سلامت نیوز : ابراهیم متولیان، قائم مقام سابق وزارت بهداشت در امور تجهیزات پزشكی گفت: روند محدودسازی مدیران در وزارت بهداشت به نفع كشور نیست و نمی‌تواند عامل پیشرفت در نظام سلامت باشد.

ابراهیم متولیان، قائم مقام سابق وزیر بهداشت در امور تجهیزات پزشكی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: درباره علت بركناری‌ام از مدیریت تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت واقعاً اطلاعی نداریم بعد از ظهر 28 اسفند 89 بین تعطیلی‌ها كاغذی را به من دادند كه حكم بركناری‌ام بود در این مورد بهتر است مسئولان وزارت بهداشت توضیح دهند.

وی ادامه داد: بنده 65 ماه مسئول تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت بودم در این مورد تلاش كردیم مسئله تجهیزات پزشكی را كه موضوعی متروك در وزارت بهداشت بود و مدیریت مناسبی نداشت و به همین علت شاهد وجود مافیا و سوء‌استفاده‌های فراوان در این حوزه بودیم و بیش از همه مردم متضرر می‌شدند را تا حدی سر و سامان دهیم.

وی گفت: هیچ آیین نامه و ضوابط خاصی برای تجهیزات پزشكی در كشور نداشتیم در این مدت، آیین نامه تجهیزات پزشكی در كشور تدوین و اجرایی شد و حتی یك بار نیز بازنگری شد، شفاف سازی در حوزه تجهیزات پزشكی محور تمام برنامه های وزارت بهداشت در این مدت بود و در همین راستا 2300 شركت تجهیزات پزشكی شناسنامه دار شدند و تمام شركت‌های تولید كننده و وارد كننده تجهیزات پزشكی تحت نظارت قرار گرفتند.

متولیان افزود: سایت تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت به طور مداوم آخرین اطلاعات این حوزه را به افراد فعال در این حوزه ارائه می‌كرد و به همین علت رانت خواری در این حوزه از بین رفت، بسیاری از كالاهایی كه امكان تقلب آنها بود هولوگرام دار شدند، خریدهای وزارت بهداشت كارشناسی شد و توجه به كیفیت تجهیزات محور همه برنامه‌ها قرار گرفت.

مدیر كل سابق بازرگانی و تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت اضافه كرد: گمركات برای ورود تجهیزات پزشكی تخصصی شد در حالی كه قبلاً حتی برخی تجهیزات پزشكی را به عنوان كالای برقی وارد كشور می‌كردند بدون اینكه هیچ نظارتی در مورد كیفیت آن وجود داشته باشد.

وی گفت:‌ تمام شركتهای تجهیزات پزشكی ملزم به معرفی مدیر فنی شدند، تعداد كاشناسان تجهیزات پزشكی در مراكز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشكی از 50 نفر به 540 نفر افزایش یافت، اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت اتوماسیون شد و اكنون امور اداری بدون نیاز به مراجعه حضوری در كمترین زمان ممكن انجام می‌شود.

متولیان افزود: شركتهای دولتی تجهیزات پزشكی از حالت پراكنده و ضرر ده خارج شدند و تمام آنها در 2 شركت مادر تخصصی تجمیع شدند. شركتهای متفرق منحل شدند یا در شركت مادرتخصصی جدید ادغام شدند.

وی گفت: در این مدت آیین‌نامه تجهیزات پزشكی در بخش نگهداشت، واردات، تولید، خدمات پس از فروش و نظارت اجرایی شد. تعرفه‌گذاری تجهیزات پزشكی هم اجرا شد كه گام مهمی در ساماندهی مسئله پر از مشكل تجهیزات پزشكی در وزارت بهداشت بود.

متولیان كه همزمان رئیس سابق هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت نیز بود، گفت: 2 روز پیش مسئولان وزارت بهداشت حكم بركناری‌ام از این سمت را نیز به من دادند و همان مدیری كه با حفظ سمت جانشین بنده در امور تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت شد این مسئولیت را نیز تحویل گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه هیئت امنای ارزی نیز تمام تلاش ما این بود كه به جای اینكه مانند گذشته فقط 8مركز درمانی از اعتبارات این مركز به صورت انحصاری استفاده كننده تمام مراكز درمانی در 43 دانشگاه علوم پزشكی از این اعتبارات برای درمان بیماران استفاده كنند و از رانت خواری جلوگیری كردیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور تجهیزات پزشكی از زمان مدیریت كامران باقری لنكرانی در این سمت فعالیت می‌كرد ادامه داد:‌ قطعاً عامل بركناری بنده مسائل كاری و كارشناسی نبوده است . كارنامه بنده در این حوزه‌ها كاملاً شفاف است اما متأسفانه ما شاهد روند محدودسازی مدیران در وزارت بهداشت هستیم و عده‌ای محدود در این وزارتخانه پست‌های متعددی را به عهده گرفته‌اند كه قطعاً این روند موجب پیشرفت و بهبود امور نخواهد شد.

وی گفت: بزرگان ما گفته‌اند كه «مردی و كاری» این فرمایش بزرگان ماست كه باید نصب العین همه ما باشد و گرنه اگر بخواهیم دایره مدیران را تنگ كنیم و همه مسئولیت‌ها را بین چند نفر تقسیم كنیم خودمان را از مشورت و نظر دیگران محروم كرده‌ایم. چنین روندی قطعاً به نفع نظام سلامت كشور و مردم نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha