اهدای عضو افراد مرگ مغزی با وجود حداقل 25 هزار بیمار نیازمند در صف انتظار و 31 هزار بیمار دیالیز در کشور به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا علاوه بر ضرورت فرهنگ سازی، سالانه میلیاردها ریال از هزینه درمانی جلوگیری می کند.

اهدای عضو از میلیاردها ریال هزینه درمانی جلوگیری می کند

سلامت نیوز:اهدای عضو افراد مرگ مغزی با وجود حداقل 25 هزار بیمار نیازمند در صف انتظار و 31 هزار بیمار دیالیز در کشور به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا علاوه بر ضرورت فرهنگ سازی، سالانه میلیاردها ریال از هزینه درمانی جلوگیری می کند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با توجه به اینکه هزینه های درمان بیماران نیازمند پیوند عضو از جمله کلیوی و دیالیزی برای دولت و خانواده های آنها سنگین است، اهدای عضو علاوه بر کاهش آلام این بیماران، بسیاری از هزینه ها را برای آنان حذف می کند.
بر اساس آمار موجود هزینه دیالیز هر بیمار کلیوی در سال حدود 700 میلیون ریال است که با احتساب بیش از 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور در مجموع می توان گفت که سالانه 21 هزار میلیارد ریال برای آنها هزینه می شود.
بنا به گزارش مسوولان امر با پیوندهای عضوی که تاکنون در کشورمان انجام شده، هشت میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.
هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را در کشور از دست می دهد در حالی که در هر 12 ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو می شود، این امر مبین اهمیت اهدای عضو افراد مرگ مغزی و ضرورت فرهنگ سازی برای ترویج آن در جامعه است.
هر فرد مرگ مغزی می‌ تواند با اهدای اعضای حیاتی خود جان هشت نفر را نجات دهد و با اهدای نسوج (از جمله قرنیه، پوست و تاندون) 53 نفر را از معلولیت برهاند.
مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود، مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین ‌کنندهٔ مرگ است.
سال گذشته حدود 6 هزار عضو بدن افراد مرگ مغزی در کشور که می توانست به 6 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو اهدا شود به دلیل رضایت ندادن خانواده ها به زیر خاک رفت و فرصت اعطای سلامتی و زندگی بدون درد و رنج به این بیماران و آرامش خاطر به خانواده های آنها را از دست داد.
به گفته مسوولان امر دست کم 25 هزار بیمار نیازمند به اهدای عضو در صف انتظار هستند که به خاطر نبودن عضو پیوندی مناسب روزانه هفت تا 10 نفر از آنها در کشور فوت می کنند.
کارشناسان تاکید دارند با وجودی که اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در کشورمان در سال های گذشته روند رو به رشدی داشته است اما همچنان نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر خانواده ها از اهمیت این موضوع برای نجات جان بیماران دارد.
خبرگزاری ایرنا اصفهان درهمین ارتباط میزگرد با عنوان ضرورت فرهنگ سازی اهدای عضو در کشور با حضور پرویز کاشفی رییس مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مریم خلیفه سلطانی مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان، محمد اسماعیل خانیان رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اصفهان و بهجت یزدخواستی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان برگزار کرد.
آنها اظهارداشتند که علما، انجمن های خیریه، تشکل های مردمی و رسانه ها در اشاعه این کار انسان دوستانه و حمایت از خانواده های فرد اهدا کننده نقش بسزایی دارند.
آنها با بیان اینکه میزان رضایت برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان حدود 70 درصد است، تاکید کردند که این موضوع در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته و سال آینده برنامه های بیشتری برای فرهنگ سازی در این زمینه انجام می شود.

** درباره اهمیت اهدای عضو اطلاع رسانی شود
رییس مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این میزگرد ایرنا گفت: با توجه به افزایش بیماری های غیر واگیر و از کار افتادن برخی اعضای بدن، اهدا و پیوند عضو در دنیا و کشورمان روز به روز جای خود را بیشتر باز می کند.
پرویز کاشفی افزود: نخستین پیوند کلیه در ایران در سال 1347 انجام شد و در زمان حاضر پیوند عضو، تنها راه درمان برخی نارسایی ها ارگان های بدن است.
وی با بیان اینکه 2 منبع برای عضو پیوندی شامل منابع زنده و داوطلبان وجود دارد، تصریح کرد: تجارت بدی در کشور برای خرید و فروش کلیه ایجاد شده است که تبعات ویژه خود را دارد.
این پزشک با تاکید بر اینکه برخی اُرگان ها از فرد زنده قابل اهدا نیست، افزود: اهدای عضو در کشورمان در سال های گذشته 2 مشکل اصلی داشت که شامل مسائل قانونی و فرهنگی بود.
وی با بیان اینکه مسائل قانونی این موضوع در سال 1379 با تصویب شدن قانونی در مجلس، حل شد، ادامه داد: رسانه ها و مردم باید سه نکته اساسی را در این باره بدانند و اول اینکه مرگ مغزی، واقعی است و قابل بازگشت نیست.
کاشفی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای تعیین و تایید مرگ مغزی شاخص هایی را تعیین و تیمی را در هر استان مشخص کرده است تا موارد احتمالی را بررسی کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران مرگ مغزی از جوانان و افراد فعال جامعه هستند، اضافه کرد: بدون شک، پذیرش فوت آنها برای خانواده هایشان بسیار مشکل است و وقتی مرگ مغزی بستگانشان به آنها اعلام می شود باور کردنش سخت است و بسیاری از آنها عنوان می کنند که قصد مشورت با دیگران را برای دادن رضایت جهت اهدای عضو دارند.
این پزشک، دومین نکته را منتظر بودن بسیاری از بیماران در فهرست اهدای عضو عنوان و تصریح کرد: نکته سوم نیز اهمیت زمان در این کار است.
کاشفی تاکید کرد: اگر برای رضایت دادن جهت اهدای عضو از افراد مرگ مغزی دیر اقدام شود اُرگان هایی مانند کبد، قلب و ریه از دست می روند.
به گفته وی برخی خانواده ها که خودشان پزشک یا دارای وضعیت مالی بسیار خوبی هستند، عنوان می کنند که بیمار خود را به امید درمان به خارج کشور می برند و حتی افرادی از بدنه وزارت بهداشت بودند اما برای اهدای عضو رضایت ندادند.
وی با اشاره به رایزنی هایی که با حوزه های علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان انجام شد، تاکید کرد: ما به کمک آنها و رسانه ها برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره اهمیت اهدای عضو نیازمندیم.
کاشفی با تاکید بر اینکه از نظر علم پزشکی در اهدای عضو در وضعیت خوبی بسر می بریم، گفت: سرعت رشد ما نیز در این زمینه خوب می باشد و با توجهی که وزارت بهداشت به این موضوع داشت اکنون شیراز بعنوان یکی از قطب های پیوند عضو در دنیا بشمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: بخش پیوند کبد اصفهان نیز سال گذشته در کشور برتر شد زیرا تا کنون حدود 80 پیوند کبد داشته است.
کاشفی با تاکید بر اینکه لازم است از تشکل های غیر مردمی و خیریه هایی که در زمینه اهدای عضو فعالند، حمایت های بیشتری صورت گیرد، گفت: منابعی در دولت نیست که بتواند این هزینه ها را بطور کامل تامین شود،حضور و فعالیت انجمن های مردمی بسیار اهمیت دارد.
رییس مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی خیریه ها و تشکل های مردمی از خانواده های افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو حمایت می کنند، افزود: از تعدادی از روحانیون نیز برای اجرای مراسم مربوط به خاکسپاری و ختم این افراد کمک گرفته ایم.
وی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از خانواده های افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو در سال 91، ادامه داد: در تلاشیم تا چنین برنامه ای سال آینده همراه با همایش اهدای عضو در اصفهان برگزار شود.
وی با اشاره به فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانیان تاکید کرد: آموزش، نقش بسزایی در فرهنگ سازی دارد و متخصصان روان شناسی باید در این زمینه آموزش ببینند.
کاشفی با بیان اینکه در بیمارستان های دولتی هیچ هزینه ای بابت بستری شدن افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو از خانواده آنها اخذ نمی شود، گفت: از نظر قانونی نیز به خانواده ها اعلام نمی شود که اعضای پیوندی به چه کسانی اهدا شده است.
وی موفق ترین تیم های اهدای عضو را در کشور اسپانیا معرفی کرد و گفت: در این کشور، اصل بر رضایت مفروض در اهدای عضو است یعنی اینکه از همه افراد مرگ مغزی، اهدای عضو صورت می گیرد مگر آنکه خودش از پیش اعلام کرده باشد که خواهان انجام این کار نیست.
کاشفی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی فراتر از رسالت تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، گفت: تشکل های مردم نهاد باید در این زمینه یاریگر ما باشند و از نظر اقتصادی، اجتماعی و عاطفی به خانواده ها کمک کنند.
وی با اشاره به هزینه های زیادی که برای بیماران نیازمند پیوند عضو می شود، افزود: دیالیز هر بیمار کلیوی در هفته حدود 20 میلیون ریال برای دولت هزینه در بر دارد و اگر بتوان هرچه زودتر برای این بیماران عمل پیوند کلیه را انجام داد این هزینه ها کاهش می یابد.
این پزشک با اشاره به اینکه هر بیمار مرگ مغزی را حداکثر تا 35 روز می توان در بیمارستان نگه داشت، تصریح کرد: هرچه این زمان از دست برود شمارش معکوس برای از بین رفتن اعضا و بافت های قابل اهدا شروع می شود و دیگر نمی توان از اُرگان هایی مانند قلب استفاده کرد.
وی بافت های قابل برداشت از بدن افراد مرگ مغزی را هشت عضو و 53 نسج ذکر و و اضافه کرد: در اصفهان برداشت قلب، کلیه، کبد و مغز استخوان صورت می گیرد و امکان برداشت برخی اعضا مانند ریه در تهران و مشهد وجود دارد.

*** فرهنگ سازی در زمان مصیبت ثمر ندارد
مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان در میزگرد  تاکید کرد: فرهنگ سازی برای زمانی که مصیبت اتفاق افتاده است ثمر ندارد و اگر خانواده ای تا قبل از فوت بستگانشان، چیزی درباره اهدای عضو از افراد مرگ مغزی نشنیده باشند، درخواست از آنها برای این کار سودی ندارد.
مریم خلیفه سلطانی، اهمیت فرهنگسازی را در این دانست که مردم در حالت عادی با این موضوع آشنا شوند زیرا در زمان مصیبت نمی توان به آنها آموزش داد.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع به سطح فرهنگ خانواده ها وابستگی بسیار دارد، افزود: ما با هر خانواده ای بطور صادقانه و با زبان خودشان صحبت می کنیم.
خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: روان شناسان چندان با این موضوع در کشورمان آشنا نیستند و باید دوره های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
وی درباره اینکه چه خانواده هایی بیشتر برای اهدای عضو رضایت می دهند، توضیح داد: بطور معمول خانواده هایی که دارای سطح اقتصادی متوسطی هستند بخاطر بینش و روح بزرگی که دارند، راحت تر رضایت می دهند اما در کمال تاسف، هر چه سطح اقتصادی و تحصیلی آنها بالاتر باشد، کمتر رضایت می دهند.
به گفته وی خانواده های روستاییان و شهرستان ها، راحت تر رضایت می دهند و نمی توان گفت بطور صرف هر خانواده ای که مذهبی تر است راحت تر رضایت داده زیرا عده ای باورهای بیش از حدِ معقول به معجزه دارند و حاضر به دادن رضایت نیستند.
خلیفه سلطانی ادامه داد: برخی ایمان دارند به تقدیری که خدا خواسته است و راحت رضایت می دهند.
وی با بیان اینکه بیمارستان ها موظف به اعلام موارد بیماران با آسیب یا ضربه مغزی با میزان سطح هوشیاری کمتر از 6 به تیم تعیین مرگ مغزی هستند، گفت: تیم فراهم آوری اعضا این افراد را شناسایی و وضعیت آنها را بطور روزانه رصد می کند و در صورتی که سطح هوشیاری آنها به کمتر از سه رسید بعنوان افراد مرگ مغزی تلقی می شوند.
در بخش مراقبت های ویژه برای بررسی وضعیت عمومی بیمارانی که به دلیل ضربه مغزی به اِغما رفته اند از جدول گلاسکو (gcs) برای تعیین سطح هوشیاری استفاده می شود که در این روش میزان پاسخ چشم ها، اقدام و وضعیت گفتاری در برابر محرک ها بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرد، محدوده نمره ها بین سه تا 15 و هر چه نمره کمتر شود نشان دهنده سطح هوشیاری کمتر است.
خلیفه سلطانی با بیان اینکه امسال حدود یکهزار و 150 نفر در بیمارستان های استان اصفهان دارای سطح هوشیاری کمتر از 6 بودند، افزود: سطح هوشیاری 558 نفر آنها به کمتر از سه رسید و 202 نفر مرگ مغزی شدند که از بین آنها، 72 نفر دارای شرایط اهدای عضو بودند.
مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان اضافه کرد: از بین افرادی که دارای شرایط اهدای عضو بودند، خانواده 48 نفر برای اهدای عضو رضایت دادند.
وی خاطرنشان کرد: نرخ رضایت خانواده ها در اصفهان امسال 66 درصد بود که مناسب است.
خلیفه سلطانی با تاکید بر اینکه شکل و فُرم پیکر فرد متوفی پس از برداشت عضو بطور کامل محفوظ می ماند، خاطرنشان کرد: مرگ مغزی با کُما متفاوت است زیرا امید به بهبود در آن وجود دارد و با معاینه پزشکی به راحتی می توان آن را تشخیص داد در حالیکه مرگ مغزی، مرگ قطعی است.
به گفته وی پس از 6 ساعت که خون رسانی به مغز متوقف شد، از بین رفتن بافت های بدن شروع می شود لذا باید از زمان طلایی برای تصمیم گیری درباره اهدای عضو استفاده کرد.
وی با بیان اینکه برای اهدای کبد، محدودیت سنی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای اهدای کلیه ها و قلب سن مطلوب تا 45 سال است.
خلیفه سلطانی همچنین با تاکید بر اینکه هنوز برای فرهنگ سازی درباره اهدای عضو کار زیادی باید انجام داد، گفت: خیریه ها و تشکل های مردم نهاد در این زمینه نقش مهمی دارند.
به گفته وی، دولت می تواند بعنوان تشویق و حمایت، بیمه خانواده افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو را پوشش دهد هرچند ممکن است از نظر اقتصادی در توان دولت نباشد.

*** یکهزار و 860 بیمار در اصفهان در انتظار پیوند کلیه هستند
رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اصفهان در این میزگرد  گفت: اهدای عضو امری خیرخواهانه می باشد و نسبت به قبل بهتر شده است.
محمد اسماعیل خانیان با بیان اینکه عده ای، اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را به مثابه مُثله شدن می دانستند، افزود: با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی های صورت گرفته، قانون مربوط به اهدای عضو سال 79 در مجلس تصویب شد.
وی با بیان اینکه برخی مراجع و علما با این موضوع چندانی آشنا نبودند، خاطرنشان کرد: جلسه ها و دیدارهای زیادی برگزار و آنها را با ابعاد مختلف این موضوع آشنا کردیم.
اسماعیل خانیان به فعالیت تیمی از روحانیون در کنار تیم فراهم آوری اعضا اشاره و تصریح کرد: آنها نیز برای آشنا کردن مردم با این موضوع و اخذ رضایت از خانواده های افراد مرگ مغزی همکاری می کنند.
وی به فعالیت برخی خیریه ها برای حمایت از خانواده افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو اشاره و اضافه کرد: در مواردی برای این خانواده ها، مسکن، تامین یا هزینه های برپایی مراسم ختم پرداخت شده است.
اسماعیل خانیان با تاکید بر اینکه هدف این خانواده ها برای رضایت جهت اهدای عضو به هیچ وجه مادی نیست، اظهارداشت: ما می توانیم با اطلاع رسانی از این موضوع به مردم نشان دهیم که آنها برای پول این کار را نکردند بلکه اجر معنوی برایشان مطرح بوده است.
وی با بیان اینکه عده ای برای پرداخت هزینه های بیمارستان مشکل دارند، افزود: لازم است گروهی در کنار سیستم فراهم آوری اعضای پیوندی در بیمارستان ها فعال باشند تا این مسائل و مشکلات را پیگیری و برطرف کنند.
وی از آمادگی انجمن حمایت از بیماران کلیوی اصفهان برای پیگیری امور مربوط به اهدای عضو از افراد مرگ مغزی تا قبل از اتاق عمل خبر داد.
این فعال اجتماعی از هماهنگی صورت گرفته با شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: قطعه 61 در آرامستان باغ رضوان اصفهان برای خاکسپاری افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو بطور رایگان در نظر گرفته شده است.
اسماعیل خانیان ادامه داد: امید است که این کار در سایر شهرها با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر انجام شود.
رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اصفهان با اشاره به اینکه یکهزار و 860 بیمار در استان در انتظار پیوند کلیه هستند، خاطرنشان کرد: یک فرد مرگ مغزی می تواند به هفت نفر زندگی مجدد ببخشد.
اسماعیل خانیان با تاکید بر اینکه لازم است برنامه های بیشتری برای تقدیر از خانواده های افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو در اصفهان برگزار شود، تصریح کرد: سال آینده برنامه ای توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه برگزار می شود.
به گفته وی سال گذشته 230 مورد پیوند کلیه در استان انجام شد که 40 درصد آن از سوی افراد مرگ مغزی و 60 درصد از سوی افراد زنده بود.
این فعال اجتماعی با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته، مباحث مربوط به اهدای عضو در حال وارد شدن به کتاب های درسی است، خاطرنشان کرد: در برخی مدارک شناسایی مانند گواهینامه های رانندگی نیز جمله هایی درباره ارزش این کار می تواند درج شود.
وی به عقد تفاهم نامه هایی با بخش های مختلف از جمله صنایع و همکاری استانداری، ائمه جماعات و مجمع نمایندگان و دانشگاه های اصفهان برای فرهنگ سازی درباره اهدای عضو اشاره و تاکید کرد: سال 98 سال پربارتری برای فرهنگ سازی است و در صدد هستیم یک میلیون و 800 هزار از جمله دانش آموزان و کارگران با این موضوع آشنا کنیم.

*** تاسیس خیریه برای اهدای عضو ضروری است
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در میزگرد با اشاره به فعالیت تعداد زیادی خیریه در اصفهان در عرصه های اجتماعی و سلامت، گفت: لازم است خیریه ای نیز برای موضوع اهدای عضو و حمایت از خانواده های افراد متوفی در این استان تاسیس شود.
بهجت یزدخواستی، برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی را برای فرهنگ سازی در این زمینه ضروری خواند و افزود: آموزش و پرورش، خانواده، دین، حکومت و اجتماع هر کدام کارکرد و نقش مجزایی در این زمینه دارند و اگر هر یک از آنها به درستی درباره این موضوع آموزش ببینند می توانند تبلیغات خوبی انجام دهند.
وی به فعالیت انجمن حمایت از بیماران صرع اصفهان اشاره و تصریح کرد: در این انجمن برای آشنایی بیشتر مردم با مشکلات بیماران مصروع، اقدام به صحنه سازی در معابر عمومی شد تا آنها ببینند یک بیمار صرع وقتی دچار حمله تشنجی می شود چه اتفاقی برای وی می افتد و به چه کمک هایی نیاز دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت باید برای فرهنگ سازی و ترویج اهدای عضو اقدام های بیشتری انجام دهد، این سئوال را طرح کرد که آیا جامعه شناسان و روان شناسان کشورمان به خوبی با این موضوع و ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی آن آشنا هستند.
وی با بیان اینکه مردم دارای هوش عاطفی هستند، تصریح کرد: هرچه هوش عاطفی خانواده های افراد مرگ مغزی بیشتر باشد برای اهدای عضو رضایت بیشتری خواهند داد.
یزدخواستی، تبلیغات در ورودی بیمارستان ها و دانشگاه ها را نیز مهم دانست و تاکید کرد: حس نوعدوستی مردم در این زمینه باید تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha