یک روانشناس گفت: در بحث ازدواج سفید و مباحثی همچون بهداشت و سلامت روان، دولت تقریباً هیچ کاری نکرده و هرچه مطرح شد در حد شعار بوده است.

اقدامات دولت در مبارزه با ازدواج سفید در حد شعار بود

سلامت نیوز:یک روانشناس گفت: در بحث ازدواج سفید و مباحثی همچون بهداشت و سلامت روان، دولت تقریباً هیچ کاری نکرده و هرچه مطرح شد در حد شعار بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،مجید صفاری‌نیادر خصوص موضوع ازدواج سفید و رشد آن در شرایط فعلی جامعه اظهار کرد: ظهور و بروز پدیده ازدواج سفید ماحصل عوامل مختلفی است که از آن جمله می‌توان به بالا رفتن ضریب نفوذ ماهواره و اینترنت اشاره کرد.

وی با بیان این‌که عامل اقتصادی یکی دیگر از عوامل دخیل در بروز این پدیده اجتماعی است ولی نمی‌توان آن را به‌عنوان مهم‌ترین عامل تلقی کرد، افزود: در گذشته پدران و مادران ما خیلی از نظر اقتصادی در وضع متمول نبودند ولی الان می‌بینیم جوانانی که از خانواده‌های دارای وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند تن به ازدواج نمی‌دهند.

خیلی‌ها ازدواج را ضامن خوشبختی نمی‌دانند

این روان‌شناس با اشاره به این‌که به‌نظر می‌رسد نگرش به ازدواج تغییر کرده است، ادامه داد: بسیاری از مردم امروز ازدواج را ضامن و بقای خوشبختی خود نمی‌دانند و معتقدند ازدواج برای آنها محدودیت ایجاد کرده و جلوی آزادی‌های فردی آنها را می‌گیرد. بنابر این باید این طرز فکر را تغییر داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: ما به‌خاطر این‌که آموزش‌های لازم را به جوانانمان نداده‌ایم، ماهواره و اینترنت آمدند و نگرش آنها را تغییر دادند که هزینه‌های اقتصادی و فشارهای روانی ناشی از آن برای ازدواج جوانان به‌عنوان بخشی از عوامل رشد ازدواج سفید در جامعه است.

صفاری‌نیا ازدواج سفید را دارای تهدیداتی دانست و گفت: این پدیده ممکن است کارکرد جنسی طرفین را ارضاء کند و یا ممکن است سطح انتظارات افراد را نسبت به هم تنظیم کند که این در زندگی‌های غربی متداول است ولی اتفاق بد و تهدید آن آنجا بروز می‌کند که آسیب عمده آن متوجه دختری می‌شود که تن به ازدواج سفید می‌دهد.

ازدواج سفید به ازدواج واقعی منجر نمی‌شود

این روان‌شناس تصریح کرد: معمولاً دخترها به این خیال که ازدواج سفید به ازدواج اصلی ختم می‌شود به آن روی می‌آوردند ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و این موضوع دختران را به ورطه آسیب‌های فراوانی می‌کشاند که از آن جمله می‌توان به سقط‌هایی که می‌تواند به نازایی دختران و یا فرزندان نامشروعی که هیچ هویت فردی و اجتماعی ندارند اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این‌که متأسفانه پدیده ازدواج سفید در میان دانشجویان ما بالای ۱۰ درصد است، به تحقیقی که در سال ۹۵ در بحث زندگی مشترک در محیط دانشگاهی انجام داده بود اشاره کرد و گفت: در این تحقیق میزان رضایتمندی ۴۰۰ زوج از زندگی مشترکشان مورد بررسی قرار گرفت که از این میان تنها ۱۱ درصد از افراد از زندگی خود راضی بودند، ۱۵ درصد در طلاق عاطفی به‌سر برده و حدود ۷۰ درصد آنها در شرف طلاق عاطفی قرار داشتند که این موضوع بیانگر آن است که مردم ما در زندگی عادی خود خیلی هم خوشحال نیستند.

اقدامات دولت در بحث ازدواج سفید فقط شعار بود

وی اذعان کرد: مجموع عوامل اقتصادی، اجتماعی، روانشناختی و انتظارات افراد باعث می‌شود حتی افرادی که ازدواج می‌کنند، ازدواج واقعی نداشته باشند و ضمن پایبند نبودن به تعهداتشان به ازدواج سفید روی بیاورند.

صفاری‌نیا در بحث اقداماتی که دولت در قبال این معضل اجتماعی انجام داده‌ است، گفت: ما در قبال چنین اتفاقاتی کاری نکرده‌ایم و فقط نشسته‌ایم و شعار داده‌ایم؛ در یک برهه‌ای می‌خواستیم پژوهشکده خانواده یا ازدواج درست کنیم ولی سیاست‌مداران و حکمرانان می‌گفتند پژوهشکده یا پژوهشکده ازدواج برای چیست، مگر ما مشکلی داریم؟

جامعه ما به‌سمت مادی‌گرایی پیش می‌رود

عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان کرد: دولت‌ها در این بحث‌ها خیلی ضعیف عمل کردند و در موضوعاتی همچون سلامت روان، بهداشت روان، فضای خانواده و تربیت تقریباً هیچ اتفاق جدی نیفتاده و هرچه بوده در حد شعار بوده و هر زمان هم که متخصصان برای ارائه نظری به آنها مراجعه می‌کردند با سر‌خوردگی مواجه شده و راه به جایی نمی‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید استانداردهای سلامت اجتماعی را بالا ببرد، منابع مالی را برای مردمش تأمین کند.

صفاری‌نیا با اشاره به این‌که انسان گرسنه، نمی‌تواند دین و ایمان داشته باشد و این موضوع اخلاقیات را از بین می‌برد، گفت: این اتفاق در جامعه ما دارد اتفاق می‌افتد و اکنون در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به‌طور جدی به‌سمت مادی‌گرایی پیش می‌رویم و به‌دنبال مسائل مادی هستیم مانند خانه بزرگ‌تر، پول بیشتر، ویلای شیک‌تر، ماشین بهتر و...!

وی در پایان خواستار توجه جدی دولت به موضوع مبارزه با ازدواج سفید شد و از مراکز مذهبی و دینی کشور درخواست کرد در این خصوص طرح‌هایی که زمینه عملیاتی شدن دارند را به دولت ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha