كارشناسان بهداشت اعلام كردند افزایش طول عمر و تغییر در شیوه زندگی، تعداد مبتلایان به سرطان را در آسیا تا سال ‪ ۲۰۲۰‬بطور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس از سنگاپور، كارشناسان در ابتدای كنفرانس دو روزه‌ای كه در این شهر برگزار شده گفتند افزایش سریع جمعیت به همراه افزایش طول عمر و تغییرات فوق‌العاده در رژیم غذایی و شیوه زندگی مردم، بار سنگینی را بر دوش كشورهای در حال توسعه‌ای كه از عهده هزینه غربالگری، ایمن‌سازی و درمانهای گران قیمت برنمی‌آیند، خواهد گذاشت.

"ریچارد هورتون" ویراستار و ناشر مجله پزشكی "لنست" در این كنفرانس گفت، بسیاری معتقدند سرطان ظاهرا فقط مشكل جوامع مسن و ثروتمند است، برخی دیگر نیز معتقدند عده‌ای از لحاظ ژنتیكی مستعد ابتلا به سرطان هستند و در نتیجه دچار شدن به این بیماری اجتناب ناپذیر است كه در واقع هیچیك از این دو نظر صحت ندارد.

وی معتقد است، ایجاد تغییرات كوچك در شیوه زندگی می‌تواند مانع از ابتلا به ‪ ۴۰‬درصد از سرطانها شود.

پس از سرطان ریه، معده و كبد، سرطان سینه و روده عمده‌ترین مشكلات در آسیا قلمداد می‌شوند. گفته می‌شود در صورتی كه آسیایی‌ها تغییرات لازم را در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود ایجاد نكنند تعداد كلی موارد سرطان در این منطقه از ‪ ۴/۵‬میلیون در سال ‪ ۲۰۰۲‬به ‪ ۷/۱‬میلیون در ‪ ۲۰۲۰‬می‌رسد.

"خائو بون وان" وزیر بهداشت سنگاپور نیز در این نشست گفت ابتلا به سرطان، بار سنگینی به بیماران، خانواده‌های آنها و نظام مراقبت بهداشتی درمانی هر كشوری وارد می‌آورد.

سرطان ریه كه استعمال سیگار یكی از مهمترین عوامل بروز آن است، با ‪ ۶۰۰‬هزار مورد جدید ابتلا در هر سال، مهمترین سرطان در آسیا بشمار می‌آید.

به گفته دكتر "دونالد ماكس پاركین" از گروه تحقیقاتی واحد مطالعات اپیدمولوژیكال و واحد خدمات درمان بالینی دانشگاه آكسفورد، در چندین كشور آسیایی بیش از ‪ ۶۰‬درصد مردان، سیگاری هستند.

به گفته وی در حال حاضر آسیا كانون رواج سیگار است.

وی افزود، علاوه بر سرطان ریه تعداد موارد ابتلا به سرطان معده نیز در آسیا رو به افزایش است اما خطر بروز این بیماری را می‌توان با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم كاهش نمك و غذاهای چرب كاهش داد.

پیشگیری از هپاتیت بی، بوسیله واكسیناسیون نیز می‌تواند به كاهش خطر ابتلا به سرطان كبد كه یكی دیگر از سرطانهای رایج در آسیا است كمك كرد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، سالانه ‪ ۱۱‬میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در سراسر جهان گزارش می‌شود و سالانه هفت میلیون تن نیز بر اثر ابتلا به این نوع بیماری مهلك جان خود را از دست می‌دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha