پیش بینی زوال عقل دشوار است، اما طبق نتایج یک مطالعه جدید، از دست دادن شنوایی می تواند نشانه ریسک بالا این مشکل باشد.

ارتباط از دست دادن شنوایی و زوال عقل

سلامت نیوز:پیش بینی زوال عقل دشوار است، اما طبق نتایج یک مطالعه جدید، از دست دادن شنوایی می تواند نشانه ریسک بالا این مشکل باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان بیمارستان بریگام بوستون آمریکا در مطالعه ای هشت ساله به رابطه بین از دست دادن شنوایی و زوال عقل پی بردند.

دکتر «شارون کورهان»، سرپرس تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد از دست دادن شنوایی با شروع مشکلات شناختی ذهنی مرتبط است که ممکن است نشانه مرحله اولیه تغییرات در عملکرد روانی باشد.»

وی در ادامه افزود: «هیچ درمانی برای بیماری زوال عقل وجود ندارد، و درمان های موثر برای پیشگیری از روند پیشروی این بیماری نیز اندک است. از اینرو این یافته ها به شناسایی افراد در معرض خطر بالاتر کمک می کند.»

این مطالعه شامل بیش از ۱۰ هزار مرد ۶۲ سال به بالا بود که در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در مورد عملکرد ذهنی شان از آنها سوال شده بود.

محققان دریافتند در مقایسه با افراد بدون مشکل شنوایی، ریسک زوال عقل در بین مردان با میزان کم شنوایی خفیف ۳۰ درصد، در بین مردان با میزان متوسط کم شنوایی ۴۲ درصد و در بین مردان مبتلا به کم شنوایی حاد که البته بدون وسایل کمک شنوایی بودند هم ۵۲ درصد بیشتر بود.

اما در بین مردان دچار کم شنوایی حاد که دارای وسایل کمک شنوایی نظیر سمک نیز بودند ریسک زوال عقل ۳۷ درصد بود.

محققان اذعان می کنند هنوز وجود این رابطه نامشخص است که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha