دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 26530

زایمان امری است كه معمولا با همكاری مادر و فرد كمك كننده زایمان به طور طبیعی انجام پذیر است ولی در موارد معدودی پزشك مجبور می شود زایمان را به طریق سزارین انجام دهد .

سلامت نیوز : زایمان امری است كه معمولا با همكاری مادر و فرد كمك كننده  زایمان به طور طبیعی انجام پذیر است ولی در موارد معدودی پزشك مجبور می شود زایمان را به طریق سزارین انجام دهد .

 طبق گزارش  WHOفقط 5 تا 15 درصد زایمان ها منجر به سزارین می شود در حالی كه براساس تحقیقات موجود، 4/40 درصد زایمان ها در كل كشور به روش سزارین انجام می شود.

براساس این گزارش سزارین های غیرضروری، علاوه بر خطرات آن به عنوان یك عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه های فراوان به خانواده و جامعه می شود. عفونت، خونریزی، عوارض بیهوشی، احتمال نیاز به تزریق خون و عوارض روانی از خطرات اثبات شده سزارین برای مادر است و در مورد نوزاد می توان به مشكلات تنفسی، تولد زودرس نوزاد اشاره كرد.

گفتنی است مادرانی كه سزارین می شوند، نوزاد چندین ساعت از مادرش دور است و مادر در امر شیردهی و دادن آغوز به نوزادش با مشكل مواجه می شود.

قابل توجه است كه مدت بستری شدن بعد از زایمان طبیعی بسیار كمتر از سزارین است و مادران می توانند زودتر به زندگی عادی و جمع خانواده بازگردند در حالی كه سزارین ارتباط بین مادر و نوزاد، شیردهی و حضور در جمع خانوادگی را به تاخیر می اندازد.

براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت، فراهم كردن امكانات انجام زایمان طبیعی بی درد با استفاده از روش های جدید می تواند به عنوان جایگزین مناسب سزارین، موجب كاهش این شاخص و منطقی شدن آن در كشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha