بازار گوشت همچنان دچار التهاب است. مردم همچنان در صف می‌ایستند و برای تنظیم بازار اقدامات زیادی انجام شده است. اگرچه راهکارهایی چون فروش گوشت با کدپستی نیز ارائه شد؛ اما همه این‌ها نتوانسته است کمکی برای مردم باشد.

گوشت منجمد هم از تب بازار کم نکرد

سلامت نیوز:بازار گوشت همچنان دچار التهاب است. مردم همچنان در صف می‌ایستند و برای تنظیم بازار اقدامات زیادی انجام شده است. اگرچه راهکارهایی چون فروش گوشت با کدپستی نیز ارائه شد؛ اما همه این‌ها نتوانسته است کمکی برای مردم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،آذرماه امسال، خبر عرضه گوشت منجمد با قیمت کیلویی 28هزار و پانصدتومان رسانه‌ای شد. مسوولان مختلف وزارت کشاورزی و صنعت، درباره دلایل ارائه گوشت منجمد، آن هم به صورت گسترده توضیحاتی ارائه دادند که نتیجه آن کمبود گوشت و افزایش ناگهانی قیمت آن بود.

آقای محمدرضا کلامی، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مهم‌ترین دلایل عرضه گوشت منجمد در گفت‌و‌گویی گفت: دلیل کاهش گوشت قرمز در بازار خروج غیرقانونی دام از کشور است، به‌طوری که آن را از مناطق مختلف کشور جمع‌آوری و با عبور از مناطق صعب‌العبور مرزی از کشور خارج می‌کنند. با توجه به این خروج غیر قانونی دام، عرضه گوشت در داخل کاهش می‌یابد.


وی درباره دلایل عرضه گوشت منجمد با کارت ملی نیز گفت: باتوجه به اینکه برای واردات گوشت منجمد برزیلی ارز ۴۲۰۰تومانی به واردات این محصول داده می‌شود و تولید داخلی پاسخگوی نیاز داخل نیست، تقاضا برای این محصول در بازار زیاد شده است.


مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مواردی مشاهده شده است که برخی از افراد در طول روز چند مرتبه همراه با خانواده خود برای خرید این محصول در صف می‌ایستادند، بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این افراد این محصولات را از بازار جمع‌آوری می‌کردند و با قیمتی بیشتر به متقاضیانی مانند رستوران‌ها به فروش می‌رساندند.

وی گفت: تصمیم سره از ناسره برای ما سخت شده بود، بنابراین مطرح شد که یک بار در ماه به هر فرد از طریق ارائه کارت ملی داده شود تا از سودجویی‌های برخی جلوگیری به عمل آید و اطلاعات افراد در سامانه جامع تجارت داخلی ثبت شود.


  وعده‌ای که محقق نشد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان متولی اصلی عرضه گوشت منجمد گفت: روزانه گوشت گوساله منجمد ۲۹هزار تومانی بدون محدودیت و بر اساس کشش بازار در میادین میوه‌و‌تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از فروشگاه‌های صنفی منتخب توزیع می‌شود.

وی گفت: انواع گوشت قرمز گرم و منجمد گوسفندی تا پایان تعطیلات نوروزی به همین قیمت عرضه خواهد شد و تغییری در قیمت آن صورت نمی‌گیرد. اما روز شنبه (27 بهمن‌ماه) ناگهان رسانه‌ها اعلام کردند عرضه گوشت منجمد تعطیل شده است و از این پس قرار نیست این گوشت در محل‌های منتخب ارائه شود.

در خبری که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، عنوان شد که در پی بالارفتن قیمت گوشت، گوشت یخی تنظیم بازاری در فروشگاه‌ها و میادین میوه‌و‌تره‌بار شهر توزیع می‌شد که در حال حاضر توزیع آن را متوقف کرده‌اند. این گوشت یخی برزیلی با قیمت ۲۸هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۹هزار تومان توزیع می‌شد که بدون هیچ توضیحی، توزیع آن متوقف شده است.
 
مسوولان چه می‌گویند؟
آقای سعید راد، مدیر عامل سازمان میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران در نشست خبری که 20آذرماه برگزار شد، گفت: توزیع گوشت منجمد با کارت ملی از برنامه‌های سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار است که در همین زمینه در 20میدان تره‌بار توزیع گوشت منجمد با در دست داشتن کارت ملی انجام می‌شود. وی گفت: البته پیش از این در 151میدان گوشت منجمد عرضه می‌شد؛ اما متأسفانه با توجه به قیمت مناسب گوشت منجمد برخی سودجویان اقدام به خرید گوشت قرمز می‌کردند که در این زمینه تدابیری صورت گرفت تا گوشت منجمد در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار بگیرد.


راد گفت: بر همین اساس افراد با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند در طول هفته سه بار و در هر بار دو کیلو گوشت منجمد را به قیمت حدود 29هزار تومان خریداری کنند که تفاوت قیمت گوشت عرضه شده در سازمان میادین با سایر مکان‌ها 20هزار تومان است.


با این حال پس از اعلام خبر توقف فروش گوشت منجمد، در تماسی که خبرنگار «صبح‌نو» با میادین میوه‌و‌تره‌بار داشت، عنوان شد این خبر صحت دارد و توزیع گوشت منجمد متوقف شده است. این مسوول در ادامه گفت: متولی اصلی این موضوع شرکت پشتیبانی امور دام وزارت کشاورزی است و میادین میوه‌و‌تره‌بار تنها عرضه آن را برعهده داشتند، به همین دلیل در جریان کلیت موضوع و دلایل توقف این طرح نیستند.

در عین حال یک منبع موثق نیز عنوان کرد که آقای حجتی، وزیر کشاورزی به واسطه این توقف تحت فشار قرار دارد و این موضوع می‌تواند در روزهای آتی، حاشیه‌ساز شود. اما روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» گفت: ما وظیفه تأمین و تحویل گوشت منجمد را برعهده داریم و توزیع اصلی آن با وزارت صنعت است. وی در ادامه نسبت به توزیع گوشت منجمد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت من چیزی در این باره نشنیده‌ام.
 
شاید تغییر فرآیند
پیگیری‌های خبرنگار «صبح‌نو» در نهایت به دلالی و آشفتگی توزیع می‌رسد. یک منبع موثق که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، در این باره گفت: علی‌رغم اینکه توزیع گوشت ارزان‌قیمت به برخی فروشگاه‌های خاص سپرده شد؛ اما در عمل دیدیم که باز هم مردم متضرر می‌شوند.

وی گفت: توزیع گوشت منجمد با کارت ملی صورت می‌گرفت و شاهد بودیم که مردم ساعت‌ها در صف طولانی برای دریافت گوشت منتظر می‌ماندند؛ اما گاهی عرضه‌کننده‌ها، با جداسازی قسمت‌های باکیفیت‌تر گوشت، آن را با قیمت بالاتر به رستوران‌ها و کبابی‌ها می‌فروختند و گوشتی با کیفیت پایین‌تر به مردمی می‌رسید که در صف مانده بودند.

این منبع اضافه کرد: برای برون‌رفت از این اشکال، پیشنهادهای مختلفی مطرح شد که یکی از آن‌ها ارائه گوشت بدون واسطه به مردم از طریق کد پستی بود. این طرح هنوز در دست بررسی است و موافقان و مخالفانی نیز دارد، لذا نهایی نشده است.

وی ادامه داد: در صورتی که توزیع گوشت ارزان‌قیمت متوقف شود، می‌تواند مسائلی را ایجاد کند؛ اما قطعاً مهم‌ترین دلیل آن حذف دلالی‌ها و ارائه گوشتی با کیفیت بهتر به مردم است.

این روزها همه ما در شبکه‌های مجازی گوشت‌های یخ‌زده با کیفیت پایین را دیده‌ایم که انتقاد جدی مردم را به همراه داشت. امیدواریم با اصلاح روند توزیع گوشت شاهد این گونه تصاویر نباشیم. این منبع موثق در خاتمه گفت: در حال حاضر گفته می‌شود قرار است گوشت‌های منجمد در سردخانه ذخیره‌سازی شوند تا برای توزیع بهتر آن تصمیم‌گیری شود.
 
استقبال مردم از گوشت منجمد و انتظار از بازار
بر اساس آمار گمرک ایران، طی امسال ۹۷‌هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد شده و واردات گوشت گوسفندی نیز به میزان ۳۶‌هزار تن به صورت لاشه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶درصد افزایش نشان می‌دهد.


همچنین آقای مسعود بصیری، مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت گوسفندی و گوساله با ارز ۴۲۰۰تومانی به صورت لاشه، منجمد، دام زنده و وکیوم شده وارد می‌شود، گفت: به علت اختلاف قیمت گوشت قرمز تولید داخل با گوشت وارداتی تنظیم بازار، اقشار غنی و فقیر به سمت خرید گوشت تنظیم بازار سوق پیدا کرده‌اند.

با توجه به این استقبال و افزایش چشمگیر قیمت گوشت دام، به نظر می‌رسد دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات این حوزه و توزیع درست گوشت منجمد اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha