سلامت نیوز : جراح دهان ، فك و صورت با بیان اینكه هنوز فرهنگ معاینات دوره ای در ایران ایجاد نشده است ، گفت:‌ انجام معاینات دوره ای برای دندانها ، درصد قابل توجهی از پوسیدگی آنها را كاهش می دهد.
 
دكتر افشین حراجی در گفت و گو با ایرنا، افزود: با آنكه بسیاری از والدین مراقب بهداشت دهان ودندان در شیرخوران و كودكان خود هستند اما نمی توانند كار معاینه دندانها را شخصا انجام دهند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نمی توان كودكان را از خوردن شیرینی و یا شكلات منع كرد ، اما والدین باید قبل از هر چیز مراقب كیفیت تغذیه خانواده و سپس مراقب سلامت دندانها از طریق مسواك زدن مرتب و معاینات دوره ای باشند.
حراجی ادامه داد: خوشبختانه متولیان حوزه سلامت در سالهای اخیر با افزودن فلوراید به خمیر دندان ها ، دهان شویه ها و ژل ها گامهای موثری در این زمینه برداشته اند كه تاثیر آن كاهش پوسیدگی های دندان بویژه در رده سنی زیر 12 سال را در پی خواهد داشت.
این متخصص همچنین پركردن شیار دندان كودكان بویژه دندان آسیای بزرگ كه در سن شش سالگی می روید و بسیاری از والدین آن را جزو دندانهای شیری تلقی می كنند، را نیز از عوامل كاهش پوسیدگی دندانها عنوان كرد.
حراجی توضیح داد: والدین باید متوجه اهمیت دندانهای شیری در سلامت فرزندان و روییدن درست دندانهای دایمی آنان باشند زیرا در صورت پوسیدگی دندانهای شیری بویژه دندان آسیای بزرگ ، رویش دندانهای دایمی 100 درصد دچار اختلال خواهد شد و این مساله در آینده برای كودكان مشكل تولید می كند.
وی بخش عمده سلامت دندانهای شیری را مربوط به دوره جنینی عنوان كرد و گفت: اگر تغذیه مادر در این دوره مناسب باشد دندانهای شیری كودك به خوبی روییده و با مراقبت درست می تواند در حفظ سلامت آنها موثر باشد.
وی گفت:‌مینای دندان از جنس استخوان اما به مراتب محكم تر از استخوان است و خوردن لبنیات یا غذاهای حاوی كلسیم می تواند در سلامت و حفظ دندانها و مینای آن موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha