محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از ساخت ایمپلنت‌های ستون فقرات به تولید نانو پوشش‌هایی برای این ایمپلنت‌ها دست یافتند که به گفته آنها این پوشش‌ها قادر به استخوان‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند و این ویژگی سبب شده تا زمان درمان کوتاه‌تر شود.

ساخت ایمپلنت‌های ستون فقرات که استخوان‌ساز هستند

سلامت نیوز:محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از ساخت ایمپلنت‌های ستون فقرات به تولید نانو پوشش‌هایی برای این ایمپلنت‌ها دست یافتند که به گفته آنها این پوشش‌ها قادر به استخوان‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند و این ویژگی سبب شده تا زمان درمان کوتاه‌تر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا محمدعلی نادری، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در حاشیه تور علمی خبرنگاران حوزه نانو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۴ در حوزه ایمپلنت‌های ستون فقرات آغاز شد، گفت: در سال ۱۳۹۵ نمونه اولیه ایمپلنت‌های استخوانی تولید شد و در حال حاضر ۲۵۰ قلم از انواع ایمپلنت‌های ستون فقرات را تولید کردیم.

وی با بیان اینکه ایمپلنت‌های تولید شده از گردن تا ناحیه لمبارد (کمری) را شامل می‌شود، اظهار کرد: تولیدات ما شامل انواع پیچ‌ها، ثابت کننده‌ها و کیج ها (ایمپلنت استفاده شده در میان مهره‌ها) می‌شود. جنس ایمپلنت‌های تولیدشده از جنس تیتانیوم بوده که تست‌های سازگاری آنها پاس شده است.

نادری روش تولید این ایمپلنت‌ها را به روش ماشین‌کاری (CNC) ذکر کرد و یادآور شد: پوشش‌دهی ایمپلنت‌ها در دو نوع تیتانیومی و پلیمری است که هر کدام این پوشش‌ها برای بهبود خواص زیست‌سازگاری ایمپلنت‌های تولیدشده است.

پوشش‌های نانو ساختار با عملکرد ویژه

به گفته وی، ایمپلنت‌های تیتانیومی دارای پوشش‌هایی با ترکیبات کلسیم فسفات و هیدروکسی آپاتیت و ایمپلنت‌های پلیمری و پوششی از کلسیم است که موجب می‌شود استخوان‌سازی و ثابت‌سازی ایمپلنت تسریع پیدا کند.

وی با اشاره به "های‌تک" بودن پوشش‌های اعمال شده روی ایمپلنت‌ها ادامه داد: تاکنون شرکت‌های ایمپلنت‌ساز داخلی برای پوشش‌دهی، قطعات خود را به کشورهای انگلستان، سوئیس و آلمان ارسال می‌کردند.

وی افزود: اگر با ایمپلنت‌ها در مدت ۶ ماه استخوان‌سازی و ثابت‌سازی اتفاق می‌افتد، با استفاده از پوشش‌های این شرکت زمان استخوان‌سازی به یک دوم تا یک سوم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این موفقیت با کمک دانشگاه‌ها و مراکز علمی حاصل شده است، گفت: تست‌های حیوانی ایمپلنت‌های استخوانی و پوشش‌های آن به تأیید وزارت بهداشت رسیده است.

تلاش برای ساخت ایمپلنت‌های دندانی

نادری تولید ایمپلنت‌های دندانی را از محصولات آتی شرکت دانست و گفت: ایمپلنت‌های دندانی از آنجایی که در خاص‌ترین نقطه بدن یعنی در لثه کاشته می‌شوند، از این رو این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ضمن آنکه فشار و نیروی زیادی روی آن اعمال می‌شود. بر این اساس اگر استخوان‌سازی در اطراف ایمپلنت دندانی ایجاد نشود، ایمپلنت از محل خود خارج می‌شود.

وی ادامه داد: ما در صدد هستیم با اعمال پوشش‌های خاص بر روی ایمپلنت‌های دندانی طول درمان آن را کاهش دهیم.

رفع چالش استخوان‌های آسیب‌دیده دچار پوکی

وی با بیان اینکه از این فناوری در پیچ‌های ایمپلنت به کار برده شد، گفت: در صورتی که افراد مبتلا به پوکی استخوان دچار ضایعه استخوانی شوند و پزشک توصیه به استفاده از این پیچ‌ها کند، ممکن است پیچی که داخل ستون مهره‌ها قرار می‌گیرد، به دلیل تحرکات بدن از ستون مهره‌ها خارج شود؛ ولی با پوششی که روی ایمپلنت‌ها اعمال می‌کنیم، استخوان سازی در این افراد رخ خواهد داد.

نادری تولید "کیج‌ها" را از دیگر محصولات شرکت‌ها نام برد و گفت: از آنجایی که قطعات پلیمری زیست‌خنثی هستند، اطراف آن استخوان‌سازی و نفوذ استخوان در داخل ایمپلنت دشوار است و با پوشش‌دهی دو سطح بالایی و پایینی توانستیم استخوان‌سازی را به حداکثر زمان ممکن برسانیم.

این محقق تولید ایمپلنت‌های ستون مهره‌ها را نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی دانست و خاطر نشان کرد: از این رو برند محصولات ما با نام برند یکی از شرکت‌هایی که دارای توان مالی است، به بیمارستان‌ها ارائه می‌شود.

تفاوت پوشش نانوساختار با پلاسما اسپری

وی با اشاره به مزایای پوشش‌دهی ایمپلنت‌های ستون مهره‌ها توضیح داد: محصولات موجود با استفاده از پلاسما اسپری پوشش‌دهی می‌شوکد که به دلیل خواص مکانیکی پایینی که دارد، وعدم جذب سطحی مناسب، پوشش‌های اعمال با این روش دارای ضخامت بالای ۱۰۰ میکرون است، ولی ضخامت پوشش ما تا ۲۵ میکرون است.

این محقق، دلیل ضخامت پوشش بالا در روش اسپری پلاسما را خواص مکانیکی پایین این روش ذکر کرد و یادآور شد: پوشش‌های ما اینترمتالیک است، به این معنا که ایمپلنت در داخل الکترولیتی قرار می‌گیرد و با اعمال جریان و ولتاژی، حالت پلاسما داخل الکترولیت ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: این حالت پلاسما، باعث می‌شود زیر لایه ذوب و با نمک‌های محلول در الکترولیت واکنش نشان دهد و دوباره روی سطح اعمال شود.

نادری با بیان اینکه این روش یک ترکیب اینترمتالیک ایجاد می‌کند، ادامه داد: به این معنا که پوشش دقیقاً با زیر سطح اتصال برقرار می‌کند و پوششی مقاوم به سایش، استحکام برشی بالا و چسبندگی بالا نسبت به پلاسما اسپری ایجاد می‌شود.

صادرات "های‌تک" ایرانی به چین

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه محصولات ما تاکنون به کشورهای عراق و سوریه صادر شده است، اضافه کرد: برای صادرات این محصول به چین با همکاری ستاد نانو در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha