هزینه اداره تهران 5 برابر لندن و دو برابر استانبول است هزینه‌های پایتخت سرسام آور است و دخل‌اش به خرجش نمی‌خورد. این موضوع را اعداد و ارقامی که از سوی مسئولان شهری اعلام می‌شود، تایید می کند.

هزینه اداره تهران 5 برابر لندن و دو برابر استانبول است

سلامت نیوز:هزینه اداره تهران 5 برابر لندن و دو برابر استانبول است هزینه‌های پایتخت سرسام آور است و دخل‌اش به خرجش نمی‌خورد. این موضوع را اعداد و ارقامی که از سوی مسئولان شهری اعلام می‌شود، تایید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ، همین سه روز پیش بود که «ابراهیم شیخ »،معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، هزینه ماهانه حقوق و دستمزد و نگهداشت پایتخت را720 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت باید تلاش کنیم شهر تهران ارزان‌تر اداره شود و در راستای تحقق این استراتژی پنج راهبرد چابک سازی، هوشمندسازی، پوشش انتظارات شهروندان، رعایت اخلاق توسط کارکنان بیش از گذشته، توجه به رفاه حال و آینده کارکنان و شایسته سالاری در دستورکار قرار گرفته است.


چند وقت پیش نیز «محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود که هزینه های ماهیانه تهران حدود هزارمیلیارد تومان است و در مصاحبه ای دیگر گفته بود هزینه اداره تهران حدود 5 برابر «لندن»، پایتخت کشور انگلستان است، درحالی که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.
«مجید فراهانی»، عضو شورای شهر تهران نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها هزینه اداره استانبول را نصف هزینه اداره تهران اعلام کرد و گفت:

شهر استانبول تقریبا دو برابر شهر تهران جمعیت دارد و این در حالی است که هزینه و بودجه آن نصف تهران است! بودجه سالانه شهر تهران حدود پنج میلیارد دلار است، اما استانبول با حدود دو میلیارد دلار اداره می‌شود. بخش عمده این موضوع برمی‌گردد؛ به نظام مدیریت هزینه‌ در این شهرها.


تمیزی شهر، نگهداری از تونل‌ها، پل‌ها و سازه‌های شهر تهران، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، آتش نشانی، فضای سبز، ساخت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، ایجاد اماکن ورزشی و ...از هزینه‌های نگهداشت شهر است که بر عهده سازمان شهرداری است. اداره شهر در ایران بر دو رکن اصلی شورا و شهرداری استوار است که شورا با رای مستقیم مردم و شهردار با رای اکثریت مطلق اعضای شورای شهر، انتخاب می‌شود.


هزینه‌های نگهداشت پایتخت در حالی به یکی از دغدغه‌های مدیران شهری تبدیل شده که این شهر در جذب درآمدهای پایدار همواره با مشکل مواجه بوده است. آمارها می‌گویند: هزینه اداره شهر تهران طی کمتر از 15 سال، 40 برابر شده است و این افزایش تصاعدی هزینه ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش تراکم روی بیاورد و با فروش ظرفیت‌ها و فرصت‌های آتی شهر به مشکلاتی همچون آلودگی هوا، افزایش ترافیک و... دامن بزند.


وابستگی مالی شهرداری به فروش تراکم به حدی رسیده که عضو شورای شهر تهران آن را با وابستگی کشور به درآمد نفتی مقایسه می‌کند.

چند روز پیش «مجید فراهانی» در گفت‌وگو با سایت «نگاه روشن» گفته بود: در حال حاضر 60 درصد از درآمد شهر تهران وابسته به درآمدهای شهرسازی است؛ به عبارت دیگر، طبق آمارها از 17 هزار میلیارد تومان درآمد سالانه شهرداری تهران، حدود ده هزار و 500 میلیارد تومان آن از محل صدور پروانه ساختمانی، فروش تراکم، جرائم کمیسیون ماده 100 و تغییر کاربری تامین می‌شود.


یک کارشناس شهری با اشاره به اداره پرهزینه پایتخت، آن را به ساخت و ساز های بی مورد، تلاش برای خرید برخی املاک، چمن‌کاری‌های فراوان در عین بی آبی شهر تهران، ساخت طرح های ترافیکی که بازدهی چندانی ندارد و نیروی کاری مازاد در سازمان شهرداری و... گره زد و عملا بسیاری از طرح‌های پرهزینه اجرا شده در سطح شهر تهران بازدهی آن‌چنانی ندارد، در صورتی که پول های زیادی نیز برای آن خرج شده است.


«فاطمه قاسمی» با بیان این که برای اداره شهر باید براساس نظام مدیریت درآمد پایدار حرکت کرد، افزود: اگر شهرداری به عنوان متولی اداره شهر به جای کسب درآمد پایدار به مسکن‌های مقطعی روی بیاورد، ناچار به فروش شهر برای درآمدزایی می‌شود. کما این که سال‌هاست که تهران تا حدود زیادی به این شیوه اداره می‌شود.


قاسمی به بی‌انضباطی مالی و رانت اقتصادی در برون سپاری برخی از فعالیت‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: هزینه‌هایی که شهر تهران در قالب قراردادهایی که با عوامل نگه‌دارنده تحمیل می‌شود معمولا چند برابر ارزش واقعی این قرارداد‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداشت شهر به چندین برابر واقعی برسد.


این کارشناس شهری به مشارکت ضعیف شهروندان در پرداخت شارژ شهری اشاره کرده و گفت: گام نخست کنترل هزینه اداره شهر برنامه ریزی مالی و جلوگیری از رانت اقتصادی در سایه مشارکت همه شهروندان است که تهران را به یک شهر زیست پذیر نزدیک می‌کند.

در صورتی که در عمل می‌بینیم به دلیل نبود سازوکار مناسب و همچنین نبود اهرم فشار برای شهروندان خاطی، برخی از ساکنان پایتخت از پرداخت شارژ شهری خودداری می‌کنند و درآمد شهر تهران به جای آن که از سوی چندمیلیون خانوار با پرداخت شارژ شهری تامین شود، توسط تعدادی فعال حوزه ساخت و ساز آن هم در قالب عوارض، تراکم ساختمانی، هزینه جرایم یا تخلفات ساختمانی پرداخت می‌شود.

در صورتی که بخش زیادی از هزینه‌های اداره شهر تهران باید توسط ساکنان شهر پرداخت شود، اما اکنون سهم تهران از مشارکت شهروندی یک دهم شهرهای دنیاست. این در حالی است در الگوهای مدیریت شهری جهانی، شهروندان با پرداخت شارژ شهری در تامین هزینه‌های اداره شهر سهیم هستند و مشارکت می‌کنند.


قاسمی واگذاری یا برون‌سپاری ارائه خدمات به بخش خصوصی و در عین حال کوچک نمودن بدنه شهرداری را از راهکارهای پایین آوردن هزینه پایتخت دانست و یادآور شد: کنترل هزینه‌های نگهداشت پایتخت، نیازمند تحول در مدیریت هزینه و اتکا به درآمد پایدار و سالم است و این جز با سازوکار مناسب مالی و محدود کردن پیکره مدیریت شهری محقق نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha