با افزایش سن، مغز ما ممکن است کارایی‌اش را از دست بدهد. مثلا توانایی‌اش در یادگیری یا به خاطر آوردن وقایع کلیدی از بین برود. برای برخی دیگر هم ممکن است توانایی شناختی کاهش جدی یافته و منجر به بروز آلزایمر شود.

6 راه پیشگیری از آلزایمر

سلامت نیوز:  با افزایش سن، مغز ما ممکن است کارایی‌اش را از دست بدهد. مثلا توانایی‌اش در یادگیری یا به خاطر آوردن وقایع کلیدی از بین برود. برای برخی دیگر هم ممکن است توانایی شناختی کاهش جدی یافته و منجر به بروز آلزایمر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیناپرس ، وقتی صحبت از آلزایمر می‌شود، لیست شکست‌ها در درمان بیماری بسیار بلندبالاتر از پیروزی‌ها است. در واقع 99 درصد داروها هیچ ‌وقت از مرحله آزمایشات کلینیکی فراتر نمی‌روند و بسیاری دیگر در مراحل آخر مجوز‌های لازم را دریافت نمی‌کنند. اما خوشبختانه راه‌های دیگری برای کاهش شانس ابتلا به بیماری وجود دارد.

 به غذایتان توجه کنید

رژیم غذایی درست نقش مهمی در کاهش خطر از دست دادن توانای‌های شناختی افراد دارد. به طور خلاصه رژیم غذایی که به «رژیم ذهن» مشهور است نقش مهمی در به تاخیر انداختن بیماری‌های مخرب سیستم عصبی دارد. این رژیم ترکیبی از دو رژیم غذایی مشهور مدیترانه‌ای و دش است و روی قسمت‌هایی از هر دو رژیم تمرکز می‌کند، که به مغز مربوط است.

انواع توت ها، روغن زیتون، آجیل و برگ سبزیجات تیره که بر اساس مطالعات وسیع از زوال شناختی جلوگیری می‌کنند در این رژیم غذایی جای دارند.  مطالعه روی تقریبا 1000 فرد مسن نشان داده این رژیم ریسک بروز آلزایمر را در کسانی که آن را به طور نسبی پیگیری می‌کنند تا 35 درصد و در کسانی که به طور جدی پیگیری می‌کنند، تا 53 درصد کاهش می‌دهد. پیگیری این رژیم غذایی علاوه بر کمک به مغز در سلامت قلب هم نقش اساسی خواهد داشت.

فعال بمانید

با در نظر گرفتن مطالعات بی‌شمار و و چندین آزمایش اپیدمیولوژی، تمرین و تحرک نقش اساسی در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و کاهش کلی توانایی‌های شناختی دارد. برنامه موسسه ملی سالمندی در آمریکا برای این کار تمرینات هوازی و افزایش توان قلب و عروق را پیشنهاد می‌کند. تمرین و برنامه مدون ورزشی علاوه بر این فایده می‌تواند نقش اساسی در بهبود سلامت قلب و عروق و همچنین سلامت بدنی افراد مسن داشته باشد. برای این‌کار محققان توصیه می‌کنند تمرینات در بدترین حالت باید از میان‌سالی آغاز شود، جایی که هنوز بیماری‌های مختلف سد راه انجام تمرینات ورزشی نیستند و چرخه زوال بدنی و عقلی آغاز نشده است.


کاهش استرس

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، میزان بالای استرس باعث افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر و کاهش توانایی‌های شناختی می‌شود. یک مطالعه کوچک در سال 2009 با 41 شرکت کننده که مشکلات شناختی خفیف داشتند، نشان داد؛ آن‌ها که استرس بیشتری دارند، با سرعت بیشتری دچار زوال در توانایی‌های شناختی می‌شوند. برای کاهش استرس راه‌های زیادی وجود دارد؛ مهم‌ترین آن اجتناب از قرار گیری در موقعیت‌های استرس آفرین، تمرینات تنفسی، دارو‌ها و ورزش‌هایی مثل یوگا است. همچنین کاهش استرس همانند موارد قبلی نقش موثری در سلامت قلبی، کاهش فشار خون و مشکلات گوارشی دارد.

عادت خواب سالم

خواب کم می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در بدن شما شود. در سال 2014 یک مطالعه با بررسی همه مطالعات قبلی انجام شده در این زمینه نشان داد؛ خواب کم یک عامل افزایش خطر ابتلا به آلزامیر و سایر بیماری‌های شناختی است. در حالی که محققان می‌گویند؛ نیاز به تحقیقات بیشتر برای شناخت دلایل واقعی این مسئله است، اما تاکید می‌کنند، که خواب مناسب و کافی در ساعت مناسب نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر و دیگر مشکلات شناختی دارد. همچنین خواب مناسب نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیابت، فشار خون و اضافه وزن ایفا می‌کند.

ارتباط اجتماعی

نتایج تحقیقات نشان داده است که روابط اجتماعی نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد. به همین جهت برنامه مبارزه با اختلالات شناختی در آمریکا نقشه‌ای برای ایجاد یک پلتفرم برقراری ارتباط اجتماعی دارد.  این پلتفرم مبتنی بر فیس بوک تا اینجا نقش اساسی در برقراری ارتباط بین سالمندان داشته است. ارتباط اجتماعی باعث فعال ماندن بخش‌های مهمی از مغز انسان در سالمندی می‌شود و این فعالیت منجر به ایجاد ارتباط موثر بین بخش‌های مختلف مغز خواهد شد. همچنین فعالیت اجتماعی نقش کلیدی در کارکرد صحیح هورمون‌های مغزی مبین پاداش دارد و این هورمون‌ها احتمالا نقشی کلیدی در پیشگیری از آلزایمر دارند.

بازی، خواندن و کارکشیدن از مغز

در کنار دیگر روش‌های بالا و برقراری ارتباط موثر اجتماعی کار کشیدن از مغز نقش مهمی در پیش‌گیری از بیماری‌هایی همچون آلزایمر دارد. بازی کردن، خواندن، کار کردن و هر نوع دیگری از کار کشیدن از مغز به جای بازنشستگی و گذارندن عمر در پای تلویزیون می‌تواند از مهم‌ترین عوامل حفظ و حتی ارتقاء توانایی‌های مغزی است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که توانایی‌های مغزی افراد مسن با کار کشیدن از مغز به شیوه‌های بالا حتی در سنین بالا افزایش خواهد یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha