دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 26532
سلامت نیوز : هرچند علت دقیق بروز سرطان روده هنوز مشخص نیست اما پزشكان چند فاكتور به خصوص را مشخص كرده‌اند كه خطر ابتلای فرد به این سرطان را افزایش می‌دهند.

به گزارش  ایسنا، انستیتو ملی سرطان در آمریكا این فاكتورها را به عنوان عوامل خطرزای سرطان روده معرفی كرده است.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، رسیدن به سن 50 سالگی یا بیشتر، ابتلا به پلیپ‌های معمولا غیرسرطانی روده و راست روده در جداره داخلی این عضو، سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان، وجود فاكتورهای غیرطبیعی ژنتیكی، كشیدن سیگار و داشتن رژیم غذایی پرچرب از مهمترین این فاكتورهای خطرزا هستند.

به گفته متخصصان، در این بیماری سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. اگرچه این سرطان از جمله متداول‌ترین سرطان‌های انسانی به حساب می‌آید اما به دلیل بهبود روش‌های غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

سرطان روده بزرگ به‌ عنوان یك بیماری شایع و درعین حال قابل پیشگیری، همواره توجه مراكز سلامت و بهداشتی سراسر دنیا را به‌ خود جلب كرده‌ است. این سرطان دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها است. اكثر موارد ابتلا به سرطان روده بعد از 50 سالگی بروز می‌كند.

به گزارش ایسنا، اكثر تومورهای روده تا مراحل پیشرفته بدون علامت هستند و حتی علائم آن برای این بیماری اختصاصی نیست و ممكن است در سایر بیماری‌های روده نیز مشاهده شوند. اغلب بیماران مبتلا به این سرطان به دلیل علائمی چون خونریزی و درد شكم و تغییر در اجابت مزاج به پزشك مراجعه می‌كنند. از آنجا كه این علائم بر اساس محل تومور تفاوت دارند، باید به این نكته توجه شود كه اغلب تومورهای قسمت چپ روده با درد، خونریزی، اسهال، دل پیچه و نفخ همراه هستند در حالی كه تومورهای قسمت راست روده، اغلب با ضعف، بی‌حالی، كم خونی و لاغری تظاهر پیدا می ‌كنند.

بنابراین گزارش، رشد سرطان روده ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد و تشخیص به موقع آن شانس بهبودی را به ‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین، انجام تست‌های دوره‌ای در افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند، توصیه می‌شود. در حال حاضر چندین آزمایش گوناگون برای تشخیص این سرطان وجود دارد.

استفاده از رژیم غذایی که سرشار از مواد فیبردار باشد سلاح مناسبی برای مقابله با این سرطان است. فیبر خوراكی قسمتی از مواد غذایی است که در حین فرایند هضم، تجزیه نمی‌شود و به راحتی از دستگاه‌های گوارشی عبور می‌کند.

فیبرها مقدار آبی را که در دستگاه گوارش و در حین هضم غذا آزاد می‌شود، جذب می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن روند هماهنگ‌تری پیدا کند. هرچه غذا مدت زمان کمتری در بدن باقی بماند، مواد زیان آور آن كمتر به بدن آسیب می‌رسانند. این مواد زیان آور به کمک فیبرها خیلی سریعتر دفع می‌شوند. بهترین منابع فیبر خوراكی شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و میوه‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha