یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 26490
 سلامت نیوز : تمایل به مصرف قلیان بین دانشجویان آمریكایی به صورت گسترده‌ای افزایش یافته است. اكثر آ‌نان به غلط تصور می‌كنند به خاطر شرایط متفاوت ورود دود به بدن، قلیان ایمن‌تر از سیگار است. در حالی كه میزان تركیبات سمی قلیان به مراتب بیش از سیگار است.

به گزارش فارس، به رغم ممنوعیت استعمال هرگونه دخانیات از جمله سیگار و قلیان، در بسیاری از شهرهای آمریكا، كلوپ‌ها و كافه‌هایی كه در آن قلیان عرضه می‌شود یكی پس از دیگری در هر نقطه از شهر ظاهر می‌شوند، به این ترتیب از كافه‌های شیك مركز شهر گرفته تا محوطه دانشگاه‌ها، جایی كه همواره مشتریانی وفادار و ثابت به خصوص از میان جوانان دارند روز به روز بر تعداد اماكنی كه در آنها قلیان عرضه می‌شود، اضافه می‌شود.

كشیدن قلیان یكی از تفریحات مورد علاقه مردم شده است. محققان علوم پزشكی این كشور اعلام كرده‌اند كه محبوبیت دود قلیان در میان جوانان موجب نگرانی بیشتری است، زیرا این افراد، به غلط بر این باورند كه در مقایسه، مضرات دود قلیان كمتر از دود سیگار است.

طبق آخرین آمار تهیه شده از دانشجویان 8 دانشگاه آمریكا، در میان یك سوم از آنها، 40.3 درصد دود تنباكو و 46.6 درصد دود سیگار را تجربه كرده‌اند، البته در این میان هم 25 درصد از آنها به طور جدی قلیان می‌كشند و حدود 17.4 درصد نیز كاملاً سیگاری هستند.

این تحقیق همچنین نشان داد دانشجویان تازه وارد و به ویژه مردان بیشتر از سایر افراد به كشیدن قلیان رو می‌آورند. بین افراد سیگاری و افرادی كه تمایل به قلیان دارند نیز رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد چرا كه افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد به استعمال قلیان، ماری جوانا، الكل و سایر مواد مخدر غیر قانونی رو می‌آورند و می‌توان به صراحت گفت كشیدن سیگار می‌تواند منشاء بسیاری از اعتیادها باشد.

اگر چه قدمت پیدایش قلیان به كشور هند باز می‌گردد اما در حال حاضر بیشتر افراد كشورهای آسیایی و به خصوص منطقه خاورمیانه با مشكل و كاركرد آن آشنایی دارند، در آمریكا نیز اغلب كافه‌ها و كلوپ‌های عرضه قلیان برای مشتریان خود منوی متنوعی از تنباكو دارند.

تنباكو با طعم شكلات، عسل، آدامس بادكنكی، انبه، یاس سفید، نعناع و گلبرگ رز و انواع میوه‌ها همراه با بو و مزه شیرین دود در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

دود قلیان ملایم‌تر از دود سیگار است، چون قبل از عبور از مجرای پلاستیكی و ورود به دهان و استنشاق آن به وسیله آب سرد می‌شود. با این حال این افراد حجم بیشتری از دود تنباكو را استنشاق می‌كنند.

احتمالاً مصرف‌كنندگان قلیان به خاطر طعم و بوی مطبوع دود آن برای مدت طولانی قلیان می‌كشند این در حالی است كه دود سیگار بسیار تلخ و آزاردهنده است و همین تفاوت باعث شده تا 22 درصد از افرادی كه قلیان می‌كشند، پس از مصرف هرگز تمایلی به سیگار كشیدن نشان ندهند.

در ادامه این تحقیق روشن شد كه بین تعداد دانشجویانی كه قلیان می‌كشند و جایگاه‌های عرضه قلیان رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. در یكی از دانشگاه‌ها حدود یك میلیون قلیان وجود داشت و محوطه دانشگاه و محیط‌های اطراف آن به یكی از مراكز تجاری عرضه قلیان تبدیل شده بود،

البته تمام این تحقیق و اطلاعات به دست آمده قبل از اجرای قانون ممنوعیت استفاده از قلیان و سیگار گردآوری شده است، هر چند هنوز جاهایی هستند كه این قانون را نادیده می‌گیرند و به ازای یك وعده غذا، قلیان و الكل را نیز در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

این كافه‌ها و كلوپ‌ها همواره طوری وانمود می‌كنند كه كشیدن قلیان یك تفریح سالم و ایمن است در حالی كه این طور نیست.

یكی از موارد نگران‌كننده و قابل توجه، استفاده مشترك از یك قلیان است كه به صورت متناوب توسط افراد مختلف به دهان گذاشته می‌شود. است مطمئناً این كار عاری از آلودگی و بهداشتی نیست و می‌تواند منشاء انواع امراض عفونی و مسری و باعث انتشار آنها باشد.

پژوهشگران در یك جمع‌بندی كلی اعلام كرده‌اند دود قلیان حاوی مقادیر بسیار زیادی از تركیبات سمی شامل قیر، منواكسید كربن و فلزات سنگین است كه عامل ایجاد انواع سرطان‌های شیمیایی است،در واقع دود قلیان بیشتر از دود سیگار منواكسیدكربن آزاد می‌كند و نیكوتین بیشتری را وارد بدن می‌كند.

بیماری سرطان ریه، امراض و عفونت‌های تنفسی، تولد نوزادان كم وزن در میان مادرانی كه در دوران بارداری قلیان كشیده‌اند و بیماری‌های دهان و دندان از جمله عوارض جدی مصرف قلیان است.

به طور كلی قلیان سلامت عمومی جامعه به خصوص جوانان را به خطر می‌اندازد. كنترل اینگونه رفتارهای پرخطر در جامعه تنها با بالا بردن سطح آگاهی عمومی و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های محكم از طرف دولت و مردم امكان‌پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha