خبر بی نهایت تلخ به قتل رسیدن کودک 11 ساله توسط مردی 60 ساله بعد از آزار دادن او که در اواخر هفته گذشته منتشر شد، تکان دهنده و بسیار ناراحت کننده بود.

چگونه میتواند زنجیره تبدیل شدن قربانیان دیروز به آزارگران امروز را از بین برد؟

سلامت نیوز:خبر بی نهایت تلخ به قتل رسیدن کودک 11 ساله توسط مردی 60 ساله بعد از آزار دادن او که در اواخر هفته گذشته منتشر شد، تکان دهنده و بسیار ناراحت کننده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رزونامه خراسان ،قاتل این کودک معصوم در مصاحبه اش با روزنامه خراسان مدعی شده در شرایطی دست به آزار این پسر و دیگر بچه ها زده که خود او پیش از این قربانی آزار جنسی در نوجوانی بوده است. البته این فرد اولین آزارگری نیست که ادعا کرده خود قربانی این مسئله بوده است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به موضوع قربانی بودن آزارگران و این که با چه راهبردهایی می توان این زنجیره تبدیل شدن قربانیان دیروز به آزارگران امروز را از بین برد؟
 
دلایل آزارگر شدن قربانیان آزارهای جنسی
مطالعات و بررسی های متعدد در ایران و دیگر کشورها نشان می دهد که غالب افرادی که در بزرگ سالی دست به آزار جنسی دیگران و به ویژه کودکان می زنند، خود در کودکی قربانی چنین رفتارهایی بوده اند.

دلیل این موضوع هنوز به صورت کامل روشن نیست که چرا فردی که خود از رفتاری آزار دیده است، حاضر می شود دست به آزار دیگران بزند. البته توجیهاتی در این زمینه وجود دارد از جمله این که این سبک رفتار برای این افراد آشناست و به عنوان یک گزینه در ذهن آن ها وجود دارد.

تبیین دیگر این است که افرادی که سابقه آزار دیدن دارند، احساس شرم، بی لیاقتی و بی کفایتی می کنند و خود را مستحق روابط برابر با دیگران نمی دانند. یک توجیه دیگر نیز به عصبانیت این افراد اشاره دارد و این که آن ها در پی نمایش قدرت و کنترل کردن دیگران هستند. هر چه هست اما نکته قابل تامل این جاست که صرف آزار دیدن در کودکی، باعث چنین انتخاب هایی نیست و افراد حتی بعد از قربانی شدن می توانند با توجه به برخی نکات و کمک گرفتن از متخصص، مانع از تبدیل شدن خود به فردی آزارگر شوند.


8 نکته برای پیشگیری از تبدیل شدن به فردی آزارگر
افرادی که سابقه قربانی شدن چه به صورت خشونت جسمی و چه به صورت آزار جنسی دارند، برای پیشگیری از تبدیل شدن به فردی آزارگر بهتر است به چه نکاتی توجه داشته باشند؟


1- یکی از اشتباهات رایج این است که چون گفته می شود غالب آزارگران خود سابقه قربانی بودن داشته اند، افراد تصور می کنند پس هر کسی در گذشته آزار دیده، هیولایی بالقوه است! این گزاره صد در صد خطاست و به هیچ عنوان درست نیست. در واقعیت غالب افرادی که در گذشته قربانی شده اند، دست به آزار دیگران نمی زنند. با توجه به این نکته اگر سابقه مورد آزار قرار گرفتن دارید، خود را بد، کثیف و غیرقابل اعتماد ندانید.


2- درست است که بسیاری از قربانیان دست به آزار دیگران نمی زنند اما این به آن معنا نیست که آن ها در این مورد آسیب پذیر نیستند و اگر فکری برای خاطرات آزاردهنده خود انجام ندهند، مشکلی پیش نخواهد آمد. بسیاری از متخصصان بر این باورند تنها زمانی که قربانیان اتفاق روی داده را پذیرفته و مراحل سوگواری را برای آن چه از دست داده اند (کودکی شاد یا سلامت جسمانی) پشت سر بگذارند، می توانند زندگی مشابه افراد عادی داشته باشند.


3- افراد قربانی ممکن است بعد از گذشت سال ها خاطرات مبهمی از اتفاقات رخ داده داشته باشند و به علت اضطراب بالای مرتبط با آن خاطرات، تمایلی به بازگویی آن ها نداشته باشند. اگر شما نیز در چنین وضعیتی هستید، چند نکته را به یاد داشته باشید: شما در چنین تجربه ای تنها نیستید. صحبت کردن با فردی متخصص در طولانی مدت اضطراب شما را کاهش می دهد و در نهایت این که فواید صحبت کردن در مقایسه با سکوت، بسیار بیشتر است.


4- برخی از قربانیان در بزرگ سالی ممکن است فانتزی و افکار معطوف به سوءرفتار با دیگران یا آزارجنسی کودکان را تجربه کنند. مطالعات نشان می دهد غالب این فانتزی ها به مرحله عمل نمی رسند اما اگر شما چنین تجربه ای را دارید، بهتر است موضوع را جدی و از یک روان شناس در این زمینه کمک بگیرید.


5- برخی موقعیت ها احتمال این که افراد دیگران را آزار دهند افزایش می دهد. این موقعیت ها را بشناسید؛ مواردی چون داشتن احساسات شدید شرم، بی لیاقتی، عصبانیت و ... از جمله این موارد هستند. پس اگر در وضعیت دشواری قرار دارید، سریع تر به دنبال کمک گرفتن باشید.


6- با هر کسی درددل نکنید. این روزها که به مدد فضای مجازی ارتباط افراد گسترش پیدا کرده است، برخی مواقع افراد بدون شناخت دقیق شروع به تعریف کردن داستان زندگی خود برای دیگران می کنند. هر چند صحبت و درد دل کردن با فردی قابل اعتماد می تواند در این زمینه کمک کننده باشد اما یادتان باشد در صورت انتخاب نادرست، ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرید.


7- شاید با توجه به محیط زندگی خود، در پیدا کردن مشاور مشکل داشته باشید. اول این که سعی کنید تمام گزینه ها را به درستی شناسایی کنید و از آن ها بهره بگیرید. به عنوان مثال مراکز مشاوره دانشگاهی، به صورت معمول خدماتی خوب با قیمتی مناسب دارند یا شماره تلفن 1480 بهزیستی یکی از گزینه های مشاوره تلفنی رایگان است.

در نظر داشتن گزینه های متعدد می تواند به شما کمک کند تا خدماتی مناسب وضعیت خود پیدا کنید.
8- و در آخر آن که درست است که برخی قربانیان دیروز تبدیل به آزارگران امروز می شوند اما در مقابل، برخی قربانیان بعد از عبور از روزهای دشوار به رشدی مضاعف می رسند. آشنایی با زندگی این افراد می تواند به شما انگیزه دهد تا نه تنها از بخش غم انگیز گذشته خود فاصله بگیرید که از آن پلی برای پیشرفت بیشتر بسازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha