوسط اظهار کرد: وجود انتظارات تورمی و همچنین افزایش سطح نقدینگی باعث بروز تورم شده که این مساله خود باعث شده است طبقات متوسط که عمدتاً اقشار حقوق‌بگیر جامعه هستند که درآمد ثابتی دارند روز به روز قدرت خریدشان پایین بیاید و اصطلاحاً فقر طبقه متوسط را رقم بزنند.

او همچنین وجود شرایط تورمی در ماه‌های گذشته را عاملی برای افزایش ضریب جینی ارزیابی کرد که در نهایت باعث افزایش سطح نابرابری‌ها و همچنین بالا رفتن خط فقر می‌شود.

این استاد دانشگاه به نوسانات ارزی و عدم انجام سرمایه‌گذاری در صنایع مولد هم به عنوان بخشی از علل رکود نسبی در تولید اشاره کرد و ادامه داد: اصرار بر تثبیت قیمت‌ها در شرایطی که قیمت‌های واقعی چیز دیگری است در واقع به منزله سرکوب قیمت است. ادامه این روند می‌تواند باعث ایجاد رکود در صنایع تولیدی و در نهایت تورم بیشتر شود.

کمیلی به طرح‌هایی مانند طرح بسته‌های حمایتی هم اشاره کرد و گفت: دادن سبد کالا یا دیگر بسته‌های حمایتی در این شرایط مانند یک داروی آرام بخش است که نمی‌تواند چاره‌ای قطعی برای مساله فقر باشد و چه بسا باعث ایجاد رانت‌هایی هم بشود. واقعیت این است که تا زمانی که در حوزه فقر اصلاحات ساختاری انجام نشود نمی‌توان کاری از پیش برد.

بروز تورم در کنار افزایش فقر در جامعه همچنین از طریق افزایش ضریب جینی باعث افزایش عمق شکاف‌های طبقاتی و نابرابری هم خواهد شد. ضریب جینی در واقع یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری از آن استفاده می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha