دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 26521

نتایج تحقیقات جدید نشان داد:‌ در مصرف شیر مانع فعالیت عوامل كلیدی موثر بر توسعه و رشد بافت‌های سرطانی مانند سرطان سینه در زنان می‌شود.

سلامت نیوز : نتایج تحقیقات جدید نشان داد:‌ در مصرف شیر مانع فعالیت عوامل كلیدی موثر بر توسعه و رشد بافت‌های سرطانی مانند سرطان سینه در زنان می‌شود.

به گزارش فارس،یافته‌های اخیر مركز جامع مطالعات سرطان لومباردی دانشگاه جورگتون ایالت واشنگتن آمریكا نشان می‌دهد، شیر به این علت عامل جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی است كه به عنوان یك عامل دفاعی و حمایتی در برابر بیشتر بیماری‌ها همچون سرطان سینه و روده عمل می‌كند.

بنابراین گزارش،‌ دخترانی كه در دوره قبل از بلوغ به میزان فراوانی شیر می‌نوشند، كمتر در معرض بروز و رشد جوانه‌های غدد سرطان سینه قرار می‌گیرند.

عزیز‌الله كمال زاده،‌ متخصص تغذیه گفت: نتایج این پژوهش یافته‌‌های به دست آمده توسط پژوهش‌های دیگر را در مورد تأثیر مصرف شیر بر كاهش سرطان تأیید می‌كند. به طور مثال نتایج به دست آمده از پژوهش دانشگاه اوتاگو نیوزیلند نشان می‌دهد، كودكانی كه روزانه شیر مصرف می‌كنند 40 درصد كمتر از دیگران در بزرگسالی به سرطان دستگاه گوارش و روده دچار می‌شوند.

در بررسی 562 فرد بزرگسال مبتلا به سرطان روده بین سنین 30 تا 69 ساله مشخص شد،‌ این افراد در دوره كودكی و در سنین 4 تا 6 سالگی و نوجوانی یا اصلاً شیر مصرف نكرده یا كمتر از حد معمول از این محصول لبنی استفاده كرده‌اند.

كمال‌زاده گفت: پژوهشگران مركز جامع مطالعات سرطان لومباردی، به موش‌های آزمایشگاهی باردار مواد شیمیایی سرطان‌زا تزریق كردند و سپس آنها را به دو گروه تقسیم كرده و به یك گروه آب آشامیدنی و به گروه دیگر به جای آب، شیر گاو دادند.

به گفته وی این كار تا بعد از زایش و در دوره شیردهی نیز ادامه یافت. بعد از شیرگیری تا زمان بلوغ جنسی (سن 33 روزگی)،‌ نوزادان ماده نیز همانند مادران آنها با آب یا شیر گاو تغذیه شدند.

نتایج نشان داد آنهایی كه از شیر استفاده كرده بودند به طور متوسط حدود 2.5روز زودتر از آنهایی كه از آب مصرف كرده بودند به مرحله بلوغ جنسی رسیدند و همچنین به طور قابل رشد جوانه‌های غدد سرطانی بسیار كمتری در آنها به وجود آمد.

به طوری كه در سن 25 روزگی، در موش‌هایی كه از آب مصرف كرده بوند، 55 مورد سرطان مشاهده شد ولی در موش‌هایی كه به جای آب از شیر استفاده كرده بودند، فقط 40 مورد یعنی معادل 30 درصد كمتر جوانه‌های غدد سرطانی مشاهده شد.

به گفته كمال زاده این رقم در سن بلوغ كامل بدنی (55 روزگی)، به 22 مورد در مقابل 18 مرد سرطان رسید. در سن 18 هفتگی،‌در 63 درصد آنهایی كه از آب مصرف كرده بودند، رشد غدد سرطانی مشاهده شد در صورتی كه این عدد در آنهایی كه از شیر استفاده كرده بودند، 46 درصد بود. از طرفی در حیواناتی كه از شیر مصرف كرده بودند، بروز جوانه‌های غدد سرطانی 2 هفته دیرتر از حیواناتی بود كه از آب استفاده كرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha