سلامت نیوز : رییس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به تبلیغات گسترده شبكه های خارجی و برخی نشریات داخلی در مورد داروها و مواد آرایشی بهداشتی گفت: مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده شان باید توصیه ها در مورد داروهای غیر مجاز و تقلبی را جدی بگیرند.
 
سید ابوالفضل میررفیعی در گفت و گو با ایرنا، افزود: متاسفانه برخی از افراد سود جو اقدام به وارد كردن محصولات دارویی و آرایشی - بهداشتی غیر مجاز و تقلبی می كنند كه می تواند سلامت هموطنان را به مخاطره اندازد.
وی تاكید كرد:یك محصول دارویی یا آرایشی- بهداشتی و یا غذایی ابتدا باید در آزمایشگاه های كشور مبدا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد و سپس در آزمایشگاههای كشور مقصد نیز همین بررسی تكرار شود تا نمایندگی تجاری، كار توزیع و فروش این محصولات را به عهده گیرد.
رییس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت خاطر نشان كرد:در كشور ما برای عرضه داروی اثر بخش و موثر محدودیتی وجود ندارد و اگر دارویی غیر مجاز محسوب می شود به دلیل این است كه عوارض جانبی آن به واسطه عدم تایید علمی قابل پیش بینی نیست.
میر رفیعی تصریح كرد: بسیاری از شركت های بزرگ تولید كننده مواد دارویی و بهداشتی - آرایشی مدعی هستند كه چون خودشان داروهایشان را تایید می كنند پس دارو یا مواد آرایشی بهداشتی مناسب است و توقع دارند سایر كشور ها این مساله را پذیرفته و چشم و گوش بسته از آنها استفاده كنند.
وی افزود:در صورت صحت ادعای این قبیل شركت ها مبنی بر تایید داروی تولیدی شان باید این مواد مراحل قانونی و طبیعی خود را طی كنند تا برای مصرف در مقصد مورد تایید قرار گیرند.
وی بار دیگر از مردم خواست به صرف دیدن تبلیغات پر زرق و برق و دور از واقع، تصمیم به خرید و استفاده از این محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی نكنند زیرا برخی از این داروها عوارض جانبی دارند.
وی با تاكید بر اینكه هموطنان باید دارو را تنها از داروخانه ها و لوازم آرایشی بهداشتی را تنها از مراكز معتبر تهیه كنند، گفت: داروخانه ها و مراكز معتبر به خاطر یك داروی تقلبی یا غیر مجاز اعتبار خود را زیر سوال نخواهند برد.
رییس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین مسوول فنی داروخانه موظف است براساس حق فنی ، در مورد دارو ، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن به بیمار توضیح دهد.
میررفیعی نظارت بر داروخانه ها را از وظایف بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو دانست و گفت :شهروندان در صورت مشاهده یا عرضه دارو یا مواد آرایشی بهداشتی غیر مجاز می توانند مراتب را به این بازرسی گزارش كرده تا موضوع پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha